Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Dat zul je zelf het beste weten toch, of jij dat kunt? Ik kan het in ieder geval niet. :man_shrugging:

Ja dat kan, de vraag is alleen of je handig/zeker genoeg van je kunnen bent om het te proberen.

1 like

Bij Seiko uurwerken uit de wat eenvoudiger series heeft het uurwerk soms een paar dagen nodig om volgens de opgegeven waarden te gaan lopen. Komt goed dus :wink:

Opgepast, dit kan nog eens hele domme vraag blijken:
op het oppervlak onder de sluitingklep van mijn Seiko SPB143 zit een mat lichtgrijs laagje, lijkt een soort coating. Dit is niet geborsteld of gepolijst (je zit het verschil met de overige oppervlakken). Voelt licht ruw als overtrekpapier. Het is geen tape, dat weet ik 99% zeker (want ik kon het er niet afkrabben). Iemand een idee wat dit laagje is?

1 like

Ongeborstel en ongepolijste RVS staal zou ik zeggen. Vandaar de kleur verschil. Het kan ook een beschermd coating zijn ter bescherming van de onbehandeld stukje.

1 like

Ik denk gecoat. RVS kan nog steeds roesten als het nat wordt (roest vast staal, niet roest vrij staal). Er kan best wat tijd overheen gaan als daar vocht tussen je sluiting gaat zitten, voordat het er tussenuit is opgedampt.

Het is wel tape, 1% kans dat je het er kan afkrabben.

7 likes

Denk ook dat het coating is. Vandaag viel me trouwens ook op dat de tekst “Seiko” op de klep in dezelfde kleur en fijne structuur is.

Wat is een klatser precies?

2 likes

:raised_hands:

1 like

Staat niet echt bij wat het is toch? Gewoon een groot horloge?

Yesss, groot, dik, badass, patserig (alles in relatieve zin en per definitie niet allemaal tegelijk noodzakelijk om het een klatser te noemen)

2 likes

Nog een domme vraag: wie o wie?

1 like

Tja, dat is volgens mij het eerste dat je leert op de Crime Academy: patsen, provoceren en opvallen is niet handig! Sommige mensen begrijpen dat niet en die krijgen gratis kost en inwoning van de overheid. :wink:

1 like

Copy/Paste:

Bij de doorzoeking werden een geldhond en een drugshond ingezet. De geldhond vond ruim 50.000 euro aan contant geld

Ik heb eigenlijk maar een vraag, waar kan je een geldhond krijgen :thinking:

16 likes

Intelligentie is dus niet te koop. Hahaha

1 like

Ik ben geen duiker. Dus, heb ik een domme vraag over de bezel:

Waarom is de rode zone op een zogenaamde Pepsi/CocaCola bezel eigenlijk bedacht? Is dat om professionele redenen? Of gewoon om esthetische redenen?

Niet altijd, soms heb je duikhorloges waarbij er 20 minuten rood zijn en de rest blauw;

https://images.app.goo.gl/JY89wfeKV5SmFNPF8

Volgens mij was dat omdat een duikfles meestal 20 minuten lucht kan geven. Duik je erin, zet je de driehoek waar de minutenwijzer staat en weer je hoe lang je nog hebt zonder na te denken.

Ik weet het alleen niet zeker. Misschien weet een van onze duikers (@HorlogeOpa?) het wel zeker voor je.

1 like

Niemand wordt vrolijk van een duik van slechts 15 of 20 minuten. Ik denk eerder dat je het moet zoeken in de decompressiestops of safetystops, zeker in combinatie met de nauwkeuriger minutenaanduiding die je hier vaak ziet. Wat dan wel moet gebeuren aan het begin van je stop is het terugdraaien (in praktijk meestal vooruit draaien bij unidir.)van je bezel naar 0, om goed te kunnen timen.

1 like

https://www.quora.com/Why-is-the-first-20-minutes-usually-red-coloured-on-a-sports-watch-face

Toch zit ik kennelijk goed (langer dan een half uur lijkt me ook wel slopend qua duiken…). Maar duikers weten het vast beter. (Zie het tweede antwoord, eerste gaat over de kleur)

1 like