En hier heeft u het hele verhaal over het ontwerp, patent aanvragen etc, waar ook een boek over uitgebracht gaat worden. Er is behoorlijk wat onderzoek ingestoken en eindelijk is er een compleet horloge gevonden. Nog een lekker stuk leesvoer voor het slapengaan.
Mooi verhaal. Zal ook kloppen voor polshorloges, maar bij mijn weten was het eerste echte waterdichte horloge van Borgel. In eerste instantie een zakhorloge en vervolgens een polshorloge.
Maakt ook eigenlijk niet uit want allemaal horologische mijlpalen
Dank !
Dat is van de schrijver van het artikel die dit, tot nu toe enige exemplaar, ook heeft gevonden. Hoort in een US horlogemuseum denk ik net zoals Patek en Omega dat ook doen voor hun collectie.
Klopt, alleen die maakte alleen de kasten en Waltham een compleet horloge. En ik denk dat ze er niet vanuit gingen dat je ermee ging zwemmen, voor zover dat mensen dat al konden in die tijd, dus waterwerend was al een hele prestatie. Ik geloof dat stofwerend veel belangrijker werd gevonden voor de actieve/militaire drager. Ik kan mij moeilijk voorstellen hoe Borgel het gat voor de pin-set waterdicht hield als de druk meer dan 1 bar zou zijn, er waren immers geen O ringen in die tijd alleen hennepdraad of kurk volgens mij om iets af te sluiten. Knap dat ze wel de schroefdraad zo strak kregen dat het waterwerend was.
Flauw
Belangrijk om te weten dat zoals ik schreef de zakhorloges tot polshorloges werden omgebouwd en waterdichtheid was wel zeker belangrijk geworden in de loopgraven. Duiken zat er idd nog niet in.
Kijk hier maar eens. Interessant artikel over Borgel: https://www.vintagewatchstraps.com/borgel.php#top
Waarom niet? De makers van zakhorloges hebben onder andere ook de schroefkroon uitgevonden, en da’s volgens velen toch een dingetje bij waterdichtheid. Er zijn hartstikke leuke dingen gedaan tussen 1851 en de Omega Marine van 1932, en ik zou de zakhorloges niet uitsluiten.
Dat was inderdaad ook mijn tweede keuze als het dan echt een polshorloge moest zijn.
Dafuq, man? Da’s wel heel, heel erg arbitrair. In 1900 maakte vrijwel niemand een “heel horloge”. Rolex betrok z’n uurwerken tot 2004 elders, dat ook puur een assemblagelijn toen ze in 1926 met de Oyster kwamen. De op kasten van Borgel geïnspireerde Oyster, welteverstaan. Zwitserland was een cottage industry waar iedereen onderdelen maakte voor iedereen.
Patek en Cartier betrokken de uurwerken van JLC, Eterna had het kogellager nog niet uitgevonden. Soit, Waltham en Elgin zaten in de positie waar de Japanners ook in zaten. De VS en Japan hadden geen cottage industry op dezelfde leest als de Zwitsers, en ook geen makkelijke toegang tot de Zwitserse markt. In mijn optiek is een horloge een horloge, ook al heb je nog zoveel onderleveranciers, en het feit dat zowel Japan als de VS een andere industrialisatiemethode volgden is daarbij niet relevant.
Borgel maakte een polshorloge wat waterdicht was.
Inderdaad. Als je op totaal arbitraire wijze alle criteria naar je toetrekt zodat je op je eigen conclusie uit komt ben je broddelwerk aan het leveren.
De auteur van het artikel zegt het zelf. Hij was alleen geïnteresseerd in trench watches die in de VS gemaakt werden. Iets zegt me dat we vanaf dat vertrekpunt z’n onderzoek met een korrel zout moeten nemen. In het ergste geval wegens vooringenomenheid, in het slechtste geval wegens nonchalance.
