Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

:point_up:

Je kunt je bij elke foto de vraag stellen “What would Cartier-Bresson do?”. Of je kunt je die vraag natuurlijk niet stellen. :slight_smile: Alle gekheid op een stokje: HCB is mijn fotografie held, dat verklaart veel.

Photo apps kijken naar dingen die wel aanwezig zijn in de ruwe data en gaan vervolgens extrapoleren wat daar had kunnen staan. Het resultaat is iets wat niet in de ruwe data staat, maar wat door de machine verzonnen is. Google heeft hele divisies die niks anders doen dan deep learning systemen loslaten op allerlei informatie, inclusief beeld. Dit artikel is al bijna vijf jaar oud:

Als jij in Google’s photo editing softwares met je vinger rond een object kunt roeren om in real time de positie van de lichtbron aan te passen, heb je het over het resultaat van een deep learning backend die dat soort gegevens kan verzinnen waar je bij staat.

Maar goed, ik heb beroepsdeformatie, want ik heb 25 jaar gewerkt met de notie van authenticiteit van ruwe data, data-classificatie en video- en image-indexing oplossingen waar machine-learning engines los gingen op de betekenis van een pixel en diens kleurwaarde. Ik vind de notie van authenticiteit interessant, zowel technisch als filosofisch.

Nabewerking heeft in sommige domeinen geen goede invloed op de mens. Er zijn al vrij veel mensen die body-dysmorphia krijgen omdat ze zo gewend zijn aan hun bewerkte snapchat foto’s dat ze het eigen gezicht als vreemd of zelfs vijandig ervaren. Dat jij een nabewerking niet als kunstmatig ziet is zorgwekkend.

Sterker nog, 99% van alle camera’s maken zonder nabewerking ook al kunstmatige beslissingen over de output. Sony had lang een neiging om kleur toe te voegen, die foto’s waren niet neutraal. Op de iPhone zijn zowel white balance als ook de kleuren (Lens correction) digitaal al lang bijgespijkerd ten opzichte van wat je denkt te zien met je oog.

Wij vergeten nog wel eens dat een 50mm prime lens op een full size sensor met un-processed RAW foto’s het dichtst bij onze natuurlijke beleving van de wereld staat.

Zo bedoelde ik het niet, sorry. Dat was zeker geen waardeoordeel, da’s een doelbepaling.

Ik heb niets tegen entertainment. Sterker nog, ik denk dat de kunst, cultuur en entertainment sectoren onterecht door velen als “linkse hobbies” worden aangeduid, terwijl entertainment van levensbelang is voor mijn mentale gezondheid.

Mijn drang tot classificeren is deels OCD, deels een stuk beroepsdeformatie, maar het is geen waardeoordeel.

Je post was informatief. Hij had als doel mensen te leren hoe ze foto’s van hun rauwe staat naar de entertainment / mode / pop art kant kunnen drukken.

Eerlijk gezegd interesseert het me geen reet, die volgorde van belang. Ik maak zelf blote-billen foto’s zonder nabewerking omdat ikzelf wat frustratie voelde, zeker nu de winkels dicht waren, omdat het moeilijk is om foto’s te vinden die het object tonen zoals het zich gewoon aan de pols gedraagt.

Dat anderen hun foto’s engineeren, er projecten van maken of zwaar in de nabewerking zitten? Het maakt me echt geen reet uit.

Ik kan van elke goede foto genieten.

4 likes

Nou, Ouwe Henri had twee grote fotolab’s voor hem werken en die al z’n foto’s ontwikkelden. Daar werd toen veel geëxperimenteerd met verschillende ontwikkelmethodes, verschillende soorten korrel, etc.
Er kan geen foto bestaan zonder enige vorm van postproductie, zo simpel is het.

Er zijn wat mij betreft dus twee keuzes. Of je schiet in JPEG en laat de camera het werk doen, of je schiet in RAW en je doet zelf achteraf de correcties. (RAW schieten zonder nabewerking is mijns inziens geen realistische optie, dit omdat de beelden er dan vaak lelijker uitzien dan in het echt.)

Ik schiet in RAW, het beeld dat de camera daarmee produceert is een vlakke interpretatie van het waargenomen beeld, daar moet iets van nabewerking overheen om het meer op de realiteit te laten lijken. Ik kies ervoor om dat (net als met handmatig film ontwikkelen) zelf te doen omdat ik niet overgeleverd wil zijn aan het kleurmanagement van mijn camera.

Als ik b.v. kijk naar de voor,- en na-foto in de eerste post, dan is de na-foto qua kleur “realistischer” dan de voor foto. Daarnaast heb ik de foto gecropped naar een 50mm equivalent omdat ik dat qua perspectief mooier vind (en mijn camera een fixed lens heeft).

Dus,

Stel Henri zou een millennial zijn geweest, hij zou waarschijnlijk in RAW schieten en deze nabewerken middels één of twee standaard pre-sets in Lightroom…

P.S.
Henri schoot natuurlijk ook met een Leica :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

2 likes

Grappig dat je dat zegt. Ook das war einmal, want je kunt in OS standaard applicaties zoals Mac of Windows Photo ook op jpegs gewoon kleur, witbalans, warmte en exposure aanpassen. Maar je hebt natuurlijk gelijk, als old-skool dslr man zou ik ook in RAW schieten.

Ik vraag mij af in hoeverre ons brein er op los interpreteert, eerlijk gezegd. We brengen hem in ieder geval dichter bij ons beeld van de werkelijkheid. Daarom doen veel camera-boeren ook aan over-saturatie, wij lijken dat wel instinctief als echter of beter te ervaren.

Ik schiet zelf met 30mm op een niet-full-size sensor, dus dan krijg je bij benadering ook natuurlijk perspectief. Dat vind ik zelf ook erg fijn.

Ik moest lachen. Veel millennials schieten iPhone en doen wat filters in de telefoon. :slight_smile: Grappig genoeg zie je ook veel influencers met Sony Alpha schieten. Ik vraag me af of ome Bresson in 2021 nog met Leica zou werken.

Versta me niet verkeerd: Leica is übercool. Bijna net zo cool als ouderwetse medium-format camera’s.

Hoho, die geeft weliswaar het beeldformaat richting een 50mm want cropfactor, maar het “perspectief” wordt niet anders. Beetje geneuzel in de marge, dat dan weer wel…

2 likes

Ik ben nog te gierig voor een 60mm macro lens. Omdat ik teveel doekoe aan horloges verspijker. :slight_smile:

Nou kan ik een heel gevat antwoord geven maak ik begrijp maar 10% van wat je schrijft :joy:

6 likes

Schermafbeelding 2022-01-16 om 12.57.13

13 likes

Goed shot!

Da is een serieuze camera trouwens.

2 likes

Dankjewel! :pray:

Leica CL?

1 like

Nee.
Q2

1 like

Oké zoiets :blush:


6 likes

Challenge accepted :grin: deze komt uit de droger :sunglasses:

11 likes

Woow, gave foto! Dat vraagt bijna om een eigen “maak een foto in wasmachine / droger” topic :upside_down_face:

1 like

Het weekend heb ik weer een beetje aangeklooid.
Hier wat foto’s achter de schermen (BTS/Behind the scene’s).

Laten we beginnen met het eindresultaat. Qua scene en belichting geen top foto, maar ik heb me er mee vermaakt.


Ik vind de krul van de nato goed gelukt, dat was nog best even een gedoe.

Dit was de setting, licht aan de linkerkant, diffuser ervoor en een wit reflectiescherm aan de rechterkant

Het zijaanzicht laat zien hoe ik het horloge gefixeerd heb.
Een rolletje tape, tie wrapje en de Play-Doh van de kinderen.

Je moet toch wat hé…

16 likes

Dan maar geen wristshots meer als het professioneel moet zijn.

Volgens mij is de charme van het forum dat we plaatjes posten en ieder op zijn eigen manier. Dit ga ik sowieso nooit doen :slight_smile:

3 likes

Ik volg dit topic met enige verbazing - fotografie is voor mij duidelijk geen onderdeel van de horlogehobby. Het enige wat mij opvalt aan deze foto is de bezel die uit het lood staat. :see_no_evil:

6 likes

Hoe bedoel je? Ik doe dit niet professioneel hoor. Dit is puur hobby.

Daar ben ik het helemaal mee eens! En dit is plaatjes posten op mijn manier.
Ik vind het leuk om dat de delen en tips en tricks uit te wisselen. Met een paar kleintje trucjes kan je een scherpe foto maken en op het forum plaatsen, dat kijkt toch net wat prettiger dan een wazige foto.

Het forum staat vol met dingen die ik nooit zal doen… :joy:

4 likes

Sh*t! Ik zie het nu pas! Kan ik helemaal opnieuw beginnen!! :joy: :joy:

Cool shot!

4 likes