Is een van de originele designs. (Toen wel 34mm)
Deze is gisteravond binnengekomen. Ik ben onder de indruk van de bandkwaliteit, afwerking van de kast maar ook de diepte in de (vlakke) dial. Dit gaat verder dan een Japanse sunburst, die ik overigens ook geweldig vind.
Het saffier heeft een behoorlijke bolling die de kijkhoek niet beïnvloed.
De dial kan van (bijna) zwart naar helblauw gaan. De hooggepolijste kast en indices glimmen je tegemoet.
Wel is de ene 40mm, niet de andere 40mm. Dit is op het randje voor mij. Ik heb 42-43mm sportwatches die kleiner ogen.
Wat vinden jullie van deze ‘Frederique Constant Classics’?
Ik vind het best een mooi horloge. Voor mij zou deze alleen te groot zijn voor het type horloge, en als ik eerlijk ben vind ik em voor jou ook te groot. Ik erger me dan bijvoorbeeld aan de eerste schakel na de endlink, omdat je op de zijkant van de schakel kijkt. Het kromt niet mooi om je pols.
Edit: probeer em eens op leer. Dan heb je dat probleem niet.
Aan de positie van de datum te zien zou dit uurwerk ook beter in een 36 a 38mm kast passen.
Was ook mijn eerste gedachte toen ik 'm uitpakte. Toch wilde ik wel kijken hoe 'ie zou staan met de schakels eruit, maar het bleef vrij groot.
Het bandje ligt al klaar, ik moet alleen nog even moed verzamelen of ik er de micro-krasjes voor wil veroorzaken.
Mijn eerlijke advies: retourneer het horloge. Je bent volgens mij jezelf aan het overtuigen dat het wel gaat, terwijl je em eigenlijk te groot vindt. Klopt dat?
Ik heb dat eerder dit jaar ook gehad: Microbrand only - 2170 van Piede
Ja ik vind 'm aan de grote kant, vooral ook omdat ik geen vlakke brug heb bovenop m’n pols. Dat maakt de pols gevoelsmatig kleiner dan 'ie is.
Retourneren ga ik niet doen omdat 'ie van buiten Europa komt. Maar de prijs was scherp dus ik kan 'm over een paar weken alsnog hier in het blauwe gedeelte zetten als het niks wordt.
Ik blijf de combinatie van alles wel heel mooi vinden namelijk. Eens kijken hoe 'ie onder een overhemd zit.
Edit: beter op leer. Blijft groot voor een dresser.
Ik heb een 17,5 cm pols maar wel vlakker en vind zelf mijn FC Classic goed passen. Mijne is van een generatie eerder, overgenomen op het forum en was standaard alleen voorzien van een blauwe lederen band die heel comfortabel draagt. Valt me nu pas op dat de jouwe geen secondewijzer heeft. Ik vind 'm ook erg mooi. Dat van de datum te ver van de rand zie je tegenwoordig vaak, ik stoor me er niet aan.
De mijne zie Het grote 'Dress watch' topic. - 415 van fdpg1963
Dit is de Quartz-versie, die is op details anders (waaronder de wijzers). Ik vind de ontbrekende secondenwijzer een mooi detail, vooral bij de combinatie quartz en dress.
Is het niet dezelfde modellijn? Volgens mij is de case, indices, kroon enz identiek aan de jouwe.
Dit is op zwart leer
Ja alleen de wijzers zijn duidelijk anders en mijn wijzerplaat heft geen sunburst.
Longines Record Chronograph? Is onder de 3000 euro te vinden (nog steeds een smak geld, maar geen Patek geld)
In de kantoortuin. Voor nu blijft 'ie, ook omdat het de enige is die onder een strakke mouw past.
Maar note to self: een kast met minimalistische bezel en groot wijzerplaatoppervlak, mag max 38mm zijn voor mijn smalle polsen.
100 jaar geleden maakten ze mooie dress watches, en heel geschikt voor de kleinere pols. Hier mijn Tissot High Grade uit 1929
Chic, zeg!
Ook heel fraai
Overigens niet helemaal uitgesloten dat op de Tissot ook zulke “moon” wijzers gezeten hebben; er is wel wat gerommeld met die wijzers, en Tissot gebruikte ook veel moon wijzers in de jaren 20.
Ga je het zo laten, of ga je op zoek naar andere wijzers?
De “moon” wijzers noem ik altijd Breguet wijzers en dat in combinatie met de Breguet cijfers vind ik wel heel gaaf. Maar goed, je ziet het bij vele merken uit die jaren. Vooral in zakhorloges.
Ik laat het voorlopig zo. Type wijzers wat er nu op zit werd door Tissot ook gebruikt in die tijd, dus het zou ook best origineel kunnen zijn. Mocht ik ooit met zekerheid kunnen vaststellen dat dit er niet op hoort dan ga ik wel op zoek.
Ik heb er ook nog een paar uit die tijd waar wel die moon/Breguet wijzers op zitten:
(Laatste twee hebben nog wat aandacht nodig )