“Het” boek gezocht

Hallo experts, liefhebbers en lotgenoten,

Mede door mijn schoonvader heeft het horlogevirus mij al een poosje te pakken. We kunnen natuurlijk discussiëren of dat een positief iets is maar toch wil hem graag voor zijn volgende (en helaas misschien laatste) verjaardag iets moois geven dat horloge gerelateerd is. Toen ik hem onlangs vroeg wat nog op zijn lijst stond gaf hij aan dat hij zijn collectie horloge boeken erg miste. Door ruimte- en tijdsgebrek heeft hij deze een aantal jaren geleden weg gedaan, gelukkig ook een aantal naar mij :slight_smile:

Ik zou hem graag nu “het” horlogeboek willen geven maar heb zelf eigenlijk geen idee welk boek dat dan zou moeten zijn en hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.

Zijn smaak gaat van Seiko naar Patek en van Oris naar Pulsar en alles daar tussen :joy: Wel is hij zeer geïnteresseerd in alles wat met techniek te maken heeft, is veel tekst geen optie maar vind hij uitleg bij wat hij ziet wel heel prettig en houdt hij van een rijke historie.

Ik zoek dus eigenlijk een soort van encyclopedie, een horlogebijbel om het zo te noemen. Ik ben erg benieuwd naar jullie tips.

Enorm veel dank voor jullie hulp!

Groet Peter

1 like

1001 Polshorloges misschien?

3 likes

A man and his watch?

3 likes

Deze 3 heb ik van hem gehad.

1 like

Merkspecifiek is Oris the Handbook anders wel gaaf!

1 like

Watchmaking van George Daniels.
Voor de inhoud.

Wil je domweg ploaties kiek’n? A man and his watch.

3 likes

Bij de bijenkorf is een Rolex boek te koop volgensmij

Edit: lijkt niet meer verkrijgbaar.

1 like

Mits je hem ergens kan vinden

1 like

Deze:

€49,45 bij Bol.

1 like

:point_up:

1 like

Prachtig boek:

1 like

Duidelijk…

Wat een kuttip.

Beter:

6 likes

Heel, heel erg selectief gelezen. Ik zeg nog zo: Wil je domweg ploatjes kiek’n?

Iets in de manier waarop ik dat schreef had je moeten doen vermoeden dat ik het een stuk overbodige koffietafel-reut vind wat het papier niet waard is waar het op gedrukt staat. Een soort instagram avant la lettre. Maar ja, goede verstaanders zijn dun gezaaid.

Ik houd vast aan mijn oorspronkelijke tip:

Dat is Harold McGee’s On Food and Cooking voor de horlogewereld.

2 likes

Dit is zijn mijn kennisbronnen.

1 like

Of gewoon een abonnement op Watching.

https://www.watching.nl/abonneren/

1 like

Dat zal het zijn…:joy:

3 likes

Wat mag ik ongeveer verwachten? Is het héél technisch, of zal ik er iets van begrijpen?

2 likes

Ja, het is heel technisch. Maar ik vind het goed te begrijpen. Hij gaat echt, echt op alles in. Hoe je boortjes moet hardenen, wat de beste draaibanken zijn, de correcte vorm voor de kop van een platte schroevendraaier, individuele onderdelen, de wiskundige formules voor de diverse tandwielen die de maanfase ondersteunen, en ga zo maar door.

Het boek is rijkelijk geïllustreerd, ook veel met horloges van Daniels zelf. Het is echt letterlijk voor de horlogerie wat “On food and cooking” van Harold McGee is voor de culinaire wereld. Het classicisme druipt er wel vanaf, eerlijk gezegd. En het conservatisme.

Verwacht geen beschrijvingen over quartz of zo, of manieren om een CNC machine te programmeren.

2 likes

Je moet al een middelmatige horlogemaker zijn wil je er iets van begrijpen, ben je een beginner snap je er helemaal niks van.

2 likes

@Fate_Amenable_To_Change en @Vintagewatchstuff dank voor de reacties. Blij dat ik deze, blijkbaar terechte :grin:, vraag heb gesteld

1 like