Het is tegenwoordig allemaal Solar. Ik vind zelf Solar heel handiger dan Kinetic, ik heb het nut van kinetic nooit begrepen.
K weet het niet hoor. Mān rechterpols is veel dikker dan de linkerā¦
Het was in de begintijd heel revolutionair. Etalages gevuld met deze horloges.
Hoe bedoel je, āstraksā??
Nou ja degene met een EV dan.
Yup
Misschien dat men er toch achter kwam dat het niet zo handig was Of het nieuwe was er van af en men kocht het niet meer.
Als ik kijk hoe dat seiko modellen bij de juwelier hier liggen is dat niet gericht op horlogeliefhebbers maar op het algehele winkelende publiek. Er staat zelfs een bordje naast van seiko zelf, dus niet knutselwerk van de juwelier, dat er een automaat in zit en dat je dus nooit meer een batterij hoef te wisselen. (Ik vraag me dus ook af of ze die mensen dan wel vertellen dat het horloge nog steeds een service nodig heeft).
De doelgroep van de locale juwelier is hier duidelijk mensen die een mode horloge zoeken en de ballen verstand hebben van horloges.
Dus ik kan me het vraag en antwoord gesprek wel zo voorstellen. "Goh, geen batterij meer wisselen, hoe kan dat?. Nou er zit een automaat in. Oh een automaat, wat is dat?
En hoe maak je zoān klant duidelijk wat een automaat is, noem een merk wat iedereen ken.
Maak van juwelier overigens gerust Bijouterie want het is de naam juwelier niet waardig.
Ik denk dat het een te grote concurrent van spring drive is. Hoe verkoop je dat je in goedkope horloges iets vergelijkbaars hebt zitten als in de dure spring drives van Grand Seiko.
@Sandy, @Rombi en @Roland1982, Hartelijk dank voor jullie snelle en uitgebreide reacties.
Het heeft dus duidelijk een toegevoegde waarde voor duikers (gehad. toen duikers nog werden gebruikt door duikers).
Vraag: waarom is een gangreserve-indicator op automaten niet standaard? In het algemeen zijn het alleen de hele dure merken die deze (blijkbaar lastige) complicatie in hun uurwerken stoppen.
Ik verbaas me dat grote bekende merken hoog inzetten op in house uurwerken met weet ik veel hoeveel specs, waaronder anti-magnetisiteit (is dat een woord? ) en dat soort dingen, maar een leuke en imo tevens functionele toevoeging van een power reserve indicator zie je niet. Is het echt zo complex of heeft de markt er simpelweg geen behoefte aan?
Mede reden dat ik het vraag is omdat ik zelf dagelijks afvraag hoeveel power mijn horloge (met max 38 uur gangreserve) nog heeft. In tegenstelling tot vermoedelijk het overgrote meerendeel hier op het forum draag ik mijn horloge niet elk uur van de dag. Ook een kantoorbaan draagt niet altijd even sterk bij aan het constant opwinden van een horloge. Ik vind niets irritanter dan 's ochtends mijn horloge pakken en zien dat hij stilstaat. Wat ik dus vaak doe is 's avonds mijn horloge een paar minuten met de hand ronddraaien (ja, daar heb ik een heel handig trucje voor), maar dit zou dus niet nodig zijn als je gewoon kunt zien dat je nog 20 uur hebt en met een gerust hart tot laat kan uitslapen in het weekend.
Benieuwd wat de kenners hier vinden!
Een kinetic is gewoon een quartz. Het heeft niks met een sprindrive te maken.
Ik heb een ā¬100 redelijk onbekend merk die het heeft, en (ja ik weet dat het een vies woord is) ik heb ze ook in replicaās gezien. En gewoon echt werkend.
Dus het is niet iets wat alleen voor dure merken is weggelegd.
Wellicht dit ?
Staat vaak zo onevenwichtig op de wijzerplaat vind ik.
Het is hier op HF vrij algemeen bekend dat het merk Orient veel van haar horloges uitrust met zoān indicator. In mijn ogen is dit merk niet bepaald duur en toch maakt zij kwalitatief goede horloges. De horloges moeten je wel aanspreken.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik vindt het gewoon erg lelijk.
Nee, ik weet dat het niet op elkaar lijkt voor ons als nerds, maar wel voor de leek. Beide hebben een rotor, beide zit wat elektronica en een motor inā¦
Waaruit kun je afleiden dat het een blijkbaar lastige complicatie is?
In mijn ogen (ook imo ) is het niet een functionele toevoeging, iig niet voor een automaat. Bij normaal gebruik, en dat hoeft echt niet de hele dag sporten te zijn, zou een horloge het makkelijk tot de volgende dag moeten redden.
Als het dat niet doet, dan is er misschien wel iets mis met het horloge (of je hebt een heel immobiele arm of bent bedden tester of zo).
Kun je niet de kroon gebruiken? Of heeft het horloge deze functie niet?
Hoe lang slaap jij? Ik ben hoe dan ook jaloers in ieder geval
Dat probeert men bij de springdrive zoveel mogelijk te verdoezelen
Heerlijk lijkt me dat! Echt een baan voor mij!
Is inderdaad wel opvallend. Ik ben toch niet echt een heel actieve persoon (o.k., ik ben gewoon liever lui dan moe ), maar heb nog nooit een probleem gehad met automatische horloges die geen gangreserve opbouwden/hielden.