Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Het blijft voorlopig dus een mysterie, de kruis “schijf” zou ook een mooie oplossing zijn zolang hij hoger zou zitten.

Volgens mij zijn dit reflecties in het venster.
Nog een close up vanuit een andere hoek.

Misschien dat dit toch niet zo’n domme vraag is :thinking:

3 likes

Haha, ik moet je weer gelijk geven. :+1:

Ik kwam zojuist een aardig draadje hierover op watchuseek tegen. Aan mijn kant is het zo’n beetje kinderbedtijd, dus ik stop met filosoferen. :innocent: Het is ook een beetje onzinnig, aangezien ik duidelijk geen idee heb waar ik het over heb. :man_shrugging::joy:

4 likes

Zit Anacharsis ook op WUS onder de username Strange?

Dit kan geen toeval zijn.

Stock fotos/fotosoep? Of een sample watch? Ik kan me zo ook niks anders bedenken dan dat de ene schijf hoger ligt.

3 likes

Het zou zomaar kunnen dat het werkt zoals op het filmpje dat @W.E in zijn antwoord toont.
Ik kwam dit filmpje tegen, waar rond 3.40 de datum handmatig wordt verzet.
https://youtu.be/Wg3X2EtyFjY

2 likes

Ja dat weet ik.
Maar ik mag de documentatie niet delen, dus helaas geen afbeelding.

Principe: Er wordt gewerkt met 2 schijven.
De onderste schijf is dezelfde als in de meest horloges met datum, alleen staan hier nu de cijfers 1,2,3 en 0 op (10x 1, 10x 2, 9x 0 en 2x 3). De bovenste schijf (ziet uit als een werpster) heeft de cijfers 0 t/m 9.

Door ze over elkaar te laten draaien, kun je de dagen 01 t/m 31 laten verschijnen.

Cheers,
Lowieke.

4 likes

Bedankt, samen met het filmpje van lassale begrijp ik het.
Is dit een uniek systeem of gebruiken meerdere merken dit?
Ik heb een heleboel systemen gezien hoe ze dit allemaal oplossen (via de link van W. E.) waarom dan toch wederom een nieuw systeem verzinnen, is dit beter of ivm patenten?

1 like

Goeie vraag,
Ik zal eens navragen of dit iets met patenten te maken heeft of dat ze gewoon iets bijzonders willen doen.

1 like

Weet iemand hoe een wijzerplaat wordt gemaakt? Ik ben vooral benieuwd naar de verschillende versies. Hoe wordt bijvoorbeeld een zilveren sunburst gemaakt; is dat een echt zilveren laagje, of gewoon zilverkleurige verf? En hoe een vignette plaat? Is dat gewoon met laagjes verf, of met ander materiaal?

Plaatjes:

1 like

Er staat nog veel meer op Youtube :grin:

Ik heb er eentje van vriend Ali maar echt handig vind ik hem niet.

Bedankt, maar in deze video wordt niets gezegd over vignette of zilveren sunburst wijzerplaten. Ze zeggen op het eind alleen dat er “heel veel variaties mogelijk zijn”. Ja, maar hoe dan?

Heb inmiddels ook iets bij ome Ali besteld, niet zo’n pincet ding maar met verwisselbare onderdelen.

Sorry, dat had ik even gemist.
In deze video van 2-minuut-20 wordt kort ingegaan op de ‘sunburst’.

Cheers,
Lowieke.

1 like

Ah, gaaf, dankjewel! Ik ga zelf nog wel even verderzoeken, maar als je nog een goed filmpje over zilveren platen of vignettes tegenkomt, dan hoor ik het graag.

YouTube tip; Roger Smith rose engine turning

Een horloge in een ultrasoon mag niet; dit klinkt me wel logisch, aangezien door de trillingen vuil en smeermiddelen op verkeerde plekken kunnen terechtkomen.
Kan een uurwerk los dan wel in een ultrasoon gereinigd worden? Of zijn er ook onderdelen die individueel gewoon niet tegen de ultrasoon kunnen? :thinking:

Uurwerk doe je in een speciale reinigings machine (Elma) alle andere zaken in de ultrasoon.

Dank, dat wist ik ook wel; Ik heb zo’n Elma wel eens gezien, best interessant.
Maar misschien was ik niet duidelijk genoeg, het gaat mij om waarom het niet in een ultrasoon kan :slight_smile:

1 like

Dat kan best (zelf gedaan) maar het risico is roestvorming op plekken die nooit daglicht zien. Dus zorgen dat de losse onderdelen snel en grondig drogen na het badje (niet het uurwerk in zijn geheel erin mikken :sweat_smile: ).

Ah, okee, dank! Ik was het overigens niet van plan :joy: maar vroeg het me gewoon af :slight_smile: