Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

Jou laatste foto snel 2min bewerkt met snapseed.
Beter? Slechter?
Heb soms schrik op teveel te bewerken…

Origineel:

Bewerkt:

3 likes

Geen ervaring mee, maar als je doelt op dezelfde akelige portretfunctie als Android telefoons hebben dan is dat niet absoluut niet hetzelfde. Da’s niet meer dan een kunstmatige, berekende waas…

1 like

:partying_face:

3 likes

@Chlorophyl, is dit de standaard camera app of een andere app?

1 like

Camera+ op iPhone 13 Pro

3 likes

Dat heb ik ook gezien en geprobeerd. Maar het resultaat vind ik niet geweldig (zacht uitgedrukt). Heb jij misschien een voorbeeld van een wristshot met deze digitale scherptediepte functie van een horloge die goed is (en heel misschien ook hoe je het gedaan hebt - ik krijg het niet voor elkaar [op iPhone 13 Pro en Samsung Galaxy S21 ultra).

Het lukt me wel om mooi resultaat te krijgen met een Sony RX100 Mark VII en een Nikon D1, maar die hebben veel grotere sensoren. Camera phone is voor (luie) mensen zoals ik veel handiger/sneller :slight_smile:

1 like

De verhouding van de foto!! Hoe kom je aan een vierkante foto??? Maar da’s smaak…

Grootste misser m.i. is wat er gebeurt met de de loupe (ben ff de goede naam kwijt). Het vertekent de weergave van het datumvenster enorm (en seconde wijzer!), geeft een lichtvlek op de dial en pakt een vrij lelijke harde reflectie.

Compositie is niet sexy, tenzij je van behaarde armen houdt. Een mouw kan helpen, maar ook de plaatsing van horloge in het kader. Verder oogt het erg naturel, da’s vooral smaak, maar aangezien de foto zelf ook wat saai is, is de foto nogal futloos?

Als ik er wat aan sleutel om het naar mijn mening aantrekkelijker te maken kom ik op zoiets:

4 likes

Zonder bewerking en compositie.
Oh en zonder AR coating :joy:

Ik vind het verhaal van TS prachtig maar niet mijn ding. Ik zit in het Fate kamp zeg maar. Ik hoef geen reclamefoto’s te maken maar kan wel genieten van andermans foto’s.

8 likes

De iPhone doet het heel goed in de portretstand.

1 like

Die bij het raam geeft veel beter de kleuren van het horloge weer. Die grijze cirkel op de dial komt veel beter uit, de bezel toont glans en het goud is niet zo lelijk geel als bij de andere 2 foto’s. Dat is enkel en alleen door de kleurtoon van het licht.
Maar reflectie van je telefoon op het glas is lelijk. En wat je zelf al zegt, rommelige achtergronden doen echt afbreuk.

2 likes

Meh, vind dat je juist aardig in lijn zit met de strekking van @Bwatched z’n verhaal. Je belichting is mooi, foto’s goed qua compositie, je lijkt na te denken over de rest van het beeld op de foto behalve enkel het horloge, en ze zien er (daardoor?) aantrekkelijk uit…

2 likes

Ik vind ze leuk, ook de amateuristische (o.a. de mijne). Mooi om te zien wat iedereen zo draagt.

1 like

Itt FatC hou ik juist wél van mooi nabewerkte foto’s. Vlekjes wegwerken, kleuren aanpassen, z/w maken. Noem maar op. Het kan niet mooi genoeg zijn. We hebben de mogelijkheden ervoor, waarom niet gebruiken?

Alles met iPhone 13 pro max en natuurlijk licht.

3 likes

Dankje! Die app ga ik ook downloaden. Eens kijken of die meer biedt dan de standaard camera app.

2 likes

Grappig om te lezen hoe anderen hun foto’s aanpakken. Ik zweer net als @Fate_Amenable_To_Change bij natuurlijk licht, maar dat is meer omdat het me niet lekker lukt met kunst licht. Krijg er altijd van die uitgevreten plaatjes van… De meeste foto’s maak ik als gevolg hiervan bij hetzelfde raam of in de auto.

Ik vind het vaak juist wel mooi om de reflecties op het glas (of de plaat) te laten zien. Geeft een soort van extra laag ofzo, maar ik kan begrijpen dat dit misschien te veel afleidt. Hier enkele voorbeelden van reflecties die ik bewust zo heb genomen:

Verder probeer ik wristshots vaak onder een hoek te nemen, dan zie je toch iets beter de hoogte van de opgelegde indices etc.

Tijdje terug eens iets uit de 3e persoon geprobeerd, daar wil ik wel eens wat meer mee proberen

16 likes

Mijn ervaring is dat ik in de auto een fijne situatie heb; van bovenaf geen reflectie (stoffen hemel) en indirect licht door de zijruit. Werkt meestal prima, gewoon met IPhone.

2 likes

Altijd als ik je berichten lees, ben je zo ontzettend bescheiden. Dat siert je wel :ok_hand: maar je mag ook wel eens zeggen dat je gewoon ergens goed in bent! :grin:
Je schrijft altijd geweldig vind ik. Ik weet dat je ook niet al te vaak foto’s plaatst, maar hopelijk met behulp van dit topic, ga je er lol in krijgen en ben zelf wel heel erg nieuwsgierig naar je collectie. Volgens mij is ie gigantisch groot hahaha, of beeld ik me dit nu in? :see_no_evil:

2 likes

In software wordt bokeh wel gesimuleerd als je de scherptediepte / depth of field functie gebruikt. Da’s functioneel hetzelfde als de portretfunctie waar @John het over heeft. :slight_smile:

Waarbij, de betere portretten maak je van 5 meter afstand met een zoom-lens omdat wide angle lenzen het gezicht opgeblazen doen lijken. Dat doet me er aan denken dat ik nog eens een 60mm macro lens moet kopen in plaats van die 30mm die ik nu heb.

Want @Bwatched heeft wel een punt dat je onder macro selectiever kunt werken, maar met een 30mm lens zit je al zo dicht op je object dat je het licht weg neemt. Dus het is wel degelijk een beetje een materiaalsport.

Is ook niks mis mee, he? Ik kan erg genieten van mooie filters / bewerkingen, ik vind die reclamefoto’s van @Bwatched prachtig, en ik vind naturelfoto’s zoals die van @Chlorophyl en @TiBrew ook mooi. Dat ik zelf graag laat zien hoe wabi-sabi op een horloge staat, en het allemaal niet perfect hoeft laat onverlet dat ik het kan waarderen.

2 likes

Vind ik zelf ook :+1:t2:

16 likes

Nog wat liggen klooien met licht…
Dat blauw valt moeilijk :see_no_evil:

Origineel:

Resultaat (weet nog niet welke in de beste vind) :

12 likes