Wel heel inclusief van hem dat hij zijn autoos alleen in zwart leverde
Dat doet Seiko niet beter.
Lijkt de teneur te zijn hier in het topic. Daar kan ik me ook wel in vinden. Naast de sarb017 was er bijvoorbeeld ook een beige en een blauwe (gelimiteerde). Daar ging het nog goed.
Ik denk dat ik er voor mezelf uit ben. En jij verwoord het hier erg goed.
Hoewel ik een gekleurde plaat kan appreciëren heb ik nog nooit bij mezelf gedacht 'hadden ze dit horloge maar in kleur ‘x’ of ‘y’. Blijkbaar speelt de kleur bij mij geen doorslaggevende rol.
Had ik dat in mijn halfuurtje joga niet kunnen bedenken?
Mogelijk, maar ik betwijfel dat toch.
Zou het kunnen dat er bij de merken gewoon stress is om bij ieder event met iets nieuws te moeten komen? Je overtuigt de journalisten nu eenmaal niet met ’ we hebben de dikte van 12 naar 11,7 gekregen, of we hebben onze ar-coating op het glaasje verbeterd.
Maar moet een model dan niet op zijn minst een 5 tal jaar op zich staan zodat dat oermodel de kans krijgt om zich te vestigen?
Dit denk ik zeker ja. Je kunt tegenwoordig blijkbaar niet meer zonder noviteiten aantreden op Baselworld of vergelijkbare jaarlijkse partijtjes.
less is more
Laat die rare Italiaanse fatjes maar lull0n. Gaaaaaay! Zo vind ik ook dat chips in te veel smaken en kleuren op de markt gebracht worden. En vormpjes.
Vroegah had je echte chips. Chips voor mannen. Echte mannen, die één soort zware shag konden roken, en allemaal in een grijze broek en een wit hemd in de staatskerk zaten op zondag.
Die echte chips had je in twee kleuren. Paprika of Naturel. Zonder ribbels, want het zijn geen condooms, tenslotte.
Nu wil ik graag een uitzondering maken voor de echte iconische chips. Chips die bekend zijn geworden om hun kleur. Zoals deze:
Maar al die overige chipsverloedering moet maar eens een halt worden toegeroepen. Want als heteroseksuele cis man verwarren die chipjes mij alleen maar. Ik krijg bijvoorbeeld van zoiets frivools als oranje zakken Doritos een onbedwingbare neiging om een roze shirt en een Louis Vuitton tasje te kopen, en dat mag niet van de dominee.
Wat vinden jullie?
- Paprika en Naturel is genoeg voor 1972, dus ook voor nu
- Ik wil alleen zwart-witte chips.
- Denk niet wit, denk niet zwart, maar in de kleur van je hart
Zou rood niet een betere kleur zijn voor paprika, zoals onze oosterburen doen?
Tsja, is het niet net zoals in de auto-industrie? Alleen nieuwe modellen staan over het algemeen op de shows. En als je niet met iets nieuws komt mis je wellicht de boot.
Ja, ik snap ook wel dat het zo werkt, maar ik vraag me af of ik dat gekunsteld hoge ontwikkeltempo wel ten goede vind uitpakken.
Soms wel, maar vaak ook niet.
Nee, ik zeker niet. Sommige merken slaan door. Zoveel special of limited editions. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Zoals de Speedmaster. Hoeveel uitvoeringen zijn daar inmiddels van? Seiko eigenlijk idem-dito. Ze brengen ook mooie horloges uit, maar als ik af en toe in dit topic kijk:
Dan heb ik af en toe het idee dat ze dagelijks horloges uitbrengen. En ook serieuze rommel. Nou weet ik ook wel dat Seiko van een ander niveau is dan Omega, maar er wordt daar niet moeilijk gedaan over een modelletje meer of minder.
Je moet mensen jaren lang hoop geven, tot ze je smeken om de helft van een bezel rood ipv blauw te verven. En dan toch gewoon niet doen.
Niet alle modellen vragen om kleurtjes, sommige modellen mogen ze klassiek houden. Met de FXD MN bv deel ik wel je oordeel @Colnago , die was en is nog steeds heel leuk omdat het de MN was. De variaties erna voelen nogal opportunistisch. Maar doorgaans ben ik wel voor wat opties, zeker in generieke modellen zoals de Rolex OP of Omega AT.
Dit is ook mijn oordeel. Laat ze maar doen en we zien wel wat blijft plakken. De groene OP vind ik bv ook de mooiste en zonder die kleurenreeks hadden we misschien enkel een zwarte en een champagne gehad bv.
Mensen klagen hier over GS, maar na een paar jaar ben je de meeste kleurencombi’s vergeten, behalve de echt goeie. Zonder die experimenten was de “whirlpool”, “skyflake” of “shunbun” er nooit gekomen. Idem met de Zenith Revival Chronomasters, wat een leuke modellen zitten daar al niet tussen. Het selecteert zichzelf wel uit.
Laat maar komen dus!
Dat geldt voor alles. Waarom moeten auto’s ieder jaar een facelift, en waarom moeten telefoons jaarlijks met minimale veranderingen nieuw uit worden gebracht? Dat zou rustig per drie jaar kunnen, in het geval van auto’s vier of vijf. Want laten we eerlijk zijn, de hang naar nieuw is soms wel een beetje raar. Anderhalf miljoen kledingstijlen bij Skein per jaar, bijvoorbeeld, wordt een race naar de bodem.
Maar aan de andere kant… Seiko releases zijn in principe modehorloges die zeer sterk aan Japanse pop-culture gerelateerd zijn, want als je alle JDM en Azië limiteds terzijde schuift valt het met de serieuzere releases best mee.
Omega en de hele Swatch groep hebben natuurlijk een assortiment wat zo achterlijk groot is dat Seiko daar maar een kleine jongen bij is. Dat neemt allemaal niet weg dat de keuze om wat kleuren te hebben geen verkeerde is. De discussie over kleurtjes is in mijn optiek ook een andere.
Wat Rolex (OP, DJ) en Grand Seiko (Heritage serie en de Elegance serie) wel weer gemeenschappelijk hebben met bijvoorbeeld een TAG Heuer (Carrera) en Omega (AquaTerra kleurtjes) is dat er stabiele productlijnen zijn die gewoon in kleurschakeringen uitkomen zonder noemenswaardig gedoe aan het model zelf.
Als die dan een paar jaar verkrijgbaar zijn is daar niks op tegen.
Grappig, het is het eerste dat me opviel nadat ik een jaar of 5 niet echt bezig was met horloges: al die kleurtjes buiten zwart/wit/groen/blauw.
Mijn nergens op gebaseerde vermoeden is: een of ander merk/model is succesvol geweest met deze strategie (misschien Nomos met de Club Campus?) en andere merken zien er daardoor een relatief goedkope mogelijkheid tot “productdifferentiatie” in.
Ik vind het allemaal prima, zolang ik ze maar niet hoef te kopen.
Sporthorloges mogen wel in meer kleurtjes komen, en alles wat van origine gemaakt werd om mooi te zijn ook.
Toolhorloges en dressers houden het beter bij sobere kleuren.
Maar met mijn Navi overtreed ik ook bovenstaande regel.
Grappig om te lezen dat dress watches niet gemaakt zijn om mooi te zijn. Ik vind het met grote afstand tot de rest juist de mooiste categorie horloges.
Inderdaad wat onhandig uitgedrukt. Ik bedoel bvb ZEPs. Ze zijn niet echt als toolwatch ontworpen, en ook niet als dresswatch.
Een dresswatch heeft naast tijd aangeven enkel het doel om mooi en sober te zijn.