Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

Heb nav dit topic een mailtje gestuurd naar de camerashop betreft de Leica Q2 … :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Dankjewel :blush:
Dat bandje heb ik altijd om, maar ik ben het wel met je eens dat ik het beter af had kunnen doen. Maar daar dacht ik op dat moment niet over na :joy:

Cool! Daar ga je geen spijt van krijgen.
Er is onlangs ook een hippe reporters edition uitgebracht. Daar zou ik ook eens naar kijken.

En als je echt hard core wilt gaan. Moet je tot de 13de wachten. Dan kom de nieuwe M uit. :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

De Q2 heeft een 28mm lens en is meer bedoeld voor de straat dan voor dit soort opnames. Ofschoon ik best graag met een 28 werk, is de Q2 mij om deze reden te beperkt. Had hij bijv een 40mm lens gehad, dan had ik hem al lang gekocht.

1 like

Voor product fotografie is de Q2 inderdaad niet ideaal. Ik moet dan te dicht op het onderwerp zitten waardoor ik minder ruimte heb voor belichting etc. Daarnaast heb je met 28mm best last van vervorming aan de buitenkanten van het frame.

Voor wrist shots daarentegen…Daar is de Q2 echt geweldig voor. Sterker nog, soms lijkt het erop alsof ze speciaal voor dit doeleinden de camera hebben ontwikkeld. :joy:

Same here! Die zou ik direct kopen.
Ik heb wel eens gelezen dat de camera met een 40/50mm Summilux objectief te groot zou worden en dat ze mede daarom voor 28mm hebben gekozen. :man_shrugging:t2:

Summicron (2.0) had toch ook volstaan?
Overigens, de woordkeuze “vervorming” is in mijn optiek niet geheel juist. Het is een lenseigenschap van het brandpunt.

Heet dat niet officieel tonvormige vervorming (barrel distortion) vooral bij groothoek en kussenvormige vervorming (vooral) bij tele lenzen

1 like

Ik denk dat je out-of-focus/bokeh verward met daadwerkelijke vervorming van het beeld door kromming van de optische elementen?

Nou nee hoor. Ik reageerde hier op:
“Daarnaast heb je met 28mm best last van vervorming aan de buitenkanten van het frame”.

Bokeh duidt op de weergave van de out-of-focus onscherpte.

1 like

Klopt, maar beeldvervorming heeft niet met het brandpunt te maken. Hoogstens bij een zoomlens die meer of minder vervormt bij verstelling.
Beeldvervorming is echt een fysieke eigenschap van een lens, en medebepalend voor de kwaliteit van een lens.

Mss dat we langs elkaar heen praten: die 28 Summilux heeft buitengewoon weinig last van randvervorming, bijvoorbeeld golvende lijnen.
Het 28 mm brandpunt heeft wel tot gevolg dat bepaalde zaken net even anders weergegeven worden. Dat zijn nu eenmaal de eigenschappen van het brandpunt.

1 like

Leuk topic man :+1:t2:

Maak zelf vrijwel al mijn foto’s met mijn telefoon (iPhone 12 pro) en heel soms met een Panasonic Lumix DC-TZ90 compact camera. (Leica lens, 30 punts post focus en directe transfer en besturing via smartphone app)

Vind het erg leuk om foto’s van horloges te maken en echt een aanvulling op de hobby. Je blijft toch zoeken naar mooie settings die de horloges er zo mooi mogelijk uit laten komen.

Ik ga (of ben nog) niet zover dat ik met lampen en softboxen aan de gang ga. Vind het reuze interessant en het lijkt me vooral erg leuk om dieper in te gaan op productfotografie.

Enige wat ik aan ‘tips’ kan geven is aan de telefoonschieters. Gebruik je een recente iPhone schiet dan altijd met minimaal 2x zoom zodat je de volgende lens pakt. Alles hieronder vervormt behoorlijk. Wil je toch lager dan heeft Lightroom een optie om hiervoor te compenseren onder: Optica-> Lenscorrectie inschakelen.

Ik heb even een simpele foto (zonder alle tips in dit topic gegeven toe te passen) gemaakt waarop je het effect redelijk kan zien:

Zonder correctie:

Na correctie:

Maar beter schiet je gewoon op >2x zoom

:confounded: aah ja, je bedoelt wat we eigenlijk niet perspectief mogen noemen, als ik het juist heb… Hoe korter de lens des te boller vaak de weergave, zoiets toch?

1 like

Ja en let op de neus als je een close-up portretje schiet met een groothoek.

1 like

Heb ook de 12 pro, wat je bedoeld is bij 2x. Die kun je rechtstreeks aanklikken. Verder ben ik het met je eens.

Het leuke van Lightroom is dat als de Exif informatie aanwezig is (je kunt het ook handmatig doen natuurlijk, maar dat is vaak lastig) dan weet Lightroom het lenstype en de gebruikte brandpuntsafstand en kan dan correctie voor tonvervorming corrigeren. (Dat zal niet veel zijn bij Leica of Schneider Kreuznach lenzen :slight_smile: )

Je bedoelt :wink:

Heb het aangepast, je hebt gelijk.

1 like

Wristshot is nu wel duidelijk. Nu even een uit de oude doos voor hoe je een pocketshot maakt

3 likes

Waarom zou je dit willen?
Dat is een marketing dingetje wat iemand (Darwin bewaar me) verzonnen heeft. En het kuddevolk loopt er achteraan.
Gewoon lekker normale foto’s maken. Dat is al moeilijk genoeg voor de meeste mensen.

1 like

Oh jeetje. Lekker aan de augurken? :laughing:

2 likes