Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

Nuttige tips en tof dat je de moeite hiervoor neemt.
Met wat kleine aanpassingen kan je echt veel verbeteren.

Graag het technische deel binnen off topic houden.
Daar is reeds een soortgelijk topic actief.
Dank!

1 like

Het topic dat ik gemist heb!! Zeker nuttige tips, LET’S GO!!!

Welk topic is dit??

Ben ik nou de enige die die polsfotos niks vind?

3 likes

Aha! Nice topic en mooie uitleg!

Ik hou mij aan de noorderlicht regel in 8/10 keer. Dat gaat meestal aardig. Foto aan het raam op het noorden of op het oosten.

Gewoon met de iPhone. En meestal zonder enige bewerking.

En ja dan klopt het inderdaad dat een wit t shirt of hemd wel een wonder kan verrichten. Dus wellicht wel vaker iets wits dragen. :see_no_evil:

:sunglasses:

. . . .

32 likes

Tof topic, leuk verhaal.

Zelf vind ik het juist mooi om te spelen met het contrast tussen washed out wegens overbelicht en erg donkere delen van een foto.

Ook maak ik eigenlijk alleen foto’s bij een raam, en dan nog alleen met een fatsoenlijke camera. Ik ben een daglicht of natural light fetisjist. In tegenstelling tot @Brick pak ik altijd een raam op het westen. Ik wil m’n bank niet verplaatsen. :rofl::rofl:

Ik merk, en dat komt door de sensorgrootte, dat het dynamisch bereik van een camera beter is dan van een telefoon. Daarom zou ik altijd een passabele camera adviseren.

Werken met de gulden snede is ook wat ambitieus, je kunt het ook als de regel van derden formuleren. Zet je object eens op de derde in de frame en speel met negatieve ruimte.

Als je geen reflectorschermen wilt kopen, kun je ook licht van een wat hogere temperatuur van een witte of bijna witte muur af laten stuiteren. Zo dicht mogelijk bij daglicht is 6000 Kelvin, maar dan heb je het over lelijk “12 uur 's middags licht”. Beter is het om 5000 Kelvin aan te houden voor die heerlijke dawn en dusk kleur.

Als je dingen hebt die toch washed out of te donker zijn, ik vind de editing mogelijkheden in Mac Photo eigenlijk ruimschoots voldoende. Je kunt de witbalans, highlight- en schaduw-belichting en het contrast daar tweaken.

Windows Photo heeft een vergelijkbare feature set, maar Mac heeft m’n voorkeur.

Tot slot vind ik het jammer dat je de wrist shot weer groot wilt maken. Een pols in beeld blijft lelijk, ik zie zelf liever goede detail fotografie van het object an sich.

Ik zou wel graag willen dat je stopte met MAGA referenties. Die zijn niet cool.

7 likes

Allemaal leuk en aardig.

Maar het gaat natuurlijk om het doel. Mooie foto’s.

Ben benieuwd hoe die op het westen geschoten foto’s er uit zien.

Wil je er een paar plaatsen? :v:

Van zonet:

8 likes

Bedankt voor de uitleg. Altijd goed om tips te lezen.

Zelf ben ik veel te lui voor de hele set up. Telefoon, mooie spot zoeken, schieten :partying_face:

Uiteraard edit ik het wel een beetje na in Snapseed.

6 likes

Cool topic! Gaaf dat je het zo uitschrijft








U vraagt, wij draaien. Allemaal met natuurlijk licht, allemaal met een aperture van tussen de 8 en 12 als het licht het toelaat.

28 likes

Ik ben ook lui.
Heb tegenwoordig Lightroom op m’n telefoon. Dat gebruik ik op de computer ook wanneer ik m’n echte camera gebruik. Maar nu dus gewoon met telefoon en bewerking op telefoon.

Vind het goed zat :slight_smile:

23 likes

Oei. Dat is inderdaad mooie object fotografie!

Grote klasse.

Nu zie je ook goed dat die king Seiko best saai is. :see_no_evil:

3 likes

Hoe houden jullie je klauw so stil?

Als ik een wristshot/detailfoto maak zijn ze 9 van de 10x blurry omdat ik een soort tril.

3 likes

Convectorput op het zuidoosten does the trick for me.

16 likes

:rofl:

Ik ga de onze laten slopen… snel nog even fotos maken dan.

2 likes

Minder drinken. Maar als je als zover bent… meer drinken. :+1:

14 likes

Dan is het ook geen goeie object-fotografie. Ik vind 'm allerminst saai, maar krijg dat blijkbaar niet goed op de foto. Er gebeurt van alles. De knurled indice op twaalf reflecteert ech heel veel licht, maar ook de wijzers en overige indices schitteren. Het boxed saffier is erg fijn. De kast, met z’n chunky poten en über-rechte lijnen, is juist dynamischer dan je zou denken.

Als ik hem vergelijk met z’n voorganger, m’n Chronomaster, dan is die laatste veel fotogenieker:


Maar toch doet de KS me om de pols meer:



Evengoed zie ik aan de achterkant wel graag dit soort dingen:

Dat krijg je niet bij deze twee Japanners.

Voor de oplettende burger: Veel van mijn “horloge zijdelings op de bank” foto’s zijn bijna gecentreerd, maar vrijwel alle detailfoto’s hebben iets van een “rule of thirds” compositie.

11 likes

Mega irritant inderdaad. Ik heb het ook als ik een vel papier tussen duim en wijsvinger klem of een kop koffie terug op tafel zet. Familiekwaaltje.

Of misschien is die koffie wel het probleem.

1 like

Wat van mijn foto’s

afbeelding

25 likes
  1. Hou op met daytime drinking
  2. Zorg voor meer licht

Meer licht betekent dat je kortere sluitertijden kunt gebruiken, en dat betekent dat je trilling niet zichtbaar wordt in je foto.

Mochten 1 en 2 niet lukken: Koop een statief. :slight_smile:

3 likes