De meeste horloge merken bevelen een service interval aan van elke 5 jaar. Seiko dus blijkbaar wat korter en Rolex tegenwoordig wat langer met 10 jaar.
Een volledige servicebeurt bestaat voornamelijk uit:
het volledig uit elkaar halen van het horloge
polijsten en schoonmaken van de kast en horlogeband
schoonmaken, opnieuw in elkaar zetten en oliën van het uurwerk en correct afstellen.
het vervangen van gebruikte/versleten onderdelen
het horloge weer in elkaar zetten
accuraatheid en waterdichtheid controle
Om de hoeveel jaar stuur jij je horloge voor een servicebeurt? En wat was je duurste horloge servicebeurt rekening? Laat jij je horloges servicen via een AD/horlogemerk zelf of bij een onafhankelijke horlogemaker?
Persoonlijk ben ik (muv van restauratie van mijn twee vintage erfstukken) nog niet aan een service beurt toegekomen omdat ik voornamelijk nieuwe horloges of jong gebruikte horloges koop en draag. Daarna draag ik mijn horloges in roulatie. Zolang ze dan goed blijven lopen stuur ik ze bij beperkt dragen in roulatie denk ik niet zomaar voor een beurt na 5 jaar. Denk dat de slijtage op deze manier namelijk erg meevalt. Hoe staan jullie hierin?
Hieronder nog wat poll vragen om inzichtelijk te maken hoe HF-ers met de service van hun horloge omgaan.
Hou jij je aan het ‘recommended’ service interval van de horloge fabrikant?
Ja
Nee
0stemmers
Ik stuur mij horloge alleen in voor service als er wat aan lijkt te mankeren
Ja
Nee
0stemmers
Hou je bij de aanschaf van een horloge rekening met de mogelijke service kosten?
Even wat anders, in het eerste plaatje zie je blauwe ‘bars’, in twee tinten. Welke staat waarvoor? Bij Seiko, Tissot en Omega zit er een verschil in. Is het US vs. rest van de wereld of …
Dat wordt niet verder toegelicht in het filmpje. Ik denk dat het om de normalere uurwerken vs de meer high end gaan. Bij Omega kan ik mij voorstellen 5 jaar op een regulier Omega uurwerk en 8 jaar op een METAS. Maar dit zijn aannames…
Maar het zou ook heel goed normaal uurwerk vs gecompliceerd uurwerk kunnen zijn zoals een chronograaf…
Op de vraag “bij met merk zelf of niet”.
Ligt het een beetje aan het merk. Rolex is zo bekend dat ik het prima naar een ander dan Rolex zelf durf te sturen (16710 ging recent nog naar Tempus). Met mijn Moser durf ik dat niet aan, daar heeft in NL waarschijnlijk bijna niemand ooit aan gewerkt. Die is nu naar Zwitserland naar Moser zelf voor een service.
Nadeel daarvan is wel dat je hem direct drie maanden of langer kwijt bent. En dat het net even wat duurder is
De Navitimer bijv geeft mij het gevoel dat die zijn beurtjes bij Breitling nodig heeft elke 5 a 7 jaar.
Terwijl ik de Colt voor mij dit niet doet, die mag na 7.8.9.10 jaar naar een goed aangeschreven horlogemaker .
Mijn Explorer hoeft na een jaartje of 5.6.7 ook niet perse via Rolex een beurt te krijgen als deze voor mij gevoel toe is aan verse olie.
Terwijl ik de veel simpelere Coltracer absoluut via Breitling zelf zal laten servicen .
Kijk ik richting Oris.
De Aquis zal via Oris een service krijgen en volgens het boekje zo ongeveer.
Maar elke big crown dan weer niet. Deze krijgen zeer waarschijnlijk een langere interval en gaan niet via Oris voor service. Met uitzondering van die van mijn dame, die gaat met max 5 jaar richting Holstein .
Je ziet dat ik qua intervallen niet heel duidelijk ben…
Ik ben hier ook niet heel zeker in veelal.
Tussen de 5 en 10 jaar service iig.
Het hangt van het horloge af. Een Seiko zal ik never nooit laten servicen, tenzij de originaliteit een pluspunt zal zijn. Ik heb bijvoorbeeld een skx013 uit 97 met het originele 7s26a uurwerk, vind ik leuk om origineel te houden. Seiko’s kosten meer aan onderhoud dan een nieuw uurwerk. Dus ik run die dingen liever de grond in en vervang daarna het uurwerk.
Bij duurdere horloges kijk ik liever naar de amplitude. Als die te laag wordt is het tijd voor een service. Het is inderdaad zo dat een daily driver eerder onderhoud nodig heeft dan eentje in roulatie. Mits je hem minstens eens per maand draagt en niet in een winder doet.
Maar als je wacht tot het iets gaat mankeren ben je echt te laat en kost het onderaan de streep meer dan nodig. Trust me, I’m an engineer.
Niks! Alleen als je hem op de winder houdt is het net alsof je hem 24/7 draagt en moet je daar bij je service interval rekening mee houden. Dat is alles.
Ja precies. Dan kun je ze beter in roulatie dragen en stil laten staan wanneer je ze niet echt gebruikt. Slijten de onderdelen minder.
Ik gebruik mijn winders alleen als ik meerdere horloges meerdere dagen achter elkaar wil dragen.
Dus je kan met een Rolex sub iedere dag in middellandse zee zwemmen en bakken in de zon
en pas na 10 jaar de rubber pakkingen laten vervangen bij een service incl. uurwerk en waterdichtheid .
Dat is wat Rolex beweerd. Denk dat het daarmee wel laat zien dat Rolex superieur is tov de concurrentie…
Maar logischerwijs bij extreem heavy use zul je er wel eerder aan toe komen dan wanneer je hem sporadisch draagt met goede zorg.
@RLC: leuk topic dit…! Ik breng de boel altijd pas weg als ik het gevoel heb dat de gangreserve wat minder aan het worden is. En voor mij is dat altijd een jaartje of 2 á 3 na de aanbevolen termijn.
En nieuwe gekocht is service bij het merk zelf… 2e hands lekker naar iemand via het forum…