Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Overigens maakt Elma ook een professionele schoonmaakmachine die oscillatie en ultrasoon combineert in een vacuümkamer. De Elmasolvex VA.

Wat ik van Elma begrijp is dat zonder het vacuüm en de specifieke frequenties die zij gebruiken, de vorming van luchtbellen (cavitatie) te agressief voor fijne onderdeeltjes kan zijn.

In de praktijk komt het erop neer dat het gros van de horlogemakers een schoonmaakmachine met rotatie/oscillatie en verschillende baden gebruiken voor de uurwerkonderdelen en de ultrasoon voor kasten en banden. Ik dus ook.

Cheers,
Lowieke.

3 likes

Echt te veel om op te noemen. Door de bomen zul je het bos niet meer zien.

1 like

met deze wellicht domme vraag ben ik in iedergeval in het juiste topic. Ik wil deze jubilee inkorten maar een kant zie ik de pinnetjes en andere kant niets. Hoe kan dat dan in godsnaam? :man_shrugging:t3: :thinking:

Zijn schroefjes voor zover ik het kan zien, gewoon losdraaien :+1:

1 like

Mmm ja klinkt heel logisch :sweat_smile: Dat doe ik morgenochtend dan maar. Ik ben gewend dat er aan beide kanten een gaatje zit, hoewel ene verboden terrein is.

6 likes

Heeft een tapdraad aan het uiteinde :+1:

1 like

En hier is uw antwoord idd:ok_hand:

3 likes

Of aan het begin :wink:

Met als voordeel, dat de draad niet langs alle links geschoven hoeft te worden en daardoor minder snel beschadigt. :+1:

9 likes

Kan uiteraard ook :+1:

1 like

Begin, uiteinde, geef er maar een draai aan.

Maar de echte vraag is: Wat is het begin, en wat het uiteinde van een schroef? :thinking:

2 likes

Héél bijdehand :ok_hand:

Dank :blush:

1 like

Grappig :ok_hand::+1:

Tot hoever loop je een bos in?

Tot de helft daarna loop je er weer uit :roll_eyes::+1:

4 likes

:joy:

Zo grappig was die van mij niet, eigenlijk. Maar wel een beetje serieus; ik zou echt niet weten wat het begin of einde van een schroef is :joy:

2 likes

En je geen blind gat hoeft te tappen :wink:!

Alles heeft een einde, behalve een worst, die heeft er twee. :flushed::sunglasses:

Kun je bij een chronograaf de grote secondewijzer altijd door laten lopen, of is dit slecht voor het uurwerk?

24 likes

:joy: hahahaha, super!

1 like

Ik zie het liever als twee beginnetjes; #optimist