Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Thanks :ok_hand:

Het is meer een horlofeforumgerelateerde domme vraag, maar vond het de moeite niet om in het FAQ-gedeelte een nieuw topic te bouwen. Ik krijg dit te zien als ik de resultaten van m’n eigen poll wil zien:

Wat doe ik verkeerd?

2 likes

Afgaan op de voorkeur van anderen :joy:

Maar zonder gekheid
 geen idee.

2 likes

Ik weet het ook niet. Het zou kunnen dat je het ingesteld hebt dat je zelf ook moet stemmen om de uitslag te zien?

Ter info:

2 likes

Ah, dat was het inderdaad, bedankt!

1 like

Ik heb ook eindelijk een vraag voor dit topic. Al ben ik van mening, dat er geen domme vragen zijn, alleen domme antwoorden


Ik zie regelmatig bij advertenties van horloges de naam of term Smoseco voorbijkomen. En dat zie ik bij diverse merken horloges staan. Iemand een idee, wat het betekent?

1 like

Met een snelle blik op google afbeeldingen lijkt het een horloge te zijn waarbij de secondewijzer een eigen plek heeft zoals hier:

Ik heb echter geen idee of dit klopt, is alleen op basis van enkele foto’s.

1 like

Ja, dat dacht ik ook. Een bepaalde manier een afkorting voor small seconds =

1 like

Staat het niet voor Smooth Second? Een secondewijzer die met een gelijkblijvende snelheid draait, zoals bij veel vintage horloges. Het valt me op dat dit vaak bij te koop aangeboden vintage horloges staat vermeldt. En niet alleen bij horloges met een subsecond.

Daarbij zou de samentrekking van de woorden ook beter passen.

2 likes

Dat zou inderdaad wel een goede verklaring kunnen zijn. Smo(oth)seco(nds).
Je ziet het inderdaad regelmatig bij vintage horloges staan. Dat het ook vaak te vinden is bij sub-seconds lijkt me te verklaren, dat de bewegingen van de secondewijzer dan veel vloeiender lijken, dan wanneer de wijzer lang is.

2 likes

Die wijzerafhaaltooltjes heb ik ook (in verschillende formfactors). Maar dat betekend niet dat je daarna niet nog eens spectaculair kan falen :slight_smile:

1 like

Weet iemand of een nieuw horloge een bepaalde “break in” periode heeft waarin de precisie nog varieert of nog buiten de marges valt?

Iemand een antwoord op mijn vraag of ervaringen op dit vlak?

Bij de horloges die ik nieuw gekocht heb nooit iets van gemerkt, zowel bij quartz als automaat

1 like

Ik heb een Navitimer van een jaar oud op MP te koop gezet voor +/- € 1.000,00 minder dan de nieuwprijs (want nog geen TL2 op HF :pensive:) en krijg de letterlijke vraag:

‘Hoi Rick is het een goede horloge die z’n waarde houdt’

Tjah :woozy_face:

1 like

Dat valt nog mee. Maar jah op MP zit allerlei pluimage.

https://instagram.com/marktplaatsdebielen?igshid=10nlji41bafi2

Ik heb het niet precies gemeten (heb ook geen timegrapher) maar ik heb bij zowel een Vostok Amphibia als bij een Bulova automaat het idee gehad dat de eerste Ă©Ă©n a twee weken de horloges sneller liepen en dat dat langzaam terug liep tot een 5 a 10 sec in de plus per dag (voor de prijscategorie vind ik dat prima waarden, helemaal omdat er regelmatig een periode van een aantal dagen is dat een automaat stil komt te staan). Als gezegd, geen precies gemeten waarden maar wel het idee dat er een inloop-tijd was.

2 likes

:rofl: :rofl: :rofl:

1 like

Nee dus. :man_shrugging:
Helaas niks om te lachen 


Oh en

1 like

Domme vraag:

Ik heb een aantal automaten die ik niet of zelden draag, maar zeker niet of nooit weg wil doen. Nu zijn het allemaal redelijk recente edities (vanaf 2010). Dus, het type olie dat in deze uurwerken zit, zal van betere kwaliteit zijn dan oudere horloges. Maar wij hebben niet voor niets het gezegde: “Rust roest.”

Dus, vroeg ik mij af, of het wel zo goed is om mechanische horloges lang ongebruikt weg te leggen vanwege de (conditie van de) olie in het uurwerk?! Is het niet beter om een mechanisch horloge om de zoveel tijd toch te gebruiken of op een watch winder te zetten, zodat het uurwerk gesmeerd blijft?