Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

Mooi uitgelegd. Zo een reflectie scherm moet ik echt nog eens aanschaffen… Ook al aan het zoeken geweest naar een polarisatie filter voor op de smartphone, geeft een mooi contrast.

Momenteel met smartphone, spelen met licht en snapseed kom ik hier.

Nog wel veel te leren vrees ik :grin:

21 likes

Wat een enthousiaste reacties allemaal, super leuk!

Een andere positie plus “spelen” met de hoek van het horloge.

Als je serieus aan de slag wilt met fotografie dan zou ik het ook adviseren maar een goede camera is zeker niet randvoorwaardelijk voor een aantrekkelijke foto, ook met een camera-telefoon kan je hele mooie foto’s maken.

De wrist shot is al groot en is verreweg de meest geposte horlogefoto op de interwebs. Ik wil die dus zeker niet groter maken. Wel mooier!
Het idee is dat we het topic later ook kunnen aanvullen met beschrijvingen voor andere type foto’s, zoals flat lay’s, pocket shot, macro fotografie, Lume shots, etc. etc.

En daarmee hét schoolvoorbeeld dat je geen ingewikkelde apparatuur of set-up hoeft te hebben voor toffe foto’s!

5 likes

mijn advies is om ook verder te kijken dan nikon en canon.
Fujifilm en ricoh gebruiken bizar goede aps-c sensoren in hun compact camera’ s.
Dit gecombineerd met een zeer goede processor in camera waarmee je goed voorruit kan zonder dure lenzen en body’ s aan te schaffen. daarnaast kan je altijd je raw bestanden editen in lightroom/snapseed als je het zelf wilt doen :slight_smile:

1 like

Ik gebruik vooral mijn telefoon voor wristshots, ook al heb ik een achtergrond binnen de fotografie.

Waarom? Ben linkshandig, draag mijn horloges rechts, maar elke camera is zo gebouwd dat alle bedieningselementen aan de rechterkant zitten. Dat wordt hem niet zegmaar. En ja, ik kan natuurlijk mijn horloges even links dragen, maar dat voelt heel onnatuurlijk.

Grappig, ik vind het juist geweldig hoe de eenvoud van de KS eruit springt in die foto’s, je gaat je meer focussen op hoe het licht speelt met de dial en wijzers in plaats van het horloge zelf. Vind ik wel fraai eigenlijk.

3 likes

Als je bij de Ikea bent neem dan dit douche gordijn mee. Voor €2 heb je 2 meter aan mooi wit diffuus materiaal. Erg handig om om de lamp, flitser of raam te hangen.

4 likes

De bedoeling van dit topic is om elkaar een beetje te inspireren en beter te maken, dus als ik wat opbouwende kritiek mag geven:

Bij alle foto’s (behalve de King Seiko) zijn er hinderlijke reflecties in het glas die mij afleiden.
Een diffusor tussen de lichtbron en het onderwerp gaat dit voorkomen.

Daarnaast vind de foto’s vlees nog vis. Zijn het Macro’s of zijn het product foto’s? Maak een duidelijke keuze en haal er (bij close ups) één onderwerp uit waar je de nadruk op wilt leggen.

Concreet voorbeeld vind ik de onderstaande foto. Waar moet ik naar kijken? De driehoek? Het Smiths logo of de wijzers?

Ander punt, zorg voor een goede belichting van de details.
In de onderstaande foto vallen de wijzers helemaal weg, als je het horloge iets had gekanteld dan had je waarschijnlijk de geblauwde wijzers er goed op gehad.

De close up van de “6” vind ik een goede poging. Ik zou nog meer de nadruk op de 6 hebben gelegd door de camera er iets meer boven te hangen. Daarnaast zou het een leuk detail zijn geweest als je de chrono-secondewijzer had gestopt op 34 sec. Ik denk dat dat een leuke twist had gegeven.

Met een paar aanpassingen kan je de horloges er nog beter uit laten komen.

6 likes

Prima foto’s inderdaad! Ik vind de OP er goed uitkomen zo.

Heel gaaf!!
Goed voorbeeld dat aandacht en een Smartphone super goed werkt!

4 likes

Zie hier de magie van licht!
Twee vergelijkbare foto’s van vergelijkbare horloges.

Bij de GS knalt de plaat eruit, zie je mooi de brush op de wijzers en snijd je je bijna aan de scherpte.

Bij de Citizen niet.

