Hola amigos!
Ik betrap mij er zelf met regelmaat op dat ik onbewust, maar vaak ook bewust, naar het tikkende geluid van het horloge luister. Om de complexe techniek aan het werk te horen, prachtig mijn inziens.
Ben ik de enige gek?
Hola amigos!
Ik betrap mij er zelf met regelmaat op dat ik onbewust, maar vaak ook bewust, naar het tikkende geluid van het horloge luister. Om de complexe techniek aan het werk te horen, prachtig mijn inziens.
Ben ik de enige gek?
Nee. Het heeft iets rustgevends, vind ik dan.
Nope
Nee hoor.
Het handwinden van een Speedmaster…
De bezel van een UX…
Zó lekker !
of de heerlijk ratel van het opwinden van een Grand Seiko Spring Drive, wat een feest om deze niet te dragen om hem daarna handmatig op te winden…
Mooi om te horen om welke horloges het dan gaat. Bij mij specifiek de Omega De Ville welke zo lekker tikt
Dan moet je eens een El Primero proberen, alsof er een engeltje in je oor pist.
Dat is een Zenith toch als ik mij niet vergis?
Yep.
No way. Horloge tegen mijn oor, en dan luisteren? Dan hoor ik tikke-tikke-tikke-tikke-tikke. Thats it.
Ieder zijn ding, zullen we maar weer netjes zeggen.
Het doet mij altijd denken aan mijn opa. Die had kunstmatige hartkleppen en die kon je door de hele kamer horen tikken. Echt jaaaaaaaren gedacht dat het een horloge was 🫣😂
Nee, ik luister ook af en toe. Zit ook veel verschil tussen mijn verschillende uurwerken. 28800 BPH vind ik minder rustgevend maar daar kijk ik dan weer regelmatig naar de mooie sweep van de secondewijzer, dat is ook zo’n gekke gewoonte.
19800 BPH van mijn Vostok Scubadude vind ik de fijnste tik om naar te luisteren.
Heerlijk zo, eens per seconde zo’n statige tik Of moet ik zeggen klik?
Eerlijk is eerlijk, het voorthobbelen van een fatsoenlijk kwartsuurwerk doet me aan grootvaders klok denken, terwijl het rinkeldekinkelende gehannes van zo’n mechanisch eschappement me toch altijd wat paniekerig lijkt. Natuurlijk, als ik 's avonds in bed ligt hoor ik het door m’n kussen heen, en het ene horloge is luidruchtiger dan het andere, maar expliciet gaan zitten luisteren: Neen.
Nee hoor, heerlijk geluid. De kroon terugdraaien is ook zo’n lekker ratelend geluid. Net als terugtrappen bij een racefiets.
Ik luister vaak naar het geluid wat mijn partner maakt wanneer ik aan de bezel zit. Dat klinkt dan zo: “Hou op met dat gedraai aan dat ringetje, irritante kwal die je bent”.
Tot zover mijn bijdrage.
Als werktuigbouwer is dat toch heerlijk om naar te luisteren
Tikkende kleppen zijn meestal geen goed teken
@DeDas, wat mij betreft ben ik dan óók gek, hoor. Het zit bij mij namelijk zó: wanneer ik soms nog niet kan inslapen na circa 30 minuten, dan pak ik mijn quartz- of soms mijn automatic horloge. Na hooguit 10 minuten val ik dan in slaap, omdat ik dan met mijn oor tegen het horloge aan lig: zoooo’n rustgevend en slaapopwekkend tikkend geluid is dat voor mij, ideaal.
Plexi glaasjes tikken luider
En 36.000bph klinkt als muziek in de oren!
Het zoemende geluid van een Accutron. Mooie techniek.
Je bent helemaal niet alleen. Ik vind het geluid bijzonder rustgevend.