Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Band tussen duim- en wijsvinger knijpen tot er ruimte ontstaat voor je tool, vaak ontstaat er een kleine ruimte aan de duimzijde :+1:

1 like

De Santoni x IWC band heeft geen quick release. Snap sowieso niet waarom niet meer merken dat systeem omarmen.

Quick release zorgt voor minder klanten bij de juwelier / AD

Had m’n AD wel die banden, dan kocht ik wellicht bij hem…

Daarom zei ik volgende band.
Knap lastig in elk geval.

1 like

Vraagje: de rotor van mijn Seiko SLQ011 met uurwerk 7T82 maakt herrie/loopt ‘grof’. Dit is een kinetic.
Is het dan tijd voor een beurtje?

Je zou het na kunnen laten kijken maar hier zit een 9T82 uurwerk in.
Kan alleen geserviced worden door Seiko Japan.

Wel, als er alleen dail staat betekend dat in het Engels dagblad.
Met dail in wordt bedoeld inbellen.
Heeft dus niets te maken met wijzerplaten.
Wil je het gebruiken om er een wijzerplaat mee te benoemen, dan is dial voldoende.
Hetzelfde geldt voor het woord klok, dat is heel iets anders dan een horloge.
Ik heb nog nooit iemand zien lopen met een koekoeksklok om de pols, stel je eens voor dat je de dennenappel gewichten al ziet bungelen langs de pols. Zelfs nooit gezien op de rikketik beurs, wel in de armen, dus kennelijk net gekocht.

Maar hier in Nederland heet zoiets wijzerplaat.
En een horloge is een horloge en geen klok, misschien is er een klokforum, daar zou het zeker niet misstaan en voor de klokroepers misschien een leuk forum als alternatief.

2 likes

Dan zou ik er Daily van maken. The Daily News bijvoorbeeld.

Dat is dan weer to dial (a number), dus gewoon bellen. Komt van het draaien aan een ‘dial’, dus een schijf. Uit de tijd dat we nog draaischijftelefoons hadden.

Laten we de fouten niet foutief corrigeren :wink:

3 likes

Wat ik heb aangegeven gaat over de gewone gesproken straat taal, niet over de officiĂŤle nette uitspraak.
Als we op dit forum taalfouten moeten gaan corrigeren, dan zijn we wel een paar uur per dag bezig.

1 like

Kinetics maken altijd een boel herrie. Dat is normaal

Snap ik. Maar met

maak je gewoon dezelfde fout als wanneer iemand een dial een dail noemt.

Wat dagblad betreft heb je gelijk.

1 like

Heb een chronometer horloge dat een minuut per dag te snel gaat :scream:
Als ik die chrono functie constant ingeschakeld laat, loopt ie spat zuiver, kan het mechaniek hier tegen of is dit niet verstandig?

Zover mijn kennis rijkt is het niet verstandig om een chronograaf altijd te laten lopen. Los van dat het meer energie kost, slijten de onderdelen sneller en ben je sneller toe aan een servicebeurt.

1 like

Ik zie soms dat mensen (om de lume te demonstreren) met de zaklamp van hun telefoon vol op de wijzerplaat gaan schijnen.

Kan dat kwaad? In die zin van beschadig je met die geconcentreerde lichtbundel niet de wijzerplaat / bestaande lume?

2 likes

Doe ik al 20 jaar op een ouwe Seiko, gaat nog steeds prima. Ik denk dat direct zonlicht intenser is.

2 likes

Chronograaf bedoel je waarschijnlijk.

“Een chronometer is een uurwerk waarvan de tijdsaanduiding voldoet aan de standaard van nauwkeurigheid zoals deze is opgesteld door het Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres. Abusievelijk wordt ook een stopwatch weleens chronometer genoemd“

Een chronograaf met de afwijking die jij beschrijft, betekent dus dat er iets niet in de haak is…

1 like

U heeft volkomen gelijk, ik bedoel idd een horloge met stopwatch functie.

p.s. heb ook een scheepschronometer, vandaar mijn verspreking.

1 like

Dat is een ware uitvinding en destijds een zeer knappe innovatie ten behoeve van navigatie. De basis van onze scheepvaarthistorie.

Heb je hem voor de sier of maak je er gebruik van, dan wel kun je ermee overweg?

Het lijkt mij niet dat de lichtbundel an sich kwaad kan, zoals ook al aangegeven:

dit vermoed ik ook.

Ik vraag me wel af of de lume niet eerder uitgewerkt is. Wellicht een nuanceverschil, maar ik ben benieuwd of

het gevolg is van een bijzondere kwaliteit van de Seiko of dat lume niet minder wordt naarmate meer gebruikt.

1 like