Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Dankje!

Ik bestel meestal via Bol of Amazon welke op dat moment het goedkoopste is. Koop er dan meestal gelijk 5 of 10, vaak zit je dan op €1/st (Varta). En geen verzendkosten (select/prime)

Bestellen op Amazon ben ik nu wel even klaar mee. Zit al 2,5 week te wachten en nog niets

Ik weet niet wat je nodig hebt, maar ik kwam laatst hier terecht en die hebben geen verzendkosten:

1 like

Me 2. Snel geleverd, dacht 'n euro of 4/5 voor een batterijtje maar dan werd 'ie wel op de deurmat gelegd :slight_smile:

1 like

Voor 1 stuk betaal je 4 euro maar bij 2 stuks is de andere al een stuk goedkoper. Als je er meer dan 1 wil is dat een heel dure toko.

2 likes

DĆ”t kan. Ik had er dan ook maar 1 nodig…

1 like

Laat ik er maar een domme vraag ingooien :slight_smile:

Veel mensen zeggen ā€œduikers horen niet op leerā€. Okee, ik vind horloges vaak eigenlijk sowieso mooier op staal, maar hee… als je er blij van wordt en toch niet wil duiken. Maar, nu zijn er ā€œwaterbestendigeā€ leren bandjes, zoals van Hirsch, dus waarom niet?

Ik snap dat leer normaliter vast eerder stuk gaat, of lelijk wordt als het te vaak met water in aanraking komt, maar wat is nu echt het probleem? Gewone leren bandjes, als ze lelijk worden, vervang je ze toch gewoon? En speciale ā€˜waterbestendige’ bandjes zoals van Hirsch, kun je eventueel afspoelen na het duiken?

Het probleem zijn de mensen die het niet mooi vinden omdat ze het niet mooi vinden. Is gewoon een meningsdingetje denk ik. Daarbij: Wie duikt er verder dan duiken in het papierwerk? :laughing:

2 likes

Niet passende nato’s ā€œmogenā€ ook niet.
Of horloges openmaken binnen de garantietermijn.
Of exclusief leer op goedkope klokken.
Gympen onder een pak.

Gewoon doen waar je zin in hebt.
(Maar leer op een duiker ziet er inderdaad niet uit ;))

2 likes

Het gaat hier meer om een vorm van etiquette. Duikers worden gedragen in een sportieve setting. Daar hoort dan geen lederen bandje. Daarom is bijv, staal en nato wel geschikt.
Het gaat dus niet om de waterbestendige mogelijkheden die er tegenwoordig zijn.
Maar hee etiquette, waar kom je dat nu nog tegen? Dus doe inderdaad lekker wat je wil :v:t2:

1 like

Er is ook geen probleem als je onder je 3 delig kostoom een paar regenlaarzen aan doet. Nergens staat dat dat niet mag en als je daar blijv an wordt, vooral doen!

1 like

Dus, het staat niet om persoonlijke esthetische redenen… ze vallen niet spontaan uit elkaar alsof ze van suiker zijn gemaakt (even in extremis), of een andere reden die ik niet kan bedenken op dit moment?

Dat is correct, het is enkel een faux pas. :innocent:

1 like

Zou je een leren band gebruiken als je met regelmaat duikt? Daar ligt de oorsprong. Koeien zijn geen zeedieren hĆØ :grimacing:
Maar verder dan dat is het persoonlijke smaak/voorkeur. Moet wel zeggen dat ik een chique/luxe band op een duiker niet passend vind. Ik draag soms wĆ©l een leren nato met m’n SKX. Beetje die vintage/gedragen look vind ik dan wel weer matchen bij 't thema ā€œtool watchā€.

2 likes

Opgelost :smiley:

5 likes

Ja maar die geven weer tĆ© zoute hamburgers…

2 likes

Overigens bedacht ik me wel dat ik voor m’n laatste aankoop, 'n Vostok Amphibia - duiker dus, wĆ©l m’n best heb gedaan om een waterbestendige, stoffen band te vinden. Juist omdat ik vind dat passend is bij een duiker. Veel stoffen banden zoals sailcloth blijken dan weer voorzien van leer aan de binnenzijde. Uiteindelijk ƩƩn gevonden met cordura buitenzijde en lorica binnenzijde - wat een waterbestendig soort leer zou moeten zijn. Wellicht van zeekoe :grimacing: Maar hierbij toch belang gehecht aan ā€œde aard van het beestjeā€, zeg maar…

1 like

Haha dat zou ik niet weten, maar duiken kunnen ze wel

Hier hebben we nog een domme vraag. Ik ben sinds een maand denk ik achter gekomen dat jubilee banden kunnen ā€˜rekken en strekken’. Ik heb thuis een horloge display / stand. Als ik daar een horloge waar een jubilee band er op zit zet, rekt dat dan uit? Verslechter ik daarmee het bandje?