Het grote gerenommeerde horloge merken die rare keuzes maken topic (o.a. Panerai, Omega en Seiko)

Nee hoor!
Alleen degenen die gruwelijk lelijke Skydwellers, Yachtmaster 2’s en andere protserige, glimmende, opzichtige, dure modellen zonder heritage kopen en erger, dragen, omdat ze houden van protserig, opzichtig, glimmend en duur.

Oh ja, en omdat het omveld het protserige, glimmende, opzichtige horloge herkent als duur.

Wil je het svp laten beschuldigingen van “haat” te uiten!

En, integendeel, een mooie 10460 Submarine No Date staat hier zeker in het lijstje “aanvullingen op de collectie” overigens samen met nog zo’n 10 horloges van andere merken.
Er is zoveel moois gemaakt!

Ik had verwacht dat iemand die zoveel boude uitspraken doet en veel foto’s post ook weleens de posts van anderen bekijkt en die vraag dus niet zou hoeven te stellen.

14 likes

Nee, geintjes zijn nooit leuk als je ze moet uitleggen, en dit was tongue in cheek.

Ik vind de Skydweller wel een horologisch hoogstandje. Zie dit topic:

1 like

Dat vind ik niet alleen dat is een technisch hoogstandje!!!

Maar wel een technisch hoogstandje dat:

PROTSERIG
GLIMMEND
OPZICHTIG

is.

4 likes

En dan heeft @handavinci nog een relatief simpel JLC uurwerkje.

Verdienmodel aftersales bij de echte topmerken is dat de prijs van een beurt aan de grande complications tot 20% van de aanschafwaarde is.

Dat is ook wel te verwachten toch?

1 like

Ach als je zo’n ding gaat kopen weet je dat, net zoals dat de beurt van je Porsche of Ferrari heel veel meer kost dan die van je Toyota.

2 likes

En ze worden ook niet gemaakt met als gedachten dat het iemand zijn grail is. Dus lekker die 1% uitmelken want die hebben toch meer geld dan water :joy:

3 likes

Aanschafprijzen waarvoor je in het aardbevingsgebied in Groningen inmiddels een knap rijtje huizen koopt :grin:.

2 likes

En een aaanbetaling voor het volgende huis in service kosten :joy:

2 likes

Ja zoals 4250 euro vragen voor het vervangen van de kast van een speedmaster…

1 like

Vrijwel elk model Rolex is zo te krijgen in de grijze handel, dus als je wilt kan het.

Bewust veroorzaakt door de fabrikant of niet, meer vraag dan aanbod leidt tot hogere prijzen.

Of doe zoals een mij bekende gefortuneerde verzamelaar, ga naar je vaste juwelier waar je geregeld komt, koop twee of drie horloges die je supergraag wilt van een ander merk dan Rolex, beding daar een goede prijs voor ennnnnnn een stalen sport Rolex gewoon voor de listprijs!

En die stalen Rolex verkoop je dan lachend voor meer aan een vriendje. Niet omdat die man dat geld nodig heeft maar omdat het kan. Moest erg gniffelen toen hij weer gniffelend dat verhaal vertelde.

En bij gewilde, schaarse luxeproducten is het gezien het selectieve distributiesysteem dat wordt gehanteerd normaal.

Je kunt namelijk niet verwachten dat een AD die dik moet investeren om AD te blijven zijn schaarse gewilde modellen aan jou, passerende eenmalige klant die nooit wat eerder bij hem kocht en ook niet snel op regelmatige basis wat zal gaan kopen, verkoopt. Dat zul je toch ook wel inzien.

Kijk naar Ferrari, als je een special wilt kopen, zul je aan eisen moeten voldoen, zoveel Ferrari’s van types X, Y en Z moeten hebben gedurende zoveel jaar, relatie met dealer waar je ze laat onderhouden. En dan màg je een special kopen.

Welkom in de echte wereld knul.

2 likes

Zelfs als grap is dit ondertussen wel wat vermoeiend

7 likes

QC bij Omega is “out the window”.

Zelf mijn urenteller losgewipt en RECHT teruggeplaatst laatst, en een tot de rand gevuld steenlager voor het ankerrad “leeggepompt” met een penhoutje.

Is een horloge waar een normaal mens een nog jaren redelijk probleem-arm te gebruiken derdehands auto voor koopt.

Men kiest bij Omega dus voor snel geld, er van uit gaand dat de doorsnee klant die meegeleverde loupe in de doos toch niet gaat gebruiken.

De betreffende Speedy is nu wel naar mijn zin trouwens. Was nummer 5 die ik bestudeerde/al in huis had-retourneerde. Maar officieel ben ik nu de garantie kwijt, omdat ik het gepruts vanuit Bienne zelf gecorrigeerd heb. :expressionless:

Laatste nieuwe Omega ooit. Bij Sinn zijn ze ook al aan het prutsen, de trouwe volgers herinneren zich het 903St-debacle wellicht nog. :roll_eyes:

2 likes

Is al jaren drama met ze.
Of, beter gezegd, hun service center in Brussel.

Jaren geleden had ik een nagelnieuwe, extra platte, DeVille quartz. Gekocht in de ramsj, voor een leuk bedragje.

Kwam uit de vitrine, opruiming. Stond stil. Nieuwe batterij… Deed niks. Uiteindelijk 3 x voor reparatie naar Brussel geweest voor ie werkend terugkwam. Geen idee waar het aan lag, maar dat ik globaal gezegd een half jaar moest wachten omdat ik steeds een horloge met exact hetzelfde defect (de wijzers bewegen niet) terugkreeg maakte me nogal giftig. De dealer trouwens ook… Ik heb zijn laatste briefje aan het service-center gezien: hanenpoten dat het ding voor de 3e x terugging, nu graag eindelijk verhelpen en goed controleeen.

Net als Rado, waar men mijn horloge rond 2005 wist te verknallen. Nieuwe batterij in een analoog-digitaal horloge van wolfraamcarbide. Hele kastbodem verziekt met diepe krassen.

Wat kreeg ik na klachten erover? Een nieuwe bodem, maar zonder het serienummer. Ik was er ziek van en heb het ding weggedaan. Had er een zure smaak van (liep ook erg stroef om het op te lossen) in mijn mond en de lol was er vanaf.
In all fairness, dat laatste was waarschijnlijk een dealer die zelf heeft zitten knoeien terwijl ik specifiek verzocht had om het horloge naar het service center op te sturen.

De dealer was een jaar of wat later geen dealer meer.

2 likes

Over Brussel hoor ik niets dan slechts, en heb zelf ook die ervaring. Maar de QC vanuit de fabriek… :pensive:

4 likes

Worst qc in the history of the world.

2 likes

Eens. Tenzij je een diepzeeduiker in loondienst van een oliesjeik bent, is er geen enkele niet-patserige reden om een skydweller te kopen. De hoogstaande horologische functies komen namelijk alleen honderden meters onder water van pas. Daarboven (zij het nog steeds vaak in de onderwereld) dient het enkel protserige doelen.

1 like

Seadweller. Nogal pittige mening, dus - get your facts straight.

4 likes

De service van IWC is om van te janken.

Hier een vergelijkbaar verhaal meegemaakt. Bij mijn pa’s Portugieser stond de Perpetual calendar ineens tien jaar verder. Dat werd door IWC ook als val schade gezien terwijl dat ding nog aardig nieuw was en toch echt niks geraakt had… Uit coulance een nieuw horlogebandje gekregen, daar moet je dan maar blij mee zijn!

2 likes