Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Nou, nee. Ik weet zeker dat het een automaat is. :grin:

Auto’s kopen is voor plebs.

Domme vraag. Als ik op mijn vintage 16014 uit 1980 de quickset functie van de datum wil gebruiken, en ik eerst de kroon een paar slagen de verkeerde richting op draai, kan het kwaad?

Nou, smaak… idd. Maar vaak hebben de in-house uurwerken ook voordelen zoals langere gangreserve (blijft ie langer lopen als je m niet draagt) bijvoorbeeld de ETA in mijn Frederique Constant 48uur, MT5652 in m’n Tudor 70 uur. Of in-house is veel mooier afgewerkt; ETA standaard of vaak alleen een custom rotor, op bijvoorbeeld in-house Panerai een gang reserve indicator. Dat is toch weer veel vetter om naar te kijken. Ook nadelen; een in-house is soms lastiger om bij onafhankelijk horlogemaker te laten servicen.

1 like

Listprijs is ook gekoppeld aan de actuele prijs. Als het horloge niet meer gemaakt/verkocht wordt kan je eventueel de listprijs noemen, maar ik zou dan eerder naar de realistische 2de hands prijs en staat kijken. Ik heb zelf een 8f56-0080 van Seiko uit 2000. Net voor een servicebeurt bij Seiko gebracht.
Zegt de verkoper daar “Werd destijds voor €635 list verkocht”. Ja in 2000.
Dergelijke horloges zijn nu rond de €275 (in mijn opinie) waard en dus iets meer als er recentelijk een servicebeurt of batterij is vervangen (zoals bij dit model)

Bestaan er horloges op zonne-energie die geen gebruik maken van quartz? Een soort hybride dus tussen solar powered en een automaat.

Ik zou niet weten waarom iemand dat zou willen vooral omdat zo een klein zonnepaneeltje niet heel veel energie omzet en mechanisch wel een stuk meer energie kost. Maar ben nu ook wel benieuwd of het uberhaupt bestaat.

Hoe stel je je dat voor?

Solar powered springdrive zou kunnen.

Of t nuttig is…

Garmin heeft horloges die de accu opladen door gebruik van zonnen energie.

De zonne-energie wordt dan gebruikt om de veer op te winden.

Ik bedoel enkel analoge horloges. Geen elektronische

Nuttig is een andere discussie :slightly_smiling_face:

Dat kan niet.

Dat gaat natuurlijk niet want de energie moet omgezet worden naar beweging. Maar bedoel je niet gewoon solar powered horloges met wijzers? Want die heb je genoeg!

De licht collectortjes zetten sowieso licht om in elektriciteit.
Om deze energie om te zetten naar mechanisch… zou misschien
kunnen met een stappen-motortje die de main spring zou moeten
aandrijven / opladen.
Maar ja, dat is dus in principe elektronisch.

Daarbij komt dat het omzetten van licht naar mechanisch een overbodige
stap is en bovendien moeilijk te realiseren.

Maar misschien bestaat het hoor, zou best kunnen :grin:

Dat lijkt me gezien de korte gang reserve van een veer zeer onhandig. Je kan dan beter een accu + motor hebben ipv een veer. Maar de grote vraag is vooral, waarom?

:grin:

3 likes

Heb er wel een gevonden die in principe zonneenergie gebruikt om de tijd weer te geven. Icm een kompas.

zw-05-01-01

Bron

4 likes

Omdat je dan een horloge hebt zonder batterij, maar wel met een mooie secondewijzer die meerdere keren per seconde tikt