Hartelijk dank voor de tip. Met name de 1972 Chronoscope Solar is wel leuk!
Ah op zo’n manier Thanks!
Ja, die is zeker leuk. Maar ik heb dan ook een zwak voor retro styling…
Door dit stukje vond ik het een superleuke vraag. Zou bijna vragen of hier ook beeld van is.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem.
Ik wou zojuist de band van een horloge halen toen ik erachter kwam dat die aan één kant vastzit met een springbarretje zonder nokjes, dus helemaal glad. Het horloge heeft dichte lugs.
Hoe zou ik die kunnen verwijderen zonder oftewel het horloge, oftewel de band, oftewel de endlink te beschadigen . Bedankt voor het meedenken. Groet Eddie.
Dit is een nachtmerrie volgensmij. Metalen band?
Yes sir.
de makkelijkste oplossing is dat je dit slaap post en als je wakker wordt het werkelijk allemaal een nachtmerrie was.
Andere optie is helaas iets van zagen en dan de puntjes eruithalen? Misschien dat er genoeg ruimte tussen de endlink en lug zit om die af te plakken?
Of je kan proberen met een micro schroevendraaier van iets harder metaal een groef proberen te slijpen in de springbar waarna je alsnog het in kan drukken.
Maar eerst zou ik even op horlogemakers wachten hopend dat die een nog veel betere truc weten.
Heb je overigens detail fotos? Kan helpen dingen te zien die anders misschien over het hoofd worden gezien.
De krassen die je ziet komen al van het vruchteloos proberen. Die vind ik eigenlijk al jammer genoeg. Ik geloof niet dat ik een groef in de lug ga slijpen.
Ik leef met je mee
Stoppen met klooien en naar een horlogemaker. Hopen dat die iets weet.
Sorry mijn fout bedoelde springbar. Horlogemaker heeft mogelijk een dun genoeg zaagje of kan het horloge fixeren en dan met een goede gefixeerde boor de springbar kapot maken zonder iets anders te raken.
Met een klein handboortje de springbar doorboren is een optie.
Ikzelf zou langs een kundige(!!) horlogemaker gaan.
Voor mensen die de verkeerde springbars in horloges gebruiken zodat je ze er niet meer af krijgt zou een speciaal plekje in de hel moeten komen
Dat is misschien wel heel erg,maar om daarvoor de ouderwetse lijfstraffen weer in te voeren is wél een heel goed idee.
Het is zo’n klein iets maar kan zoveel gedoe opleveren. Vast geroeste springbars op vintage zijn ook enorm irritant maar daar kan niemand wat aan doen natuurlijk.
Is de endlink (voorzichtig) omvouwen een idee? Dan heb je wat meer ruimte om te klooien en evt een klein kniptangetje, zaagje, boortje, etc te gebruiken?
Ik heb een grote oude Twemco Flip klok 220 volt waar ik eventueel een quartz uurwerk in zou willen hebben wanneer ik hem niet gerepareerd krijg.
Iemand enig idee of dat kan, en wanneer het kan wie dat kan?
Bedankt hiervoor. Dit net kortgesloten met een vriend van me. Een van de betere techneuten met een werkplaats vol gereedschap. Na Koningsdag gaan we het proberen. Ik laat het hier weten zo gauw het gelukt is.
succes hoop dat alles gaat lukken zonder schade.