Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

Oké ,dat is nog te overzien .

1 like

Dit is mijn favoriet van alle plaatjes.
@John


Zowel het klokkie als de achtergrond scherp. Knap.
Mooie compositie; beide witte cijfers en letters op zwarte achtergrond.
Voorgrond naar rechts toe oplopend, en de achtergrond “nonchalant” net de andere kant op.
Ja, en geen schittering van licht op het horloge glas.

? is dat zwarte armbandje expres mee genomen in de compositie, of hoort dat daar gewoon…

Toppertje.
En nu zijn tig grote kerels teleurgesteld/boos op me en ik ben nog maar net lid van het HF… :grimacing:

1 like

Eigenlijk is het exact dit.

Daarbij help een betere camera natuurlijk wel mee.

Dank u wel :pray:

1 like

Lijkt mij best leuk, maar heb liever een wand vol met echte horloges :joy:

2 likes

Leuk Sony cameraatje en lensje :stuck_out_tongue_winking_eye:

jeremy-clarkson-laughing

3 likes

Heel tof hoor !

2 likes

Snapseed ken ik niet, Lightroom redelijk. Voor 't idee, aanpassen van jouw foto was minutenwerk. Maar, een belazerde foto blijft nog steeds belazerd :grimacing:

Ik denk dat je moet beginnen met de sliders onder “licht” en “kleur” te verkennen, dat zijn de basics.
De eerste drie onder “effecten” kun je ook leuke dingen doen, die zijn wat meer stijlgevoelig. Ben zelf dol op donkere vignetten :slight_smile:
Vervolgens pielen met de curves onder “licht” en verlopen onder “kleur”. Zoek vooral ook tutorials/video’s op YouTube. Volgens mij staan er in Lightroom zelf ook tutorials, misschien ook interessant.

Voor gsm foto’s is het voor mij vooral bijpunten, maar voor RAW foto’s vanaf m’n camera is het wel een vereiste voor de beste resultaten.

2 likes

Leuk topic! Zelf heb ik nooit hulpstukken als schermpjes en bewerk ik ook niks na in een app.

Gewoon met tellie een fotootje maken. Maar wel zorgen dat je beetje kleuren hebt die bij elkaar passen qua kleding. En zorgen voor een schoon horloge. Beetje netjes bijdraaien en snijden.

Dat een foto niet zo perfect is, boeit me niet zo. Maar zo lelijke foto met heel groot lijkende hand, lelijke achter- en ondergronden enz, vind ik wel beetje “lui”. Een beetje zorg mag er wel aan besteed zijn!

1 like

Supermooi man! Zit je ook op insta?

Allereerst: wat een toptopic! Uiteraard weer een rabbit hole maar het houdt ons van de straat…:rofl::rofl:.

Even een vraag over deze kwestie; het scherm staat hier tussen de lamp en het object maar is dan toch helemaal geen reflectiescherm maar eerder een diffusor? Of gebruik je een (transparant) reflectiescherm als diffusor?

Jep, maar we volgen elkaar al :hugs:

2 likes

Haha, lekker weer, sorry! :see_no_evil::see_no_evil:

Maar onder andere naam dan?

1 like

Ja klopt. Daar heet ik juliantomoriati. Is inderdaad lekker onduidelijk hahaha.

1 like

Leuk topic en goede tips.

Ik heb een Canon 50mm 1.4 die niet meer te focussen is en denk dat het beter is een nieuwe 1.8 te kopen dan de oude te laten repareren.

Met de 24-105 en de 100 macro zijn vanwege de minimale focusafstand geen wristshots te maken.

Met de iPhone 13pro lukt het redelijk, hoewel de kwaliteit van de oudere modellen duidelijk beter is. 13 geeft wat olieverfachtige foto’s. Zeker in de macrostand. Hopelijk ooit een softwareupdate die dit verhelpt.

Het enige wat ik altijd heb met reflectieschermen (en zeker met horloges) is dat die schermen ook meteen terug ziet reflecteren in het glas. Eens over denken hoe je dat op kan lossen.

Ah, dat was jij inderdaad!

Ik kom later even op je DM terug :+1:t2:

1 like

Kom kom. Het belang van de meningen hier niet uitvergroten, he? Maar je stipt wel een interessante aan:

Ik was wel teleurgesteld dat het een klokkie genoemd werd, maar ik zie erg graag lekkere romige bokeh op de achtergrond. Of de voorgrond, zoals ome @LastGentlemen laat zien:

Sowieso leuk ook met die lego mannetjes. Altijd aardig en creatief en vaak ook iets met kleur. Ik hou van die hele rits.

Hoe dan ook vraag ik het me af:

Scherp of romig?
  • Alles scherp!
  • Zo veel mogelijk romig.
  • Vent, waar heb je het over? Ik wil gewoon lekkere behaarde polsen zien.

0 stemmers

1 like

Moet ik nog even gaan uitvogelen :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes