Het grote 'Dress watch' topic.

Die Longines ziet er wel verrekte mooi uit.

1 like

Ik ben er ook nog steeds blij mee.

2 likes

Ik heb deze uit Japan over laten komen. Gekocht op Yahoo Auctions via Buyee.

Zit hetzelfde HAQ-uurwerk in als de SACM150 - fabrieksopgave ca. 10s/jr afwijking. Die van mij is al wat ouder, en ik draag hem weinig (dragen is goed voor het minimaliseren van de afwijking door de relatief constante temperatuur van je lichaam), dus die haalt die opgave niet helemaal meer. Ongeveer +7s in een half jaar, dus nog steeds niks te klagen.

Mooie techniek wat mij betreft!

Qua draagcomfort: ze zijn behoorlijk licht en klein. SACM150 is dacht ik 34mm, en die van mij is ongeveer vergelijkbaar. Op mijn 17/17.5 cm pols gaat dat nog wel prima als dressy horloge. Ik draag sowieso wel graag wat kleiner. Als dat juist niet je ding is, zou ik het niet doen.

De wijzerplaat van de SACM150 is prachtig in elk geval. De wijzers zijn mooi afgewerkt.

De originele band schijnt vrij matig te zijn. Ik zou er een mooie nieuwe gladde leren band voor halen als ik jou was. Zwart en bruin doet het beide goed.

Succes met de zoektocht!

11 likes

Geheel ongerelateerd doe ik hierbij even mee met een rechthoekige die ik gisteren bij een pak aan had:

Ik kan deze ook echt aanbevelen als dressy piece, ook al is hij minder dun dan de HAQ.

Wat die Seiko Dolce horloges betreft: Die worden zwaar onderbelicht en onderschat als je het mij vraagt. Super coole horloges, en zowaar een HAQ uurwerk (als je 'm draagt).

Waarbij zeven seconden per half jaar voor een vintage quartz natuurlijk niet slecht is.

14 likes

Amen. De Seiko Dolces zijn ook in goede staat prima te vinden. Super dun en prachtige dials. Waarom doet seiko dit niet meer?

3 likes

En dan ook nog met een quasi onkrasbare kast.

Ze hebben het te druk met hun eindeloze variaties op het duikhorloge.

14 likes

:joy:

1 like

Waar is de elegentie, eenvoud en de fragiliteit (qua uitstraling) gebleven van deze horloges?

Niks mis met een Seiko duiker, maar met joekels van coctail times en 41mm emaile dials is nig een wereld terug te halen.

2 likes

Wat vindt HF van een Second Hour?

7 likes

Ik ben voor. Even getwijfeld om deze te bestellen.

Afmetingen zijn dik in orde.

• Case width – 28mm
  • Case Height – 39.5mm
  • Case Thickness – 7.3mm
  • Lug Width – 20mm

Er zit een mooie boog in de kast en er zitten best originele kleurcombinaties tussen.

Wat ik mis is de “standards”. Wit zwart en zilver met blauwe wijzertjes, wat longines ed wel doen. Voor de rest prima toch voor onder 500?

1 like

Ik denk dat dit voor de meeste hedendaagse mannen gewoon te kleine horloges zijn. En ik moet zeggen: ik draag dit horloge ook alleen bij erg deftige gelegenheden—en die heb ik niet zo vaak. Mijn vriendin heeft de Dolce min of meer geclaimd.

Heel erg leuk. Wat mij doet twijfelen, net als bij onderstaande Hamilton Boulton trouwens, is dat het een quartz KS is waar eigenlijk een handopwinder op z’n plaats van zou zijn. Anders had ik vermoedelijk al een keer toegehapt.

9 likes

Staat hier niet één van in het blauw?? Wolfraam kast?

1 like

Mee eens :+1:.

Als ze een paar mm groter worden gemaakt, zeg 36 mm, en ze door blijven gaan met die prachtige wijzerplaten, dan zou een echte revival van Dolce best succesvol kunnen zijn. Mits ze dan ook fatsoenlijk vermarkt worden buiten JP.

Als ik me niet vergis waren de Dolces de paradepaardjes voordat de GS-lijn geĂŻntroduceerd werd. Die stonden in elk geval vooraan in de oudere catalogi.

