Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Dan zou ik er Daily van maken. The Daily News bijvoorbeeld.

Dat is dan weer to dial (a number), dus gewoon bellen. Komt van het draaien aan een ‘dial’, dus een schijf. Uit de tijd dat we nog draaischijftelefoons hadden.

Laten we de fouten niet foutief corrigeren :wink:

3 likes

Wat ik heb aangegeven gaat over de gewone gesproken straat taal, niet over de officiële nette uitspraak.
Als we op dit forum taalfouten moeten gaan corrigeren, dan zijn we wel een paar uur per dag bezig.

1 like

Kinetics maken altijd een boel herrie. Dat is normaal

Snap ik. Maar met

maak je gewoon dezelfde fout als wanneer iemand een dial een dail noemt.

Wat dagblad betreft heb je gelijk.

1 like

Heb een chronometer horloge dat een minuut per dag te snel gaat :scream:
Als ik die chrono functie constant ingeschakeld laat, loopt ie spat zuiver, kan het mechaniek hier tegen of is dit niet verstandig?

Zover mijn kennis rijkt is het niet verstandig om een chronograaf altijd te laten lopen. Los van dat het meer energie kost, slijten de onderdelen sneller en ben je sneller toe aan een servicebeurt.

1 like

Ik zie soms dat mensen (om de lume te demonstreren) met de zaklamp van hun telefoon vol op de wijzerplaat gaan schijnen.

Kan dat kwaad? In die zin van beschadig je met die geconcentreerde lichtbundel niet de wijzerplaat / bestaande lume?

2 likes

Doe ik al 20 jaar op een ouwe Seiko, gaat nog steeds prima. Ik denk dat direct zonlicht intenser is.

2 likes

Chronograaf bedoel je waarschijnlijk.

“Een chronometer is een uurwerk waarvan de tijdsaanduiding voldoet aan de standaard van nauwkeurigheid zoals deze is opgesteld door het Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres. Abusievelijk wordt ook een stopwatch weleens chronometer genoemd“

Een chronograaf met de afwijking die jij beschrijft, betekent dus dat er iets niet in de haak is…

1 like

U heeft volkomen gelijk, ik bedoel idd een horloge met stopwatch functie.

p.s. heb ook een scheepschronometer, vandaar mijn verspreking.

1 like

Dat is een ware uitvinding en destijds een zeer knappe innovatie ten behoeve van navigatie. De basis van onze scheepvaarthistorie.

Heb je hem voor de sier of maak je er gebruik van, dan wel kun je ermee overweg?

Het lijkt mij niet dat de lichtbundel an sich kwaad kan, zoals ook al aangegeven:

dit vermoed ik ook.

Ik vraag me wel af of de lume niet eerder uitgewerkt is. Wellicht een nuanceverschil, maar ik ben benieuwd of

het gevolg is van een bijzondere kwaliteit van de Seiko of dat lume niet minder wordt naarmate meer gebruikt.

1 like

Zoals het mij voorkomt is het lume-effect nog even langdurig wat voor mij betekent dat ik tegen het ochtendgloren nog duidelijk de contouren van de wijzers en indexen kan zien.

Of het effect met de jaren minder wordt hangt van de chemische stabiliteit af. Wellicht is er een ter zake deskundige die hier iets zinvols over kan roepen.

De wijzerplaat en gelumede onderdelen zien er nog even crisp uit als bij aankoop dus het is wel redelijk stabiel denk ik.

1 like

Jazeker, ik kan em opwinden, en voor de rest is het een " conversation piece" :innocent:

1 like

sextant is het moeilijke gedeelte (in vergelijking met klokkijken;-))

1 like

Kan het zijn dat als een automaat laag in zijn gangreserve zit hij meer tijd verliest?

1 like

Amplitude is dan vaak lager, zou me niets verbazen als je dan tijd gaat verliezen.

1 like

Als het dan toch over straattaal gaat: in Amsterdam is een klok of klokkie toch echt een horloge.

Ja, maar Amsterdam is gek. Dat weet iedereen. Daar kom je om dure horloges te kopen en om met angst dat hij je al weer afhandig wordt gemaakt en het horloge in een tasje van de Aldi de winkel uit te lopen.

3 likes

These types of phosphorescent pigments, often called lume, operate like a light battery. After sufficient activation by sunlight or artificial light, they glow in the dark for hours. Larger markings are visible for the whole night. This activation and subsequent light emission process can be repeated again and again, and the material does not suffer any practical aging.

Nog even iets gevonden, conform jouw ervaring, schijnt het niet minder te worden (behalve onder invloed van vocht).

1 like