Het grote HF service topic

Eens.

Maar “Seiko” bestaat natuurlijk niet. Want die hebben zo veel uurwerktechnieken, van reguliere 21600 automaatjes tot high-beat GS uurwerken, tot HAQ met een service interval van vele jaren op het uurwerk, tot Spring Drive met een service interval van 10 jaar aanbevolen.

Dat zal ook bij sommige andere merken zo zijn, met name Omega en Breitling zullen zo hun diverse service intervallen hebben.

Wat ik wel doe is eens in de 2 a 3 jaar waterdichtheid testen. Da’s van levensbelang om vochtschade te voorkomen.

Dat ook inderdaad.

Als je je horloge in roulatie draagt heb je geen doorlopende slijtage, maar gebruik je het wel zo intermittent dat de olie niet gaat plakken of het uurwerk niet te lang stil staat.

In een winder knikkeren betekent dat je het uurwerk een “dag en nacht omhouden” cyclus door laat lopen.

Ik heb het idee dat alle mechanische spullen die ik ooit heb gehad niet gebaat waren bij duty cycles van 0 of 100%. Dat wil zeggen dat jaren lang stil staan even funest is als jaren lang doorlopend 100% van de tijd aan staan.

Sterker nog, in de ICT was het vroeger gebruikelijk om bij harde schijven met draaiend metaal gewoon een Duty Cycle aan te geven in de technische onderhoudsaanwijzingen. Als je niet binnen de marges van die Duty Cycle bleef kon je niet verwachten je MTBF te halen.

1 like

De grafiek in de OP is nogal vaag, geen titel, geen legenda, geen bron. Je hebt er schier niets aan.

Ik heb nog nooit een horloge laten servicen, daar heb ik ze ook nooit lang genoeg voor…… indien nodig een nieuw batterijtje erin en hup, weer om.
Nu alleen een Apple watch en een lege rainer. Die Apple heeft uiteraard nooit onderhoud nodig, af en toe een update, dat wel.

1 like

Overigens is de maker van dit filmpje niet serieus. Deze meneer roept doodleuk dat slijtage aan de draad van de schroefkroon een lek kan veroorzaken, wat pertinente lariekoek is.

Je pakkingen maken je horloge waterdicht. Je schroefkroon is puur om zeker te zijn dat de kroon ingedrukt is in de waterdichte positie, maar staal op staal maakt niets waterdicht.

3 likes

:point_up:

Ik heb mijn Seiko monster zo’n 20-25 jaar gehad, en tot zo’n 6 jaar geleden altijd op vakantie gedragen in het zwembad. Zonder problemen. Zonder 1 servicebeurt in al die jaren. Dus ik weet niet waar dat vandaan komt?

Waarom moet (ook weer) dit topic de titel krijgen “Het grote” etc. ?:joy:

4 likes

Maak er het kleine topic van :yum: ja toch :ok_hand:

1 like

Een winder heb je eigenlijk alleen nodig bij een automaat en één Perpetual of annual calander met een lage gang reserve.

Voor al jouw automaatjes heb je die in roulatie eigenlijk toch helemaal niet nodig?

En dus beter voor de service interval.

en waterdichtheids interval toch Brick :ok_hand:

1 like