Het eigengemaakte bandje deel 2

Aangezien ik toch best tevreden was over mijn vorige bandje heb ik vandaag weer even leer gehaald voor een tweede.
Dit keer wordt het een flieger strap met een extra lang uiteinde. Wel met witte stiksels, alleen nu wat dikker garen. Echt vintage dus.
Zit alleen nog te twijfelen welke kant ik van het leer zal gebruiken. De ruwe kant is best mooi, maar volgens mij wordt dit heel snel vies.
En ik weet niet hoe de lijm pakt op de gladde kant.

Hier iig een paar foto’s van het leer.
Het bandje wordt vrij dik. De dikte zal ongeveer 1 keer zo hoog zijn als de vorige.

Dit is dus de enkele dikte, hij wordt nog een keer zo hoog.
Maar de Sinn is ook 14.8mm dik dus moet best kunnen.

Ga misschien ook nog wat aan de look doen, hij ziet er nu wat te nieuw uit. Krijgt dus ook een vintage look

ben benieuwd… (tu)

Het heeft even geduurd, maar hij is eindelijk klaar.
Ik zal eerst even fotos posten hoe het bandje eruit zag met onbewerkt leer, en nadat ik hem een vintage behandeling heb gegeven.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van het lange uiteinde vind. Vind het niet onaardig, maar misschien wat dik.

Bandje zelf is in totaal 8mm dik, dus de twee zijdes zijn 4mm.
Nu lijkt dit niet dik, maar dit is geen padded bandje. Hij is over de totale breedte 4mm dik. Daarom heeft ie ook geen vaste spacer dichtbij de gesp omdat de band niet flexibel genoeg is.

Ik heb aan het uiteinde ook een stukje moeten weghalen in de breedte omdat ie anders bijna niet door de gesp ging.
Optisch is dit niet helemaal super, maar bij dragen valt het niet eens op.

Hier zijn dan de foto’s








Dat valt niks niet tegen Tom. Wat ik mij afvraag bij het zien van de foto’s dat jij het hrologe draagt: staat er niet veel kracht op de pushbars van het horloge. Dat leer lijkt mij namelijk nogal stug. Valt dat wel mee of heb jij steviger pennetjes toegepast?

Gerwin

Misschien toch maar eens een koe bij de horens vatten :smiley:

prima , leuk project zo (tu)

Tom ik wil niet kritisch zijn want wat je op zich laat zien is knap, maar wat de details aan gaat zie ik toch wat puntjes i.v.m. de detail afwerking. Ik denk daarbij vooral aan het naadloos aan laten sluiten van naden ed. denk aan het grove uiterlijk van de zijkanten en aansluitnaden. Je kan wat de zijkanten betreft in overweging nemen ze te waxen of om ze af te lakken zodat het gladder word, aansluitnaad van oa het stelbandje waarin je de flip zet kan je afschuinen met een scherp hobby mesje zodat de naad beter aansluit, overigens vind ook ik het op zichknap wat je tot nu toe hebt laten zien.

Arjay

Dank jullie wel voor de lovende woorden.
Ik heb bewust ervoor gekozen om dit bandje een wat mindere afwerking te geven.
Ik heb dit keer het bandje laten stikken bij de schoenmaker. Ik had echter vergeten om de patroonrand aan de bovenkant te doen. Hij heeft dus min of meer op de gok moeten stikken.
Dat die zijkanten zo grof zijn, dat is echt bewust. Ik heb ze zelfs naderhand nog met een schuurpapiertje opgeruwd.
Eigenlijk moet je deze detailfoto ook niet zien, aangezien dit niet eens opvalt als die draagt.

@Gershwin. Ik heb de normale pushpins. Aangezien het leer wel erg dik was en de afstand tussen lug en kast ook vrij klein was, paste het bandje in eerste instantie niet eens tussen de lugs.
Ik heb met een klein flinterdun mesje het een klein beetje ingesneden, zodat de pushpin in een soort sleufje valt. Hierdoor staat er eigenlijk geen spanning op de pushpin. De band beweegt wel wat moeilijk, maar het leer is niet superstug dat er niks mee te doen is.

Dat ziet er heel goed uit zeg. Je maakt wel vorderingen, ga zo door zou ik zeggen. Super :smiley:

Leuk idee, Tom (tu)

Het resultaat mag er zijn, ziet goed uit.

Wellicht hier nog wat ideeën voor je: http://www.delaurian.com/

Kan ik al bestellingen plaatsen ?? :smiley:

Het hangt helemaal van het horloge af, vind ik. Bij een stoere Sinn vind ik dat grove wel passen, bij een eleganter model stoort het dan juist.

Ik heb zelf wel eens tassen gemaakt van tuigleer, en weet daarom hoe moeizaam het gepiel op de vierkante centimeter is bij leer. Hoe stug het leer ook is, er zit altijd rek in en om de boel goed passen te snijden is een heel gepruts. Niet gek, Tom…