Nog even een leuk linkje ter leeringh ende vermaeck:
Maar @Ron-W, niks ten nadele van Waltham! Die hebben al genoeg coole dingen gedaan zonder als een soort van James Watt op een schild gehesen te worden voor dingen die ze niet als eerste deden.
Zakhorloges verdienen zeker een eigen podium want die waren overal de eerste mee, behalve de annual calender complicatie, en dat wordt nog wel eens vergeten zoals met geschroefde kronen, waterwerende kasten, wereld timers, chronografen, etc etc .
Heel knap hoe ze zolang geleden al zulke gecompliceerde uurwerken konden maken, met de hand. Ik heb een keer een Fussee and chain gedemonteerd mogen zien - die schakeltjes zijn onwaarschijnlijk klein - en waren door mij met een pincet nauwelijks te hanteren.
Vintagewatchstraps kende ik inderdaad en die is heel informatief en uitgebreid, maar het is leuk dat er ook een andere bronnen zijn om te checken als er weer nieuwe informatie opduikt zoals over deze Waltham.
Omdat deze draad over een polshorloge gaat, maar start gerust je eigen verhaal
Hier nog een foto van de GP uit 1889 die je nog vroeg, het is een door GP gebouwde replica o.b.v. de info die ze zelf nog hadden. Vintagewatchstraps had er ook wat over te melden maar zelfs hij heeft het niet altijd bij het rechte eind want GP heeft er een vintage look aan gegeven en die weten ook wel dat er nog geen Radium beschikbaar was in die tijd dus de verkleuring van de uren is kunstmatig.
Te zien in hun museum ;
Maar deze meneer zegt dat PP de eerste was, dus het is de stand van vandaag ;
dat is mij allang bekend en sinds er goede O ringen zijn is dat helemaal niet nodig er zijn vele merken die het zonder af kunnen en 100 mtr bieden.
Slecht een kast met schroefdraad, met ook nog een gat voor een pin set. Spatwater dicht hooguit. Borgel maakte geen uurwerken en daarmee ook geen horloges, daarom staat er een andere naam op de plaat.
Waterdicht polshorloge is niet arbitrair, zeker niet gezien het feit dat zelfs jij de Omega marine tot nu toe deze titel gunde. Er is nu een nieuwe ijkpunt bijgekomen in de geschiedenis waar ieder over kan lezen, vandaar dat ik bij dit soort dingen ook de bronnen vermeld en niet halve Hodinkee pagina`s leegtrek ter illustratie, zodat iedereen zijn eigen visie erop los kan laten.
Dit gaat over het polshorloge, zakhorloges is een andere categorie en functie met een onverslaanbaar eigen historie. Niet eens met de Waltham ? Schrijf de auteur van dat artikel !
Daar zijn we het roerend over eens. Dat gehamer op die schroefkroon vind ik net zo onnodig als jij.
Maakte PP toentertijd z’n eigen uurwerken volledig in de schuur?
Ho ho. Dat is in mijn optiek het eerste echte duikhorloge.
Ik heb nooit iets anders gezegd dan dat Petitt & Co, voor zover ik weet, het eerste waterdichte horloge demonstreerden op de wereldtentoonstelling van 1851.
Maar ik maak de distinctie zak- versus pols-horloge dan ook niet, zeker omdat tot 1920 de meeste “polshorloges” gewoon zakhorloges waren met een stuk ijzerdraad aan de kast.
Uitzondering op dat thema is de Santos. Ik noem hem graag.
Met een pakking van kurk ?? denk het niet… gemaakt om mee te zwemmen dat toen als sport en vermaak in opkomst was, dan acht ik een schroefkast zoals deze Waltham toch wat veiliger en is de Blancpain Fifty het eerste dedicated duikhorloge, in mijn bescheiden visie uiteraard !
Anyways, het wachten is op een nog vroeger merk polshorloge dat waterwerende kwaliteiten kan worden toegedicht, en dan hebben we weer een nieuw verhaal.