Ik maak de meeste foto’s die ik hier plaats “on the go” en haal dan niet allerlei speelgoed tevoorschijn, maar ik probeer wel altijd een mooie foto te maken én trek ze vrijwel altijd door Lightroom heen. Dat stipt misschien ook direct een manko aan, zó van de camera af zijn ze zelden naar m’n zin.
Ik gebruik een vrij oude Sony NEX met Canon FD lenzen. Stokoud maar kwalitatief nog steeds goed, zeker als je met RAW foto’s werkt. Ik gebruik een adapter met glas welke uiteindelijk het fullframe beeld op sensor legt. Maakt fotografie voor mij erg toegankelijk.
Oké, ja maak mijn foto’s ook gewoon met mijn telefoon maar de knop van volume kan ik ook gebruiken om te fotograferen. Dat is dan makkelijker dan op het scherm zelf .
Meestal heeft een telefoon ook een zelfontspanner van bijvoorbeeld 2 seconden. Dan is het bewegen van het aantikken van de ontspanknop weer weg. Werkt bij mij erg goed.
Dat mag je zelf weten. Ik vind qua belichting de wijzers evident, maar het logo mag ook hoor.
Dat zou qua kleur een slechte foto zijn geweest, want de wijzers van dit horloge zijn niet geblauwd. Gelukkig, want ik vind dat lelijk op platen die niet zilver of wit zijn.
Het proces is als volgt: ik gesp mm horloge af, knikker het op de leuning van de bank, maak twee foto’s en post die.
Dit is m’n werk niet, het is m’n hobby niet eens meer, fotografie. Ik heb dus geen zin om dingen in scène te zetten, wijzers te gaan draaien om een tien over tien look te krijgen, ik sleep er geen objecten bij en ik doe verder geen moeite.
Wel durf ik te stellen dat het vrij eerlijke foto’s zijn, dus mensen krijgen een indruk van het horloge in normaal licht. Da’s ook een beetje mijn insteek, want ik haat het dat ik van veel horloges alleen studio foto’s of shit renders kan vinden.
Als hobbyist wil ik juist weten hoe dingen er au naturel uitzien in normaal licht, inclusief pukkels en scheve neuzen, als het ware.
Met een grotere aperture. Dat is het gat midden in de lens.
F2.8 heeft een kleine depth of field, dus een klein gebied wat scherp is. Alles voor of achter het focus punt wordt bokeh, oftewel zacht. Kijk wel uit met beweging, want je object valt zo uit je veld.
Bij f14 zit je al bijna op landschapsfotografie. Een grote depth of field. Er komt minder licht binnen, dus je sluitertijd wordt langer. Maar er zal veel meer scherp zijn voor en na je punt van focus.
Je vind die instelling vaak als aperture priority of AP mode op je apparaat.
Hee, ik heb er niks op tegen hoor. Mansplaining is prima. Iemand die het niet weet verwarren voor iemand die het niet interesseert ook, hoor. Maar deze feedback, ook al is het een cadeautje, zal er niet toe leiden dat ik iets anders ga doen wanneer ik een kiekje schiet van een horloge.
En zoals gezegd: Ik wil eerlijke foto’s. Geen überbewerkte studio-meuk. Want als ik op m’n pols kijk zie ik m’n horloge niet onder twee mooi neergezette studio led’s die met de juiste temperatuur diffuus licht via schermpjes op de wijzerplaat kaatsen.
Ik zie die dingen gewoon op een grijzige kutdag met weinig licht, en dat is hoe je ze meestal ziet.