Het eenzame horlogemerk only

@time_lord snapt het. Ik zat te stangen met wat taalacrobatiek, Leen :joy:

2 likes

Heeey nou niet dit topic kapen hé… :sunglasses:

2 likes
1 like

Dan mag Darch hier uiteraard niet ontbreken. Ooit dé hit van het PMWF. Miyota 2115 inside, screw-down case back, en dat alles voor $6. Het werd een “Spaar ze in alle kleuren” object.

afbeelding

afbeelding

1 like

Vooruit dan maar

4 likes

Nog niet zolang in bezit deze beauty.
Eberhard Chrono 4 40mm. Wat een mooie history heeft dit merk toch en je ziet ze niet zo vaak in het wild gek genoeg.

13 likes

Denken moet je aan een paard overlaten, die heeft een groter hoofd :slightly_smiling_face:

1 like

“Die paard” hinnikt dan “dat”. :man_teacher:

2 likes

Een paard zou het goed hebben gezegd, ik heb tenslotte ook maar een klein hoofd :blush:

1 like

Geen slecht idee, dit topic, :+1:

Bij deze dan m’n Titoni, die ik toch regelmatig es omdoe, enig uitleg :
Titoni Ltd. is Zwitsers, werd opgericht in 1919 door ene mr. Schluep in de Zwitserse “horlogestad” Grenchen. Het bedrijf is eigendom van de derde generatie van de oprichtende familie. Naar mijn mening een mooie "middenklasser "

10 likes

dat is een mooie, en wel heel apart :ok_hand::star_struck:

1 like

@Lexaf, ik heb gelezen in een artikel - van de Monochrome (dacht ik) toen - dat de merken Prisma en Olympic basis-juweliersmerken (zouden) zijn, maar wél van prima kwaliteit.

Dat is niet moeilijk te geloven, want jouw Prisma heeft een prima aanzicht, zowel esthetisch als ook qua kwalitatieve afwerking. Châpeau, Lexaf, op dit horloge kun je inderdaad ook écht wel trots zijn, hoor.

Zowel Prisma als Olympic bestaan nog steeds, maar zijn niet veel te zien op het horlogeforum; ik zie ze in ieder geval niet vaak genoeg langs komen imho.

1 like

Die zijn er alle 3 :smile:

Er is wel ergens een topicje over Molnar Fabry uit Slovenië, maar geen enkel over “Fabry”, laat staan een “Fabry only”.
Dat wordt hierbij dus gerepareerd: mooie Fabry uit ca 1970, met EB 8020 penanker-uurwerk.
Verjaardagskadootje voor mijn zoon …

6 likes

Wel grappig dat ze op de caseback een afbeelding van een duiker zetten met 5 atm waterdichtheid.

Ik ben dan ook geen paard. Maar ik had natuurlijk ook eerst de zoekfunctie kunnen gebruiken, daar heb je gelijk in.
Als ik een paard was geweest, had ik dat ook gedaan… denk ik…

Dank voor je complimenten over mijn groene Prisma.
Leuk dat je het merk Olympic noemt als Nederlands “juweliersmerk” (een term die me overigens sympathieker klinkt dan de benaming ‘plakmerk’).

Ik heb zo’n Olympus. Ook een eenvoudig horloge en ook hier weer met een degelijk motortje, de Franse Lorsa P62.

Zie het middelste klokje op de onderstaande foto, die ik trouwens wel al eens eerder hier getoond heb. De drie horloges zijn namelijk alle 3 erfstukjes: Links de Lemania van mijn grootvader, midden de Olympus van mijn anderhalf jaar geleden overleden schoonvader en rechts de Zodiac van mijn vader. Zodiac zie je hier ook maar zelden trouwens.

Van het Lorsa P62 uurwerkje (ontwerp uit 1965) heb ik zo even geen eigen foto bij de hand dus hier dan maar een ‘geleend’ plaatje van 17jewels.info.

.

Aardig detail hierbij is dat dit uurwerk waarschijnlijk model heeft gestaan voor het later in China ontwikkelde Chinese Standard Movement “Tongji” van de Shanghai Watch Factory.
Vergelijk maar. Hier onder het Tongji werkje.

Dit caliber werd en wordt nog steeds in grote hoeveelheden toegepast in de wat goedkopere Chinese hand opwinders. In mijn geval zit het in een Brits/Chinees/Russisch/ merk “Sekonda” horloge (oorspronkelijk een Russisch merk van de First Moscow Watch Factory in Moskou en de Petrodvorets Watch Factory in Leningrad. Veel vanuit USSR naar het Westen geëxporteerde Sekonda’s droegen dan weer de merken Poljot en Raketa).

Om het verhaal af te ronden hieronder dan nog maar een plaatje van het Sekonda klokje dat overigens maanden hier in het blauwe deel heeft gestaan, maar niemand wilde het hebben. Niet erg, dan blijft het gewoon bij mij in de collectie.

5 likes

2 likes

Leuk topic, heb denk ook wel enkele horloges die hier niet of nauwelijks langskomen. Iig niet genoeg voor een ‘only topic’. Minerva zou er ook wel bij mogen, die zie ik ook niet heel vaak voorbij komen maar die kennen jullie inmiddels wel. :slight_smile:

Baylor

Bucherer

Dugena

Franck Muller

Genta

Gruen

Lasita

Lincoln

Lip

Memosail

Rogers

Dat zijn weer even genoeg foto’s van merken die ik hier niet vaak voorbij zie komen. :blush:

19 likes

Wow is dat een Gruen Air Flight? Als hij ooit weg gaat… is er al een dibs?

1 like