Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Zoals het mij voorkomt is het lume-effect nog even langdurig wat voor mij betekent dat ik tegen het ochtendgloren nog duidelijk de contouren van de wijzers en indexen kan zien.

Of het effect met de jaren minder wordt hangt van de chemische stabiliteit af. Wellicht is er een ter zake deskundige die hier iets zinvols over kan roepen.

De wijzerplaat en gelumede onderdelen zien er nog even crisp uit als bij aankoop dus het is wel redelijk stabiel denk ik.

1 like

Jazeker, ik kan em opwinden, en voor de rest is het een " conversation piece" :innocent:

1 like

sextant is het moeilijke gedeelte (in vergelijking met klokkijken;-))

1 like

Kan het zijn dat als een automaat laag in zijn gangreserve zit hij meer tijd verliest?

1 like

Amplitude is dan vaak lager, zou me niets verbazen als je dan tijd gaat verliezen.

1 like

Als het dan toch over straattaal gaat: in Amsterdam is een klok of klokkie toch echt een horloge.

Ja, maar Amsterdam is gek. Dat weet iedereen. Daar kom je om dure horloges te kopen en om met angst dat hij je al weer afhandig wordt gemaakt en het horloge in een tasje van de Aldi de winkel uit te lopen.

3 likes

These types of phosphorescent pigments, often called lume, operate like a light battery. After sufficient activation by sunlight or artificial light, they glow in the dark for hours. Larger markings are visible for the whole night. This activation and subsequent light emission process can be repeated again and again, and the material does not suffer any practical aging.

Nog even iets gevonden, conform jouw ervaring, schijnt het niet minder te worden (behalve onder invloed van vocht).

1 like

Misschien een domme vraag. Maar wat moet ik vooral niet doen met mijn automatische horloges?

Dit weet ik;
-Geen harde schokken/ bewegingen
-Geen magneten
-Datum niet veranderen binnen 4 uur van middernacht

Maar wat betekend dit in de praktijk?
Laptop gebruik?
Inductie kookplaat?
Magnetron?
Motorrijden?
Kan ik eerst de tijd vergaderen naar 5 uur, datum aanpassen en dan weer de tijd?

Daarnaast werk ik in de zorg, waar ik soms patiënten moet overmeesteren. Kan dit veel kwaad als ik worstel met mensen maar zorg dat het horloge niet de grond of muur raakt?

3 likes

Het hangt ook af van welk automatisch horloge het om gaat. Ik zou met een gecompliceerde Patek of Breguet niet aan een worstelpartij of rondje golf beginnen, maar met een Rolex zonder twijfel wel (rondje golf dan).

1 like

De reden van mijn vraag is een aantal horror verhalen. Heb nu automaten, waar nog niets mee is gebeurd. Echter better be safe then sorrow.

Geen 100% zekerheid, maar dit is mijn idee over je punten;

Laptop gebruik; dat is zo gewoon, ik gok dat dit geen probleem is. Zeker daar harddisks bijna niet meer gebruikt worden door ssd’s.

Inductie en magnetron; niet er op of in leggen en dan gaat het vast goed :slight_smile: demagnetiseren is iets wat je ook makkelijk zelf zou moeten kunnen doen.

Motorrijden; dat is wel wat schadelijker dan wat je hebt genoemd hebt volgens mij. De trillingen beschadigen onderdelen in je horloge. Misschien niet direct, maar als je veel rijd ga je dat wel merken denk ik.

De zorg; Nobel beroep, fijn dat je dat doet. Ook nog in een deel waar je het kennelijk af en toe flink voor je kiezen kan krijgen. Ik denk dat een horloge best wat kan hebben, maar misschien voelt het wel prettiger als je een Quartz draagt. Ze zijn vaak platter en blijven dus ook minder makkelijk ergens hangen.

2 likes

[quote=“Nash, post:3077, topic:153957”]
Daarnaast werk ik in de zorg, waar ik soms patiënten moet overmeesteren.

:scream:
HELD!

2 likes

Dankje!
Dan draag ik bij het motorrijden gewoon mijn gshock en naar het werk een goedkoper uurwerk of een quartz.
Doe ik nu ook al, maar dan weet ik dat ik mijn andere klokjes lekker thuis en naar de winkel draag.

Na een ± een jaar in de hobby te zitten, heb ik nog geen horloges hoeven te demagnetiseren. Miss toch maar eens zo’n apparaatje kopen.

1 like

Een motor handvat trilt wel redelijk, dus ik durf het nooit. Daarnaast 1x geprobeerd maar ik vind het geeneens fijn zitten met mijn mouw en handschoenen.

2 likes

Ik heb thuis ook een parachute aan de kapstok hangen. Ik heb alleen een fiets en een auto, maar mocht ik ooit een vliegtuig hebben…

Huh?

Tijdens een vergadering kun je rustig de tijd aanpassen.

2 likes

Haha auto correct. Veranderen*

2 likes

Ik begreep het wel, maar vond het wel grappig.

2 likes