Die zouden ze ook richting de 37-38 mm moeten trekken, en iets dunner moeten maken. Desnoods handwinder van maken, wat mij betreft.

Mijn vrouw draagt 'm ook vaker dan ikzelf :sweat_smile:.

3 likes

Een iets ander type, maar inderdaad! Wolfraamcarbide, om precies te zijn. Ook wel bekend van de snijgereedschappen.

En nu voor een drol en een knikker te krijgen
 Hoewel ik de (vraag)prijzen op de online marktplaatsen wel gestaag omhoog zie gaan.

4 likes

Ik heb die van mij voor geloof ik 20 dollar of iets dergelijks ‘gewonnen’ op Yahoo Auctions. Inclusief handling fees, verzending etc. was ik dacht ik voor 36 dollar klaar :sweat_smile:.

Kanttekening was dat de advertentie zei dat ie niet liep. Maar gezien de mooie staat was mijn vermoeden dat een nieuwe batterij dat zou oplossen. Dat klopte gelukkig :grin:.

Voor dat geld is die gok wel te wagen, vind ik.

1 like

Dat klopt, en hoe mooier het exemplaar des te hoger de prijs. Kasten zijn, hoe kan het ook anders, vaak prima maar de wijzerplaten vertonen vaak ouderdom, zoals de mijne. Neemt niet weg dat het hele leuke dressers zijn.

1 like

Als dat gelakt blauw is vind ik het niks. Ik ken het horloge niet, maar ik heb echt een teringhekel aan gelakt blauwe wijzers. Als het allemaal hitte-geblauwd is vind ik de indices misschien wat “veel”.

Kastvorm is simpel en mooi dat het ook van achter wat gebogen lijkt, maten zijn meer dan prima, en met

Zolang je het over de blauwe, zwarte, groene of rode hebt, prima.

Ik krijg van de kleurstelling en presentatie heel erg een poor man’s Oris Rectangular vibe, en dat is zeker niet slecht. De kast is gehard met een coating, er zit AR coated saffier op, en het uurwerk is een Ronda, dus in principe zijn dit prima horloges.

Of zoiets 500 euro mag kosten? Tja, als er Seiko op de wijzerplaat stond viel de halve wereld over ze heen dat ze “van het padje zijn” en “geen value meer bieden”. :slight_smile:

Valt reuze mee, een 28mm breed rechthoekig horloge kan prima tot een polsmaat van 19cm. Dat zit dus eerder tussen de oren van de hedendaagse man die zich blind staart op duikhorloges van 44mm breed en 15mm dik.

Iets met toxische visies op mannelijkheid en 40 jaar marketing gelul die elke vorm van elegantie de grond in hebben geboord.

Quartz is natuurlijk prima op een kleine seconde.

Waar de Dolce Vita met mechanisch uurwerk met z’n 10mm dikte net op het randje balanceert, is de mechanische Boulton met z’n ruim 11mm gewoon te dik, en dat wordt te veel bij een gedrongen kast van 38mm lang.

Natuurlijk is de Boulton quartz heel erg niet z’n 750 Euro stickerprijs waard, want die kast is rudimentair. Ik zou 'm voor 500 op kunnen pikken, maar 750 ballen is gekkigheid.

Beter doorsparen voor een Dolce Vita of Oris Rectangular, zeg maar. Of een vintage Cintree. :slight_smile:

6 likes

Exact mijn punt. :slight_smile:

Nietus. Een kleine seconde op een retro-achtige dresswatch hoort gewoon met een soepele sweep rond te gaan, da witte gij ook Henk.

Moet je inderdaad totaal niet hebben. Ook al omdat hij vanwege dat blijkbaar te grote mechanische uurwerk niet voldoende mee kromt met de pols. Gewoon veel te groot en plat. Ik heb nog geen foto gezien waarop dat ding mooi om de pols ligt. Nu zegt dat niet alles, maar allicht wel iets.

image

De ‘medium’ quartz doet dat veel beter dankzij het compactere formaat en de gebogen caseback. En die is maar 8,2 mm dik.

6 likes

Vind het wel een beetje een rare blob. Mist de elegantie van de jaren 30 “tankjes”

2 likes