Dat is dial verkeerd geschreven.
En dat is dan gewoon weer een hip woord voor wijzerplaat.
Dat is dial verkeerd geschreven.
En dat is dan gewoon weer een hip woord voor wijzerplaat.
ftfy

Heb je hier een reden voor? Ik fiets altijd met een automaat namelijk. Nooit bij stilgestaan.
Och, meer een gevoelskwestie: Ik vermoed dat ie op slechte wegen behoorlijke āopdondersā krijgt voor wat betreft het opwindmechanisme.
Maar ik kan te bang zijn hoor 
Mensen die Wijzerplaat en Waazerplijt door elkaar halen. Maar dan op zān engels:
Dial (correct) vs Dail (niet correct)
Ja ik fiets eigenlijk alleen op glad asfalt, dus ik hoop dat het meevalt dan. Ik heb overigens ook nog nooit een probleem gehad hierdoor.
Soms heb je niet voor het kiezen en krijg je slecht wegdek, ehh⦠voor je kiezen .
zeker waar, nou scheelt het wel dat ik meestal mijn forensen ritjes op mijn dubbel geveerde Koga F3 6.0 doe.
Het valt mij op dat bij het handmatig opwinden ( Sellita sw-200 ) van mijn 2 horloges met een zichtbodem de rotor wat bewegingen maakt. Hij gaat niet helemaal rond maar schommelt een klein beetje heen en weer.
Is dit normaal ?
@PeterLC kan jij daar iets over zeggen ?
Heeft te maken met de wisselaars. Die zijn dan nog net-aan goed gesmeerd. Als je rotor echt grote zwiepen gaat maken tijdens handopwinden, is je horloge (of minimaal het automaatdeel) aan service toe. De wisselaars moeten dan met speciaal smeermiddel behandeld worden na een spoelbeurtje (smeermiddel Lubeta V105) of vervangen door nieuwe, fabrieks-gesmeerd.
De lederen band van mijn IWC Le Petit Prince Chronograph sluit zo goed aan bij de lugs dat ik er niet of nauwelijks een bandenwisseltooltje tussen krijg. Iemand nog tips?
Volgende band met quick release kopen?
Grote kans op krassen in elk geval.
Band tussen duim- en wijsvinger knijpen tot er ruimte ontstaat voor je tool, vaak ontstaat er een kleine ruimte aan de duimzijde 
De Santoni x IWC band heeft geen quick release. Snap sowieso niet waarom niet meer merken dat systeem omarmen.
Quick release zorgt voor minder klanten bij de juwelier / AD
Had mān AD wel die banden, dan kocht ik wellicht bij hemā¦
Daarom zei ik volgende band.
Knap lastig in elk geval.
Vraagje: de rotor van mijn Seiko SLQ011 met uurwerk 7T82 maakt herrie/loopt āgrofā. Dit is een kinetic.
Is het dan tijd voor een beurtje?
Je zou het na kunnen laten kijken maar hier zit een 9T82 uurwerk in.
Kan alleen geserviced worden door Seiko Japan.
Wel, als er alleen dail staat betekend dat in het Engels dagblad.
Met dail in wordt bedoeld inbellen.
Heeft dus niets te maken met wijzerplaten.
Wil je het gebruiken om er een wijzerplaat mee te benoemen, dan is dial voldoende.
Hetzelfde geldt voor het woord klok, dat is heel iets anders dan een horloge.
Ik heb nog nooit iemand zien lopen met een koekoeksklok om de pols, stel je eens voor dat je de dennenappel gewichten al ziet bungelen langs de pols. Zelfs nooit gezien op de rikketik beurs, wel in de armen, dus kennelijk net gekocht.
Maar hier in Nederland heet zoiets wijzerplaat.
En een horloge is een horloge en geen klok, misschien is er een klokforum, daar zou het zeker niet misstaan en voor de klokroepers misschien een leuk forum als alternatief.