Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Ik denk niet dat er veel juweliers zijn die onderhoud doen. De meesten hebben een connectie met een horlogemaker en die zal meestal wel apparatuur hebben voor het testen van waterdichtheid. Iets wat niet meer met water hoeft tegenwoordig! Je kunt het altijd even navragen voor je je horloge afgeeft natuurlijk.

1 like

Bij "mijn"juwelier in Goes wordt er bij vervanging van een batterijtje zowel van tevoren als achteraf getest.
Gaat idd niet meer met water maar met luchtdruk onder een glazen stolp en bij hun volgens mij standaard tot 10 atm.

1 like

Dat is idd mooi voor horloges t/m 10 bar. Maar voor daarboven heb je er dus niets aan. Mijn vraag ging daarom ook specifiek voor horloges met een hogere WR (>20 bar). Dat soort testapparatuur schijnt erg duur te zijn en waarschijnlijk te duur voor een gewone juwelier.

Voor zo iets moet je ook niet bij een juwelier zijn maar bij een horlogemaker.

De juwelier is een verkoop punt.

1 like

Oke, duidelijk. Dan heb ik dezelfde vraag voor wat betreft horlogemakers. Kunnen zij vanaf 20 bar of hoger een WR-test uitvoeren?

Dat ligt er aan wat voor tester ze hebben. Als je dat belangrijk vindt altijd even van te voren vragen.

2 likes

Ik denk het niet.

Als een horloge op 10ATM dicht is is het dat ook op 20ATM.

Trouwens hoe diep wil je gaan?

Wut ?

3 likes

Ja, bij duikhorloges dan he?
Met nieuwe pakkingen.

Kijk maar naar het recente filmpje in het Russian topic.

Er lijken maar weinig testers boven de 10 bar te gaan, en die testen zo te zien met water.
Daar zal je inderdaad niet overal voor terecht kunnen.

Hier een leuk filmpje over hoe testen werkt.
Hij zegt ook dat 5 ATM testen goed genoeg is voor een 20 ATM horloge.

4 likes

Daar gaat het niet om. Ik ben geen duiker. Je koopt een ISO-gecertificeerde duiker. Dan wil je ook dat hij na servicebeurt nog steeds gecertificeerd blijft qua WR.

Maar goed, ik begin langzaamaan te begrijpen dat dat ISO-gebeuren puur een verkoopdingetje tegenwoordig is. Dat had ik moeten weten, want 99% van de duikers gebruiken toch twee duikcomputers, in plaats van een duikhorloge (als backup).

2 likes

Dat is goed genoeg voor een desk diver en zo goed als elke duiker gebruikt een computer zoals @MechanicalFreak al zegt. Maar stel je wil daadwerkelijk op zeemeerminnenjacht met je SKX, zou ik toch echt zorgen dat hij die 20 bar aan kan. Het is namelijk heel goed mogelijk dat een seal niet helemaal goed zit qua conditie en wel 5 bar buiten houdt, maar geen 20.

1 like

Ik wist niet dat die zeemeerminnen zo diep zatenā€¦

Op mij wachten ze altijd echt vlak aan de kust.
Ik neem ook altijd een flesje rum voor ze mee.
Zijn ze dol op! :grin::+1:

Dus de Kleine Zeemeermin was geen documentaire???

2 likes

Nee, zeker niet, maar ik heb ook wel eens kabouters gezienā€¦
dus wat dat betreftā€¦ :grin:

Als ik de zee in ga, en ik weet het van tevoren dan draag ik
nog steeds een ouwe monster Gen1. ja, een oranje :smiley:
Geen enkel probleem bij het ronddobberen met een paar meerminnen.
Wel even goed afspoelen met kraanwater, want anders kraakt
de bezel als een wagenwiel van dat Noordzee zand, zout en alg.
Daarna evt. een spuitje siliconen spray en je bent ready to go! :+1:

Ik kan me inderdaad voorstellen dat een 20 bar wr horloge niet met 20 bar getest hoeft te worden. Percentueel zit de toename van de druk natuurlijk vooral bij de eerste meters onder water. Daarom klaar je de eerste meters ook het meest.

0 meter = 1 bar
10 meter = 2 bar (toename van 100%)
20 meter = 3 bar (toename van 50%)
30 meter = 4 bar (toemame van 25%)
40 meter = 5 bar (toename van 13%)
Enzā€¦

Of dit kloptā€¦durf ik niet te zeggen :grimacing:

Maar al dat WR wapengekletterā€¦
Je moet gewoon zonder denken een duik kunnen nemen.
Of je nu een Rlx of een Sko diver om de pols hebt.

Dont worry, be happy! :sunglasses: :palm_tree:

Dit lijstje klopt, maar er zit een hele grote maar aan. Het probleem zit hem in statische vs. dynamische druk. Ik weet niet in welke zee jij zwemt, maar die ik tegen ben gekomen staan niet bepaald stil. Daarnaast wil je dat je duikhorloge niet alleen voldoet als hij net nieuw is, maar ook als hij al een jaar flink gebruikt is. Daar komt die 20 bar vandaan.

1 like

Als je de wr laat testen en je duikt veel, ben je sowieso vreemd bezig als je je pakkingen niet meteen laat vernieuwen. Daarom is een test met lagere druk voldoende. Het gaat er dan om of de pakking goed zit.
Je mag er vanuit gaan dat je horloge niet is vervormd dus dat dat ook nog eens moet worden gecontroleerd.

1 like

Dit sprookje is zo langzamerhand wel de wereld uit mag ik hopen.