4 likes

Helemaal top dit!
Ik heb er twee besteld :slight_smile:

1 like

@Erik11 kom er maar in. Erik maakt altijd van die smakelijke wristshots. :relieved:

1 like

Thnx!

Ik heb hiervoor een kleine ledlamp gebruikt op een klein mini statief, dit om alle schaduwen zoveel mogelijk te verplaatsen.
Daarnaast altijd zorgen in een zo laag mogelijk iso waarde te fotograferen, dus waar nodig meer licht! sluitertijd 160 , mag ook lager als je een statief gebruikt. diafragma minimaal f2.8, niet lager anders krijg je onscherpte op je wijzerplaat en zijn alleen de wijzers scherp of visa versa.

Deze foto is gemaakt met een Ricoh GR2, F/2.8, ISO 100 , 1/160s sluitertijd.

op een zwarte glazenplaat van de ikea :smiley:

1 like

Tof topic! Schiet zelf alles nog met m’n telefoon. Wie weet als de kwaliteit van m’n klokjes omhoog gaat dat ik ook de kwaliteit van m’n foto’s wat kan stijgen.

1 like

Een van de weinige topics die ik verander van “volgen” naar “In de gaten houden”.
Super leuk topic waar ieder wat kan leren!

Ik zelf fotografeer momenteel alleen met een iPhone Xs. Ik heb wel een DSLR, maar die is gevallen en slaat sindsdien de foto’s niet meer goed op.

Dus voor zover zo creatief mogelijk proberen om te gaan met een iPhone, Colorspash, Snapseed en Instagram.

Een stijl heb ik nog niet. Vaak dacht ik dat een wrist shot zo snel en makkelijk was, maar na bovenstaande te hebben gelezen kan er dus nog heel wat werk in zitten. Mijn stijl ben ik nog een beetje aan het ontwikkelen, maar doorgaans houd ik van wat meer donkere foto’s en vermaak me momenteel met flat lays.

Tot nu toe maak ik gebruik van natuurlijk licht en om reflectie tegen te gaan op zwarte wijzerplaten gebruik ik een zwarte schoenendoos haha.

Hier zijn een aantal foto’s van mij.

De flat lay foto’s:

Wrist shot foto’s:

En wat andere meuk:

49 likes

Fijn topic, thnx :+1:

Nog iets:
De stand vd wijzers vind ik ook een punt van aandacht. Volgens mij is het resultaat mooier als er geen wijzer op het logo of datumvenster van het horloge staat.

1 like

Mwoah, 9/10 van jouw foto’s zijn wel direct herkenbaar hoor, hier op het forum althans. Zijn ook regelmatig voorbeelden dat een camera niet per sé nodig zijn voor mooie foto’s. There. Genoeg veren weer…

5 likes

Juist nog een setje smartphone lenzen besteld bij nonkel Ali. Heb veel verwachtingen van die polarisatie filters.

1 like

Ik ben dit jaar begonnen met fotografie en ben vaak erg onder de indruk van je fotos. Heel tof dit topic, ga er vanmiddag mee aan de slag!

1 like

Ik probeer me ook te verbeteren (alleen op fotografiegebied :slight_smile: ) Ik lees nogal eens dat scherptediepte een foto een hele andere uitstraling kan geven. Zag al een voorbeeld van een Grand Seiko en een Citizen Chronomaster waarbij de Grand Seiko er uit knalde door belichting en onscherpe achtergrond. Mij vraag is hoe doe je dat?

Verder heb ik nog een wens … als ik een mooi horloge zie dan wil graag weten wat het ref no is. Is het een idee dat als je een foto plaatst dat het kopje dan het ref no is, dan de foto en daaronder hoe geweldig mooi het is etc? Weinig moeite lijkt me en scheelt een hoop PB’tjes sturen met vragen toch?

2 likes

Eens, zeker voor insta en dergelijke platformen .

Qua camera is het glas veelal belangrijker dan de camera.
Voor horloge plaatjes alleen te schieten kan je specifieke lensjes aanschaffen . Uiteraard met wat persoonlijke wensen/finetuning .

Als je de boel wat allrounder in wilt zetten gaat het ietwat lastiger worden uiteraard .

Voor de kijkers.
Qua camera en vooral qua lens, wat zet jij in??

2 likes

Op Instagram doet Watchclicker zoiets, maar dan met de instellingen van de camera. Lijkt me heel handig als ik weer een camera zou hebben.

Eerste foto:

Tweede foto:

Kleine moeite om dan nog het referentienummer er bij te zetten.

3 likes