Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een in mijn ogen heel bijzonder horloge, namelijk deze Mortima -een Fransoos- met een thermometer:
De thermometer heeft 2 schalen: de ene is vanzelfsprekend Celcius (binnenste ring), de andere is volgens een ingewijde de schaal van Réaumur). De Celcius-temperatuuraanduiding is niet heel accuraat, deze wijkt ca. 2 tot ca. 5 graden af.
Ik had voor enkele weken terug nog nooit van Mortima (en van de Reaumur-schaal) gehoord, en nog nooit een thermometer in een vintage horloge gezien.
Het uurwerk (handopwinder) loopt uitstekend.
In het midden van de wijzerplaat bevindt zich een lampje, dat door indrukken van de kroon aan gaat. Het is nog niet gelukt het deksel te openen, ben heel benieuwd naar het binnenwerk.
Via Global Watch Straps vond ik een Nato bandje dat ik er heel mooi bij vind passen, vanwege de rode streep die precies aansluit bij de rode blokjes op de wijzerplaat.
Wie van jullie heeft er ook een Mortima of een vintage thermometerhorloge? En wie weet hoe deze thermometer werkt?
Lekker Vintage modelletje…en je hebt gelijk… die band lijkt ervoor gemaakt… misschien dat de thermometer wat zuiverder wordt als je’m een likje verse olie geeft?..
Ik heb zelf een modern horloge van Polar, ook met een thermometer. Je hebt er eigenlijk niets aan want het horloge neemt de temperatuur van je arm aan en dat laat het horloge dan zien. Om goed de temperatuur te meten moet je het horloge eigenlijk afdoen, maar dat is natuurlijk niet het idee van een polshorloge.
Maar zo’n vintage is natuurlijk wel een uniek exemplaar lijkt me.
Ik heb zelf een modern horloge van Polar, ook met
een thermometer. Je hebt er eigenlijk niets aan
want het horloge neemt de temperatuur van je arm
aan en dat laat het horloge dan zien. Om goed de
temperatuur te meten moet je het horloge eigenlijk
afdoen, maar dat is natuurlijk niet het idee van
een polshorloge.
Maar zo’n vintage is natuurlijk wel een uniek
exemplaar lijkt me.
Klopt, mijn T-touch van Tissot wijkt véél meer af omdat die ook gewoon de lichaamstemperatuur meet. Dus zo bekeken is deze feitelijk beter
Wat een verassend horloge, zeker met het lampje erin.
De achterkant een subdekseltje voor de batterij?
De thermometer is eventueel in te stellen,
wel door een horlogemaker laten doen.
Gaaf klokje , nog niet eerder zo’n exact zelfde model gezien .
Mortima ken ik echter wel, komt het veel tegen in Frankrijk en kom dan voornamelijk duikmodellen tegen met zeer simpele penanker uurwerken.