Het grote grijze gebied tussen origineel, aftermarket en replica

Alle in de voorbeelden genoemde horloges zijn nog steeds originele horloges. Als de aftermarket onderdelen in ieder geval originele merk onderdelen zijn.

Wel zou je in de hier genoemde situaties transparantie verwachten, maar dan moet de aanbieder zich wel bewust zijn van de situatie (en dat zal zeker niet altijd zo zijn).

Bij een aantal merken zal de collectible waarde dalen als er aftermarket onderdelen zijn gebruikt. Als je daar samen uitkomt, zie ik geen probleem.

Aftermarket is bij horloges een niet OEM onderdeel, dus geen originele merk onderdelen.

Dat is een beetje het probleem. De meeste mensen zijn er niet eerlijk/transparantie/kritisch genoeg voor om het te vermelden.

Daar twijfelde ik ook al een beetje over. Vandaar dat ik het benoemde. Maar wat jij zegt klopt toch niet helemaal? Met aftermarket bedoelen we toch ook de service onderdelen die bijvoorbeeld Rolex en Omega plaatsen na een full service? Of niet? Dan wil ik anders stemmen :wink:

Nee met aftermarket bedoelt men over het algemeen onderdelen niet geproduceerd door de originele fabrikant.

3 likes

Jep wat @sq100 zegt inderdaad. Service onderdelen bij Rolex en Omega is weer een heel ander verhaal, daar heb ik geen problemen mee. Service onderdelen bestaan bij Seiko niet.

1 like

Wat jij bedoelt noemen ze OEM.

2 likes

dit was mijn reden om op de 3e nee te stemmen. de eerste twee zijn gewoon mods te noemen, je kan er van uit gaan dat de verkoper dit bij de advertentie vermeldt (zo niet dan vind ik dat de eerste 2 ook nee hadden moeten zijn)

het 3e scenario is het vervangen van onderdelen zodat het horloge in betere staat lijkt te zijn bewaard dan het eigenlijk is, met als doel er meer geld voor te vangen. en daar gaat het fout.

vind ik.

“De aftermarket is het geheel van bedrijven die actief zijn op het gebied van distributie van vervangende onderdelen, accessoires et cetera. Een aftermarketproduct is een vervangend product dat deriveert uit de aftermarket. Bedrijven die aftermarketproducten maken, kunnen mogelijkerwijs patenten en octrooien schenden.

Vaak is vrije productie mogelijk omdat dit gebeurt met instemming van de bedrijven welke door de nalevering worden geraakt (de originele producenten of merkhouders).”

Ok. Dan snap ik ook beter dat je dit ter discussie stelt. Dan ben ik ook wel verbaasd dat uit de poll blijkt dat ca. 70% er geen moeite mee heeft.

Een horloge waar niet originele onderdelen in zitten klopt niet voor mij.

1 like

Ik vind de discussie zinloos omdat je bij aftermarket geen strikte scheiding kunt maken tussen wat acceptabel is en wat niet. Wat belangrijker is (en ook eerder geopperd) is openheid van zaken.

Neem als voorbeeld een horloge waarvan de producent niet meer bestaat. Je zit met een beschadigde wijzerplaat en de enige optie om het horloge weer te gebruiken is de aanschaf van een aftermarket wijzerplaat met fabrikantlogo (dus replica).
Als je het horloge vervolgens van de hand doet met openheid van zaken dan ligt dat heel anders dan iemand die horloges inkoopt, “vernieuwt/opknapt” met aftermarket/replica onderdelen, om ze vervolgens met winst als origineel door te verkopen.

Je kunt daar geen strikte lijn in trekken. Vandaar mijn opmerking dat iedereen dat voor zichzelf zal moeten bepalen.

Lees deze quote eens;

Dit is gewoon rommelen met serienummers met het gevolg dat het in waarde stijgt. Maakt het dan uit of het een Rolex of Seiko is?

Ik was al door mijn centen heen, heb dus niet gestemd en ga dat ook niet doen… :sunglasses:
Veel wijsheid aan diegenen die (blijven) vinden dat hommages en schaamteloze kopieën hetzelfde zijn en aan diegenen die vinden dat je maar raak kan ‘modden’, met al dan niet aftermarket onderdelen en het vervolgens als oké presenteren omdat het “veel cooler” is. Blijf het lollig vinden.

Goede opening voor een topic @koekoek, beetje alsof je een leuke dame wilt aanspreken en begint met: “Het is niet alsof ik met je naar bed wil hoor, maar zo jij hebt echt mooie ogen!”

image

:joy:

Anyway. Ik vind het meeste in eerste instantie acceptabel als je het vermeldt. Bij gemodde horloges (met aftermarket onderdelen) helemaal.

Je maakt het lastiger door erbij te betrekken dat ergens Seiko op een aftermarket onderdeel staat. Misschien vergis ik me, maar lijkt me een vrij theoretisch voorbeeld. Of enige wat ik daarbij kan bedenken is een kroos met S erop.

Matchende Rolex nrs terwijl het een aftermarket onderdeel is… ben geen Rolex kenner maar zou me voor kunnen stellen als dat gevoeliger is.

1 like

Ik maakte een leesfout. Alle aftermarket meuk met gefingeerd logo is namaak.

Laat het logo weg, en het is een mod. Indien vermeld bij verkoop heb ik met dat laatste geen probleem. Dat eerste is gewoon illegaal.

Het maakt niet uit om welk merk het gaat.

1 like

Bij seiko staat het serienummer namelijk niet op de kast maar het deksel. Dat is dan even sketchy of niet? Jij haalde in je post alleen Rolex aan namelijk vandaar mijn opmerking.

Alles voor de maar is niet waar :upside_down_face::wink:

Bij mij zit die strikte lijn toch echt bij de fake achterdeksels die sinds kort ook op ebay te koop zijn en de horloges die daar mee uitgerust zijn.

Dat zie je voornamelijk bij de vintage horloges. Wijzerplaten, banden en nu ook deksels waar dus wel Seiko op staat.

1 like

Dit dus. Horloge met een beschadigd achterdeksel via aftermarket weer herstellen lijkt mij prima

Jij haalt nu, denk ik, een specifiek Seiko geval aan. Wat nu als de fabrikant niet meer bestaat, Seiko is failliet en er is geen origineel deksel meer te krijgen.

Als OEM nog beschikbaar is vind ik van niet, daarom zeg ik, dat zou eenieder voor zich moeten bepalen.

Dat bedrijf zou dan toch de rechten moeten kopen van de naam? Of heb ik het nu mis?

Ik vind dit geen replica’s, maar met goede of minder goede intenties (veranderen onderdelen om naar een zeldzamer typenummer te komen) gemodificeerde horloges.

Ps, ik vind dit een replica: