disclaimers: dit is geen replica discussie en dit is geen rolex bash topic maar slechts als voorbeeld gebruikt omdat het een tot de verbeelding sprekend groot high-end merk is
Ik vind het vervelend om te zien dat vintage Seiko steeds meer en meer verpest wordt door aftermarket onderdelen. Waar houdt het op? Wanneer is een horloge zo vol met aftermarket onderdelen dat het niet meer als origineel gezien kan worden?
Ik heb niet het idee dat veel mensen zich er druk om kunnen maken. Het zijn maar “gewoon” Seikotjes. Maar wat als het bij een heilig merk als Rolex gebeurt? Verandert dat de situatie?
Scenario 1 Seiko horloge 1:
Het horloge heeft een Seiko kast, Seiko deksel en een Seiko uurwerk. Op dat horloge zit een aftermarket bezel, aftermarket wijzers & wijzerplaat en een aftermarket band (incl Seiko logo) om het af te maken
vind jij dat dit zou mogen aangeboden op bijvoorbeeld hf/ebay volgens de replica richtlijnen?
Scenario 2 Seiko horloge 2:
Het horloge heeft Seiko kast en een Seiko uurwerk. Op dat horloge zit een Aftermarket deksel (incl verzonnen serienummer dus), aftermarket bezel, aftermarket wijzers & wijzerplaat en een aftermarket band (incl Seiko logo) om het af te maken.
vind jij dat dit zou mogen aangeboden op bijvoorbeeld hf/ebay volgens de replica richtlijnen?
Scenaro 3 Rolex horloge:
Het horloge heeft een Rolex kast en een Rolex uurwerk. Op dat horloge zit een Aftermarket deksel (het ref nummer tussen de lugs is ook bijgewerkt zodat het matcht met het deksel en het een zeldzamere ref geworden is), aftermarket bezel, aftermarket wijzers & wijzerplaat en een aftermarket band (incl Rolex logo) om het af te maken.
Veel vintage horloges hebben het zwaar te verduren gehad of waterschade opgelopen. Kan wel leven met een aftermarket wijzerplaat, wijzers, bezel en glas. Zolang de kast, caseback en uurwerk maar origineel zijn.
Op het moment dat de nummers niet meer kloppen, of kloppend zijn gemaakt, is het wat mij betreft geen origineel meer. Wijzers, wijzerplaat, lunette niet origineel verdient NIET mijn voorkeur maar in mijn ogen geld dit nog wel als een echte Seiko of welk ander merk dan ook.
Er staat wel Seiko op terwijl Seiko het niet gemaakt heeft. Het lastige is dat Seiko geen service wijzerplaten levert itt Rolex, Omega etc. #1 is voor mij nog wel een dilema.
Als er gerommeld is met de ref en serienummers is het voor mij een absolute no-go.
Een replica is in mijn optiek iets anders dan een horloge dat is opgekalefaterd met wat aftermarket onderdelen. En ook in die laatste categorie kun je nog weer onderscheid maken; aftermarket onderdelen omdat dat goedkoper zou zijn of omdat originele onderdelen niet meer te krijgen zijn. Wel moet het altijd benoemd worden.
Maar wat als je een originele Seiko uit rust met een originele, in betere staat verkerende wijzerplaat uit een andere Seiko?
Ik heb op alle polls met nee geantwoord maar wil het wel toelichten.
Heb geen probleem met aftermarket onderdelen om een horloge weer draagbaar te maken maar als het gebruikt wordt om een andere reden zoals zogenaamd zeldzamer maken dan uitdrukkelijk nee.
De antwoorden verbazen me ten zeerste trouwens! Want ik weet nog een tijd terug dat iemand een Omega aanbood met een nep/replica/aftermarket rubberen bandje er bij. Dat werd hem niet in dank afgenomen. Maar hier lijkt men vandaag een stuk milder dus?
Het heeft echter wel invloed op de waarde. Een 100% originele Seiko vind ik waardevoller dan een Seiko met aftermarket onderdelen. Deze zijn vaak ook minder mooi. Probleem bij Seiko is dat je soms geen andere keuze hebt. Seiko heeft immers geen onderdelenvoorraad. Dit hebben de Zwitserse horlogemakers wel. Daarom is het voor sommige Rolex’ nog wel mogelijk een originele plaat te scoren.
Komt nog bij dat als een Seiko in 1980 gekocht voor 100 gulden in de meeste gevallen in een prullenbak is verdwenen. Terwijl er maar heel zelden Rolex’ in een prullenbak zijn verdwenen.
(Weet wel dat er een 40 jaar oude datejust in het Oslo fjord ligt. Helaas te diep om naar te zoeken. ) Dus ook om die reden zijn originele onderdelen beter te verkrijgen.
Dat valt dus vaak nog wel mee. Sterker nog, zie op ebay ook wel het tegenovergestelde gebeuren. Ik denk dat die dan worden gekocht door onwetende mensen die denken, dat is een mooi minty exemplaar!
Ja, dat kan en dan heeft de verkoper verzuimd te vertellen dat er aftermarket onderdelen op zitten. Soms ook niet te zien op een foto.
Dat neigt naar oplichterij. Tenminste, zo denk ik er over.
Ik vind dat er actie moet worden ondernomen tegen die horloges van scenario 2 en 3 die ik de afgelopen tijd op ebay heb zien opkomen. Ik vind niet dat het iets is dat mensen zelf moeten bepalen, maar moet algemeen verboden worden omdat het replica/fake is.