Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

Ik kan bijna niet geloven dat dat dezelfde foto is. Mooi werk! Wat pas je dan zoal aan? Ik heb net Lightroom en snapseed geïnstalleerd, maar zou niet weten waar te beginnen.

3 likes

Goed plan

2 likes

Op Instagram vermeldt ik in de hashtags altijd het referentienummer, dat zoekt lekker makkelijk. Voor HF vind ik dat wat ver gaan eerlijk gezegd.

Ik gebruik een Leica Q2. Deze heeft en fixed 28mm f/1.7 objectief.

Ik “heb” Lightroom, Photoshop, Apple foto’s en infinity. Maar ik gebruik voornamelijk Lightroom en/of apple foto’s.

Ik vind het anders alleraardigste foto’s. Het licht is goed, geen storende reflecties en goed scherp.
Je kan je mouw nog ietsjes optrekken, that’s it!

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook altijd opzoek naar (wit) lichtinval op het glas. Vooral bij plexiglas vind ik het mooi, dan komt de bolling vaak mooi uit. In het voorbeeld hierboven heb ik ook bewust de lichtinval tussen 11:00 en 14:00 geplaatst.

Waar ik mij aan stoor zijn ongewenste reflecties en light vlekken op het glas. Soms zie je de lens van de camera in het glas of de fotograaf die op z’n telefoon aan het turen is, dat vind ik lelijk.

Deze is echt geweldig!! Gaaf shot!

Dat vind ik ook leuk om te doen, maar altijd een gedoe. Misschien daar maar eens een artikeltje over schrijven.

Persoonlijk vind ik een wrist shot op een blote arm niet mooi, ik zou dus een trui/shirt met lange mouwen aandoen. Het blauw van de plaat komt mooi uit, dus daar zou ik niets meer aan doen. Je zou het horloge nog wat meer kunnen kantelen zodra ook de rode datum zichtbaar is.

2 likes

Niet echt een standaard wristshot, maar dit om te laten zien wat je met lichtinval kunt doen.

Extra info: gemaakt met een iPhone 13 met de standaard camera en nabewerkt met Apple foto’s en Snapseed. Voor de rest niets anders.

4 likes

Interessant topic met zoals gebruikelijk veel meningen, maar allemaal goede tips.
Wat ik zelf als zwaar amateur vind is dat je wanneer je een foto maakt zonder een arm op de foto maar een ietwat leukere compositie een statief onontbeerlijk is.
Ook de beeldstabilisatie uitzetten als je de foto maakt , die is dan niet nodig en heeft toch invloed op de foto, hier kwam ik achter via fotograaf filmpjes op youtube en heb het geprobeerd en als je heel goed kijkt en een foto wat uitvergroot is zonder beeldstabilisatie de foto ietwat helderder, het zijn allemaal kleine verschillen natuurlijk.
Kwam daar ook een leuke term tegen “ISO keep it low”.

groetjes Lenno

2 likes

Heel mooie post! Heel tof dat je er zoveel moeite ingestopt hebt om een heldere uitleg te geven. Nu tijd om zelf te gaan expirimenteren. Thanks!

1 like

Fantastisch man en ik waardeer je goede bedoelingen en uitgebreide instructies…
Echt.

Maar vrees dat mijn bijdragen crappypics blijven (uit laksheid)

:kissing_heart:

Proost!

2 likes

Kiek uut met die rits :confounded:

2 likes

Ah ja, fair enough :ok_hand:
Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik goed opgelet heb op dit soort reflecties in het glas en de plaat, maar dan kom ik mezelf in de nabewerking ineens tegen in een gepolijste rand op de kast ofzo… Die krengen hebben af en toe te veel spiegelende facetten om rekening mee te houden haha.

Thanks!

1 like

Met je neus erboven op!
Wel lekker de f/1.7 .
Moet ik ook eens binnenhalen en wat serieuzer de plaatjes van horloges gaan schieten dan nu het geval is.
Want JA plaatjes schieten is leuk.

Zelf heb ik enkele canon L lenzen die alle 2.8 zijn over het gehele bereik.
Waarvan de 24 70 de kleinste is gevolgd door de 70 200.
Heb mijn glas niet aangekocht voor de horloges zoals je begrijpt .
De 24 70 is wel allround genoeg om hem in te zetten met horloge plaatjes schieten.

Laatste tijd gebruik ik alleen mijn te goedkope telefoon.
Dit ivm onze verhuizing naar tijdelijk huis.

2 likes

@Racerke ik vind dit de beste, maar dat komt omdat ok zelf ook de foto’s vaak wat donkerder maak.

6 likes

Andere inmiddels al verkocht dus :+1:
Maar tijdelijk is een ruim begrip merk ik :smirk: bij de laatste foto’s zag ik niet heel veel meer dan de fundering.

3 likes

Eind maart klaar
Dus eind April erin trekken…

OK is de planning.

Praktijk zal vast paar weken extra zijn.

Idd, woning verkocht
Zitten nu 1 deur verder, dus onze nieuwe buren wonen in ons oude huis :woozy_face:

4 likes

Thank you @Bwatched

Hierbij wat exemplaren met alleen zonlicht, gemaakt met een Samsung Galaxy S8.

En zonder de pols.
































25 likes

Jeetje wat een fotomuur!

2 likes

Er is één ding beter dan technisch goede wrist shot.
Namelijk een wrist shot mét alcoholische versnapering. Deze is helemaal goedgekeurd dus! :beers:

Ik zou altijd voor primes gaan, die zijn goedkoper, beter, lichter en kleiner dan zoom lenzen.
Een mooie “nifty fifty” (50mm f/1.8) van Canon kost rond de €150,- dacht ik. Daar kom je een heel eind mee.

3 likes

En das alleen met die s8? Respect. Mijn s9+ maakt echt garbage fotos.

2 likes

Het bewijs dat het vooral om compositie en licht gaat, en niet om de camera. Prachtig.

Toevallig nav dit topic zelf even het een en ander uit de kast getrokken om te fotograferen, maar het is hier in mijn appartement te donker, ook bij het raam. (Zon valt hier weg na 11 uur.) Morgen buiten verder experimenteren.

2 likes

Prachtig hoor!!

1 like

Mooi zeg!!