Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

https://www.quora.com/Why-is-the-first-20-minutes-usually-red-coloured-on-a-sports-watch-face

Toch zit ik kennelijk goed (langer dan een half uur lijkt me ook wel slopend qua duiken…). Maar duikers weten het vast beter. (Zie het tweede antwoord, eerste gaat over de kleur)

1 like

Aan het begin van de duik draai je de 0 van de bezel op de minutenwijzer. Zo kun je makkelijk zien hoeveel minuten je onder water bent.
Hoe lang je onder water kunt blijven is afhankelijk van de diepte.
Dit is om te zorgen dat je binnen je nultijden blijft. Dit houd in dat je duikt zonder dat je decompressiestops moet maken omdat er teveel stikstof in je bloed en weefsels zit.
Uit mijn hoofd telt die 20 minuten bij een diepte van een meter of 30. Dit staat vaak op de strap van het horloge.

Een klein beetje ouderwets is het wel. Tegenwoordig duikt bijna iedereen met een duikcomputer.

Als ik in de grevelingen duik kom ik meestal niet dieper als 10 meter en dan haal ik op een 12L cilinder makkelijk 75 minuten.

5 likes

Ter info mijn duikcomputer.

4 likes

Nee.
In het stuk staat duidelijk dat het gaat om het weer omhoog gaan: resurface, resurfing.
Dus het deel van de veiligheidstops (en in professionele situaties decompressiestops), en die zijn aan het einde van de duik.

In short, often times, such coloration on a diver bezel is decorative but based on a tradition of using the rotating bezel to measure the timing of mandatory decompression stops as divers slowly resurface from deeper dives. In order to prevent the “bends” divers can get when resurfacing too quickly, they sometimes need to stop for up to 20 minutes at a time.

1 like

De meeste Pepsi/CocaCola duikers hebben inderdaad een rode zone van 20 min. Het gekke is alleen dat mijn Samurai een rode/orange zone heeft van 15 min. Dat ben ik wel vaker bij duikers tegengekomen.

Wat zou daarvan de reden zijn? Kan het zijn dat die 20 minuten niet hard is en dat 15 minuten ook voldoende is?

1 like

Je kunt als stelregel nemen dat het gros van de plezier- en vakantieduiken geen decompressiestops behoeven maar slechts een veilgheidstop. Deze duurt slechts drie minuten op vijf meter diepte. Wellicht daarom ook 15 minuutsbezels? Wellicht kan het ook zo zijn dat bij decompressiestops de eerste 15 minuten het belangrijkst zijn. Geen idee. Ik heb zelf gelukkig slechts 1x een decompressiestop moeten maken.

Vanavond de duiktabellen maar eens nakijken.
Je gebruikt de bezel voor je duiktijd / bodemtijd. Dat is ook de reden dat deze alleen linksom draait. Zo kun je per ongeluk een kortere duik maken maar geen langere als je de bezel verdraait.
Als je een 20 minuten decompressiestop moet maken ben je flink buiten je limiet gegaan.
Wat ik ook raar zou vinden is als je tijdens de deco-stop de bezel per ongeluk verdaait je een te korte stop maakt.

Wat doe jij tijdens je stops dan dat je per ongeluk je bezel kan verdraaien?

1 like

Het enige dat ik doe is eigenlijk vervelen, verdraaien van bezel is inderdaad onmogelijk. Tenzij je wel heel slecht bent uitgebalanceerd.

Precies wat ik bedoelde :wink:

Zal bij mij niet gebeuren omdat ik de duikcomputer gebruik.

In de duiksport heb je heel veel veiligheidsvoorzieningen die ik niet nodig heb gehad zoals de tweede kraan op de cilinder(s), de octopus, de rammelaar, de back-up lamp en zo kunnen we er vast nog meer benoemen.

Het zou best kunnen dat het rode deel voor de deco-stops is maar die maak je normaal niet als recreatieve duiker.

Nieuwe domme vraag!

Waarom zijn horloges tegenwoordig zo dik?
Ik heb een Seikomatic uit 1965, automatisch met datumweergave, dit horloge is minder dan 10mm dik inclusief gebold glas.

Als je dat vergelijkt met een hedendaagse Seiko presage, die ruim 14mm zijn, dan is dat nogal een verschil!

Waarom zijn horloges tegenwoordig dikker? Ik snap dat een zichtbodem wat meer ruimte inneemt dan een metalen bodem, maar voor de rest?
De genoemde Seiko is (of beter gezegd was) waterdicht en aangezien het na 55 jaar nog goedloopt is het met de degelijkheid ook wel goed.

Iemand een idee?

2 likes

Hogere waterdichtheid, dikker uurwerk en een zichtbodem. Zeg 1mm per stuk en zit je zo aan het verschil tussen beide.

Dat is eigenlijk wel een erg goede vraag.

Okay. Maar veel moderne horloges met slechts 30 meter waterdichtheid en zonder zichtbodem zijn nog steeds best wel dik. Zo dik zie je ze uit zeg de jaren 60 niet veel.

En waarom zijn die uurwerken dikker tegenwoordig?

Glycine Combat sub 46mm is slechts 10,5mm dik en toch 30 ATM rating.

Zal eerder een mode dingetje zijn.

Het is natuurlijk mogelijk om uitzonderingen te vinden. En het lijkt me sterk dat al die dikkerds er zijn omdat mensen ze graag te dik willen.

Smaakt volgt doorgaans de mode in plaats van andersom, is voor horloges niet heel anders.

Welke horloges doel je daar mee op? Zo’n presage die wordt aangehaald is volgens mij vaak 100m waterdicht.

Verschilt per uurwerk qua dikte natuurlijk. Seikomatic en een presage vergelijken is appels met peren vergelijken. Een seikomatic uurwerk is wel een paar stapjes hoger dan een 4r35. Die Seikomatics hadden bijvoorbeeld ook het opwind gedeelte geintegreerd in het uurwerk ipv boven op gemonteerd. Misschien komt het ook door de moderne gemakken als quicksets, handwinding, hacking dat de ze dikker zijn. En dunner is voor de robuustheid en acuratesse ook niet altijd beter, daar zijn “beefy” brugger beter voor.

Het is deel volgens mij ook gewoon omdat het tegenwoordig niet veel uitmaakt. Horloges zijn ook veel groter, dus een dikker horloge is dan ook weer meer in verhouding. Een heel plat horloge met een grote diameter vind ik zelf ook helemaal niet zo mooi.

De gemiddelde pols is ook een stuk dikker tegenwoordig…

Waar haal je dat nou vandaan? Als ik zie hoeveel forumleden het hier over hun babypolsjes hebben,en ik denk dan aan de berenklauwen van mijn vader en zijn bouwvakkende generatiegenoten,lijkt me dat een opmerking vanuit de losse pols gemaakt.

3 likes