Het grote grijze gebied tussen origineel, aftermarket en replica

Ik vind dit wel een lastig vraagstuk. Als je een horloge hebt met een aangetaste wijzerplaat en er zijn alleen aftermarket vervangers beschikbaar dan zou ik ook de neiging hebben om die te gebruiken. Bij verkoop erbij vermelden dat het aftermarket is lost het probleem echter niet op; de volgende die hem verkoopt doet dat vervolgens niet, het staat namelijk niet op het horloge zelf.

Ik heb er zelf niet zo mee te maken, want ik knutsel vooral aan Tissot’s en daar is eigenlijk (gelukkig) geen aftermarket spul voor te krijgen. Wel heb ik bijvoorbeeld een oude Tissot liggen waarvan de wijzerplaat half vergaan is en het achterdeksel kwijt. Als ik hier een nieuw achterdeksel voor laat draaien en de wijzerplaat opnieuw laat opmaken; is het dan nog een Tissot? :thinking:

oh… dat is het… ik dacht er mischien meer genoemd stond. oke ik vote uitbrengen.

pipo hier heeft ja bij 2 ingevuld wat nee moest zijn. De eerste vindt ik prima MITS dit vermeld wordt.

Als je even op “resultaten verbergen” klikt kun je je stem gewoon weer aanpassen. :wink:

1 like

meen je… dat wist ik niet… thnx

1 like

Helemaal niets lastigs aan wat mij betreft.

AM onderdelen die niet pretenderen origineel te zijn = mod = ja mits vermeld.
AM onderdelen die pretenderen origineel te zijn = replica = nee.
Met nummers klooien = oplichting = nee.

2 likes

Aftermarket met logo is toch gewoon replica? Komt niet bij het merk zelf vandaan, mag het dan wel het logo van het merk hebben?

1 like

nummers klooien is duidelijk een nee inderdaad en fraude. Zowiezo het bewust achterhouden van kennis over aanwezige AM onderdelen is een No No in mijn boekje. Maar al ben ikzelf geen fan van AM onderdelen, wil zelf graag origineel hebben, zullen er vast mensen zijn die AM niet erg vinden tot een bepaalde mate. Soms is de prijs dan ook meer toegankelijk voor een kleiner budget. Zolang het maar eerlijk gemeld wordt heb ik er geen moeite mee. Ingeval van de Seiko Pogue waar ik lange tijd mee bezig ben geweest om een goede te vinden wordt ik moedeloos van de hoeveelheid duidelijke frankenwatches die gewoon keihard als 100% origineel aangeboden wordt. Bah.

Ja op alles. Het is geen replica horloge, maar het zijn aftermarket onderdelen.

Voor alles geld wel dat het netjes vermeld dient te zijn.
De Rolex is heel sketchy, die moet gewoon de prullenbak in. Als de originele verkoper eerlijk is en het gerommel met het nummer meld wil niet zeggen dat elke verkoper dat doet. Dingen met dergelijke waarde waar in gerommels is moeten gewoon in de ton. Hetzelfde als rommelen met de kilometerstand van je auto voor verkoop.

Is lastig onderscheid te maken.
Bij 1& 2 bezie ik het als een mod.
Bv andere kroon op een skx waar een ‘s’ gegraveerd is. Niet origineel seiko maar mooie mod.

Zoals eerder aangehaald, gepruts aan serienummers om duurder te laten worden ofzo is pure fraude.
Bij al de rest als alles volledig vermeld is van wat aangepast is zie ik geen probleem.

Voor mij is het grootste verschil de intentie. Als uit verschillende onderdelen iets in elkaar gezet wordt met als doel het te verkopen vind ik dat in principe niet oké. Zeker niet als daarbij ook verzwegen wordt dat het om een samengesteld horloge gaat, of -erger nog- het gedaan wordt om een horloge te doen voorkomen als een zeldzamer of gewilder exemplaar.

Als een vintage horloge gerepareerd is met niet-originele onderdelen (uit kostenoverweging, of omdat ze niet beschikbaar zijn) heb ik hier minder moeite mee. Het is voor mij wel belangrijk dat een verkoper hier eerlijk over is, en dit ook reflecteert in de vraagprijs.

Lastig onderwerp … :thinking:

Het namaken van producten met erop vermeld de naam van de originele fabrikant is niet in de haak cq strafbaar indien niet gelicenced door de fabrikant. Horloges met deze onderdelen zijn dus in meer of mindere mate fake.

Zolang er geen nep onderdelen en alleen bij het model horende vervangingsonderdelen gebruikt zijn blijft het in mijn optiek een 100% origineel horloge.

Als er originele onderdelen gebruikt worden niet passende bij het model blijft het een originele “merk” maar niet origineel “model”.

Uitzondering geldt voor de band. Maar ook hier geen nep banden met het merk erop.

Ik vind het passend als verkoper altijd vervangen onderdelen te noemen en als koper moet je er altijd naar vragen. Maar niet iedere verkoper is op de hoogte van de historie…

Dat is wel een ander soort geval vind ik. Want jij doet het niet structureel op grote schaal voor de verkoop.

Er is dus voor jou een verschil tussen Rolex en Seiko wat dat betreft?

1 like

Aftermarket hoeft in mijn ogen geen probleem te zijn, maar als je zoiets verkoopt vermeld het dan wel eerlijk. In vroegere jaren was het heel gebruikelijk dat een fabrikant uurwerken voor een zakhorloge of horloge verkocht en dat bij de verkoper een wijzerplaat en/of kast naar eigen smaak kon worden uitgezocht. Ik kom ze bij mijn zoektocht naar Hamilton vintage horloges nogal eens tegen. Nogmaals geen probleem tenzij je opzettelijk verzwijgt dat het niet compleet origineel van het betreffende merk is.

1 like

Alle in de voorbeelden genoemde horloges zijn nog steeds originele horloges. Als de aftermarket onderdelen in ieder geval originele merk onderdelen zijn.

Wel zou je in de hier genoemde situaties transparantie verwachten, maar dan moet de aanbieder zich wel bewust zijn van de situatie (en dat zal zeker niet altijd zo zijn).

Bij een aantal merken zal de collectible waarde dalen als er aftermarket onderdelen zijn gebruikt. Als je daar samen uitkomt, zie ik geen probleem.

Aftermarket is bij horloges een niet OEM onderdeel, dus geen originele merk onderdelen.

Dat is een beetje het probleem. De meeste mensen zijn er niet eerlijk/transparantie/kritisch genoeg voor om het te vermelden.

Daar twijfelde ik ook al een beetje over. Vandaar dat ik het benoemde. Maar wat jij zegt klopt toch niet helemaal? Met aftermarket bedoelen we toch ook de service onderdelen die bijvoorbeeld Rolex en Omega plaatsen na een full service? Of niet? Dan wil ik anders stemmen :wink:

Nee met aftermarket bedoelt men over het algemeen onderdelen niet geproduceerd door de originele fabrikant.

3 likes

Jep wat @sq100 zegt inderdaad. Service onderdelen bij Rolex en Omega is weer een heel ander verhaal, daar heb ik geen problemen mee. Service onderdelen bestaan bij Seiko niet.

1 like

Wat jij bedoelt noemen ze OEM.

2 likes