Het grote afwijkingstesttopic

Mijn Grand Seiko SBGA373 Spring Drive heeft volgens de specificaties een maximale afwijking van +/- 15 seconden per maand. Ik ben altijd nieuwsgierig, dus ik heb hem aan een praktijktest onderworpen.

Wat blijkt: na exact een maand liep hij maar liefst 3606 seconden voor!!

Het was natuurlijk niet slim van mij om de test een paar dagen voor de overgang naar het winteruur te starten. Ik heb het dus een aantal weken moeten doen met een horloge dat een uur voor liep. Mijn excuses voor het flauwe mopje. Zes seconden is wel een mooi resultaat, en heel ruim binnen de marge.

Ik ben ook benieuwd naar de prestaties van jullie uurwerken. Lijkt me leuk als we in dit topic de resultaten kunnen bundelen, eventueel gebruikmakend van dit schema:

HORLOGE: Grand Seiko SBGA373
UURWERK: Spring Drive 6r65
LEEFTIJD: 2 maanden oud
SPECIFICATIE: 15 sec/maand

DUUR VAN DE TEST: 31 dagen
RESULTAAT: 6 sec/maand

OM DE POLS: 5 dagen
WATCHWINDER: 0 dagen
HORLOGEDOOS: 16 dagen
HANDMATIG OPWINDEN: meestal na 48 uur. Een paar keer na 70 uur.

11 likes

Ok… roep mij over een maandje even.
Ik ga mijn werk horloge nu met de atoom gelijk zetten en als je.mij helpt herinneren controleer ik dit over een maandje.

De bevindingen post ik dan hier
.wish me luck .

1 like

Ik probeer dit ook altijd maar ik kom nooit verder dan 3 dagen :drooling_face:

Vooruit dan maar:

HORLOGE: Squale Y 1545
UURWERK: ETA 2824-2 Elaborated (denk ik)
LEEFTIJD: 2 jaar
SPECIFICATIE: +/- 7 sec/dag met een max. van +/- 20 sec/dag.

DUUR VAN DE TEST: 3 dagen
RESULTAAT: +2,9 sec/dag

OM DE POLS: 3 dagen
HORLOGEDOOS: 0 dagen
HANDMATIG OPWINDEN: Niet, een automaat opwinden is voor mietjes.

3 likes

check out o.a. post # 21 @ Life & Times of a SeaGull 1963 afiniciado
note: referentie is ā€˜SpyGlass’, een off-line GPS app op m’n beetje slimme aifoon.

2 likes

Waarom heet dit het ā€˜grote afwijkingstesttopic’ terwijl TS een kleine afwijking na zijn test opgeeft?

:wink:

2 likes

Wij hebben toch allemaal hier een hele grote afwijking (die niet te meten is)?

:thinking:

9 likes

Afwijking maakt me ni zo uit, ik wissel toch dagelijks van horloge, dus elk horloge moet ik steeds terug goed zetten…
Van de Seamaster heb ik wel details :grin:

3 likes

Mijn laatst gemeten horloge is mijn Turtle, die me echt verbaasd heeft met zijn minimale afwijking. Ergens ben ik bang dat 'ie alstie eenmaal is ingelopen veel meer gaat afwijken :slight_smile:

HORLOGE: Seiko SRP773J ā€˜Blue Turtle’
UURWERK: Seiko 4R36 automaat
LEEFTIJD: 6 weken gedragen, 4 jaar geleden geproduceerd.
SPECIFICATIE: +45 / -35 per dag (of +23 min / -18 min per maand)

DUUR VAN DE TEST: 14 dagen
RESULTAAT: = +15 sec/14 dagen (+ 1.07 sec per dag, +33 sec per maand)

OM DE POLS: 12 dagen
HORLOGEDOOS: 2 dagen
HANDMATIG OPWINDEN: Horloge is vrijwel constant gedragen daarom niet met de hand opgewonden.

1 like

Ik moet de SKX009 ongeveer 1 keer in de 1 a 2 weken ongeveer 5 minuten terug zetten, bij benadering.

1 like

Mijn zoon heeft een Seiko SNKL81K1.
Loopt een kwartier (!) per dag achter ! Enig idee wat dat kan zijn ?
Bij een aanschafprijs van 80 euro rijst de vraag of de kosten van nakijken/repareren opwegen tegen de aanschafprijs…

$_1

2 likes

Ik ben hier best tevreden over :slight_smile:

1 like

Nu 2 oudere Seiko 5 in de watchwinder. Gedurende 21 dagen lopen ze 3 en 4 minuten achter. Dat is 8,5 en ruim 10 seconden per dag te weinig. Valt mij mee.

1 like

HORLOGE: Speedmaster
UURWERK: 3861
LEEFTIJD: 16 maanden
SPECIFICATIE: 0>+5 sec per dag

DUUR VAN DE TEST: 29 mrt t/m 25 okt
RESULTAAT: -1,2 sec aan het eind van de periode (positional variation is zo belangrijk)

OM DE POLS: 3 dagen per week
HORLOGEDOOS: 4 dagen per week
HANDMATIG OPWINDEN: elke dag

1 like

:thinking: Volgens mij hebben we allemaal een afwijking :roll_eyes:

1 like

Waarom heet een topic elders ā€œHet grote Rolex sluiting topic!ā€ terwijl die fabriek nog steeds open is? :thinking:

4 likes

Oef, dat is wel heel erg veel. Misschien eens polsen of er een HF lid bij jou in de buurt woont die een timegrapher heeft.

1 like

Ik test (groot woord) wel eens de nauwkeurigheid van een horloge door het een week lang te dragen. Op een enkele (nooit gereguleerde) spotgoedkope Vostok Komandirskie na rollen er zelden exemplaren uit die significante afwijkingen vertonen. Ze lopen allemaal lopen ietsje voor.

Sommige horloges (Orient met name) zou ik veel langer moeten dragen om een afwijking op te merken. Een week dragen is niet lang genoeg. Blijkbaar werd daar in de fabriek zorg aan besteed.

1 like

Ik draag m’n horloges nagenoeg nooit langere tijd achter elkaar. Het maakt me dan ook niet zo heel veel uit hoeveel seconden per dag te snel of langzaam. Tot een halve minuut per 24 uur, merk ik waarschijnlijk nauwelijks

1 like

Ben ik weer, maandje verder.

HORLOGE: Breitling Skyracer
UURWERK: Breitling SuperQuartz caliber B74
LEEFTIJD: 2 jaar oud
SPECIFICATIE: 15 sec/maand

DUUR VAN DE TEST: 31 dagen
RESULTAAT: 1 sec/maand in de min

OM DE POLS: 31 dagen
WATCHWINDER: nvt
HORLOGEDOOS: 0 dagen
HANDMATIG OPWINDEN: nvt