Prisma Only

http://www.horlogeforum.nl/t/nieuwe-aanwinsten-prisma-gt-en-pontiac-chronos/14462

Prisma oud Nederlands merk , dappere Dodo of plakmerk ?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prisma_(horloge)

Altijd met veel pezier gedragen en mi. prima kwaliteit
wat vinden jullie ervan en welke heb je thuis ?

2 likes

Ha ha, die Traction Avant hadden wij in elk geval wel thuis vroeger: een “wieltje” .

1 like

En ook nog een Prisma horloge:

6 likes

Die zou prima bij de bestuurder van zo’n TA passen denk ik,
ik heb ooit het genoegen gehad eens in zo’n wagen te zitten
en wat ik me kan herinneren was een rechthoekig gat op het dashboard met daarin 3 versnellingen vooruit en 1 achteruit,

( en een soort centraleverwarmingsysteem met leidingen naar de achterbank )

1 like

Geen ervaring mee, maar lijken me degelijke budget horloges.

Ik heb nog een aardige dresser liggen, handopwinder en een soortgelijk verhaal.
Wat mij opvalt is de relatief lage prijzen en daar tegenover de kwaliteit, ze lopen altijd.

Zit ik te slapen of heb je geen foto’s van de buit geplaatst…

Ik heb diverse Prisma en Pontiacs, leuke merken met verbazend goede kwaliteit.
Hoe lopen die van jou?

Prisma only? :grinning:
Hier ook een oudje; een erfstukje. Een échte oerhollandse Prisma,…
…Swiss made… :confused: :wink:
Door mij nog nooit gedragen. Maar hij loopt nog wel. En ik kan me niet voorstellen dat deze ooit een service heeft gehad. Dus ongeserviced gewoon 45+ jaar blijven lopen. Dan ben je toch ook eigenlijk gek als je meer uitgeeft dan die paar tientjes voor zo’n superdegelijke Prisma?! :smile:

3 likes

Oei, dat is knap maar ook jammer!
Met zulke oude olie krijg je toch slijtage en gaat het erfstukje snel achteruit bij dragen.
Maar goed dat je deze laat liggen.
Wel even een beurtje geven voor ingebruikname.

1 like

Als ik 'm nog 'ns ga dragen, krijgt ie eerst een service. Maar ik heb nog een paar vintage exemplaartjes liggen die eerst aan de beurt zijn. :grinning:

nog ff voor het archief.

2 likes

Wie weet hoe het zit? Zijn er vintage Prisma’s die niet “swiss made” zijn? Is de produktie op enig moment verplaatst, en wanneer? Of waren de produktielocaties altijd al wisselend?

Ik dacht dat het merk in Russische handen was.

Geen bewijs voor, maar ik denk dat Prisma net als zoveel horloges door de firma “Arbeid” wordt gemaakt ( dacht dat die in Amsterdam en Zaanstad zaten )
ze kopen hun uurwerkjes bij Miyota en de rest zoals glaasjes en bandjes zal ook wel her en der vandaan komen.
Anyway ik heb geen zekerheid maar Fa.Arbeid horloge kasten deksels wijzerplaten etc. in elkaar zetten voor merken als Prisma / Olympic / Momentum en Timex,
en verder op verzoek van anderen nog allerlei zooi in elkaar zetten zoals kantine/ stationsklokken en reclame-klokken.

http://www.arbeid-uurwerken.nl/

Even weer wat leven brengen in dit onderwerp. Ik heb van mijn vader een mooie seiko en een prisma horloge gekregen welke van mijn opa waren. Nu heb ik niks met de prisma maar kan er ook niks over vinden. Iemand enig idee of hier nog waarde aan zit? Gok zelf dat de waarde afhangt wat de “gek” ervoor geeft maar dacht ik gooi het eens op het forum. Alvast dank.

Ik blaas hier ook even nieuw leven in…

Prisma Ascot Incabloc

3 likes

simpel klokkie komt van een overleden oom maar tikt lekker door.

2 likes

Gehavend doch strijdbaar. :blush:

2 likes

1 like

Ik heb deze prisma, is van mijn opa geweest, leuk horloge, werkt nog steeds maar ik pas 'm helaas niet.

2 likes


Hallo mensen, Prisma Only; leuk aangezien ik liefhebber ben van met name vintage prisma klokjes. Van de exemplaren die ik inmiddels in mijn verzameling heb zou ik graag het productiejaar willen achterhalen.
Voor veel gerenommeerde merken is hier een lijst met fabricagenummers beschikbaar, deze kan ik echter niet voor prisma vinden. Wellicht dat iemand hier al eens naar gezocht of iets in gevonden heeft?
Ik hoor graag van jullie.
Hartelijke groet vanuit Montferland!