Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Ik hoop van niet, want dan zou je hem in een aantal tijdzones niet goed kunnen instellen.

1 like

De GMT wijzer loopt “traploos” mee. Hij springt niet een keer per uur naar het volgende uur oid.

1 like

Farer heeft op de website een gmt voorbeeld staan; je kan er de tijd instellen, en de gmt wijzer zetten, om te zien hoe dit type werkt. Hij loopt ook gewoon zoals bij een echt horloge van dat type.
Geeft wel goed aan hoe dit werkt: https://farer.com/collections/gmt-automaticwatches (iets onder de helft vd pagina)

3 likes

Die kan het dus kennelijk niet. Je zal deze maar hebben gekocht terwijl je op Newfoundland woont, of in Iran, Afghanistan, India, Nepal, Myanmar. Of eens naar een dergelijke plek op reis gaat. Ik vind het zwak.

edt: Ik heb natuurlijk wel een beetje een grote bek voor iemand die er geen heeft, maar het zou voor mij denk ik toch een dealbreaker zijn.

1 like

Zt er qua werking verschil in of er op de bezel 24 of 12 staat voor een GMT?

1 like

Met kan het niet denk ik dat je bedoelt dat de gmt wijzer in half uur stappen instelbaar is? Mechanisch zijn die er zo goed als niet. Quartz is soms helemaal traploos verschil in te stellen, dus dat zou werken voor je. Of gebruik een 24h bezel die in 48 stappen te draaien is ipv 24.

2 likes

Wat er op de bezel staat heeft niet direct invloed op de werking, en er kunnen nog meerdere dingen aan de hand zijn. Heb je een voorbeeld?

1 like

Dat bedoel ik inderdaad, dankjewel voor je reactie! :hugs:

Dit valt mij wel tegen eigenlijk. Voor mij is het een reden om geen GMT-horloge te kopen.

Ik vind dit een logischer uitgangspunt. Er zijn ook tijdzones die een kwartier afwijkend lopen. Maar dat zal dan wel technisch meer gecompliceerd zijn? Ik weet in ieder geval dat ik er op moet letten nu. Dankjewel!

1 like

Daar was ik al bang voor. Dan wordt het Ebay weer in de gaten houden
 Weet iemand nog goede plekken om vintage horloge onderdelen op dekop te tikken?

1 like

als je voor skx bezel mods kijkt zie je veel 12 en 24 nummering

Maar kom je daar ook vaak?! En heb je een reden om een gmt aan te schaffen? Er zijn verschillende types, en de een kan beter bij je passen dan de ander.

Het is, zoals je zelf al zegt, ingewikkelder om te maken met meer dan enkel uren stappen. En als er ook al niet heel veel mensen interesse in hebben, zal het niet snel gemaakt worden.

Er is ook nog een ander “probleem” dat je daarmee creeert; De 24h wijzer kun je op meerdere “manieren” aflezen. Je kunt hem “alleen” lezen, zonder dat je daarbij gebruikt maak van de andere wijzers. Je leest dan de tijd direct af op de 24h ring. Dat kan prima, maar is niet heel nauwkeurig. Je hebt dan een verloop van 60 minuten van de 24h wijzer op een afstand van 2.5 minuten op minuten schaal (klinkt dat logisch?).
Je kan ook de 24h wijzer aflezen in combinatie met de gewone minutenwijzer. Dit is hoe ik, en iig een aantal mensen waarvan ik dit weet, het aflees. De 24h wijzer gebruik je dan alleen voor de uurs indicatie en de minuten wijzer voor de minuten. Heel nauwkeurig en snel als je er eenmaal gewend aan bent. Maar, dit werkt alleen als er een heel uur tussen de 12 en 24 uurs wijzer zit.

Edit, voorbeeldje:

Als je alleen naar de 24h wijzer kijkt kun je zien dat het iets voor 1230Z is, maar niet precies hoeveel minuten. Als je dat in combinatie met de normale minuten wijzer kijkt is het 1224Z. (12 van de 24 wijzer en 24 van de minutenwijzer).

2 likes

Een 24 uurs bezel op een horloge zonder 24 uurs wijzer heeft mi geen enkel nut. Geen enkele wijzer geeft iets logisch aan op de bezel voor zover ik kan bedenken, maar misschien heeft iemand anders een goede reden om toch een 24 uurs bezel te kiezen voor een 12uurs wijzer.

Een draaiende 12 uurs bezel zou wel kunnen werken. Je kan dan een tweede tijdzone bekijken, je moet alleen dan wel zelf bedenken of de aangewezen tijd daar ‘s ochtends of ‘s avonds is.

Er is geen definitie van een GMT horloge, maar over het algemeen wordt er bij een gmt wel van een 24uurs schaal uitgegaan. Voor diegene die voor werk GMT/UTC nodig hebben is een 12 uurs aanwijzing vaak ook niet handig of bruikbaar.

1 like

Ik zou zeggen dat hij lume moet hebben, 100m WR moet zijn en schokbestendig is.

Dan heb je een sporthorloge.

Verder wat @Capibara schreef. :rofl: :joy: :point_up:

2 likes

Dat klopt natuurlijk op zich allemaal. Ik kom praktisch nooit in het buitenland, en echt nood aan een GMT-horloge heb ik niet. :grin: Maar als ik er dan een zou kopen, voor de heb of omdat mijn buitenlandse carriùre een vlucht heeft genomen woordgrap dan wil ik wel dat hij doet wat ik wil. Als de functionaliteit “ook in andere tijdzones de GMT kunnen aflezen” op een horloge zit, dan wil ik ook dat dat alle tijdzones zijn. Anders vind ik het half werk. Laat dan maar zitten, verzin ik wel iets anders. Of ik aanvaard het met tegenzin als het ondanks de beperking toch echt nuttig zou zijn voor me om er eentje te dragen. :grin:

Klinkt voor mij een beetje als “ja okee, hij hij geeft zeven over elf niet goed aan, maar dat is het dan ook maar twee keer per dag.” Het is voor mij in ieder geval een minder relevante vraag, al snap ik dat het voor jou, de praktische gebruiker van een GMT-horloge, een heel reĂ«el punt is.

Overigens woont er India meer dan 1,3 miljard man, en van die BRIC’ers wil er vast ook een aantal wel een tof GMT-horloge hebben. Het lijkt me dat je daar gewoon geld aan kan verdienen. Maar ja, ik ben geen bedrijfsstrateeg, ik zal er wel naast zitten. :slight_smile: Ik weet ook niet hoeveel R&D en marketing er in zoiets gaat zitten, terwijl je er vast maar een paar duizend aan de man krijgt.

Ik snap het aflezen met twee wijzers wel, dat is ook gewoon de natuurlijke manier van klokkijken. Maar dat moet er wat mij betreft niet aan in de weg staan dat je hem in kan stellen op een afwijkende tijdzone. Ik vind het van die Farer wel apart dat de GMT-schaal is ingedeeld in eenheden van zes minuten. Eenheden van zes minuten ken ik eigenlijk alleen van declaraties van advocatenkantoren. :stuck_out_tongue: Op een horloge is die indeling voor mij niet intuïtief. Was die indeling natuurlijker geweest, in kwartieren bijvoorbeeld, zou je hem zonder probleem op het kwartier nauwkeurig aflezen. Een kwartier heeft tenslotte de goed te onderscheiden afstand van vijf achtste seconde. Wat ‘natuurlijk’ is en wat niet is natuurlijk wel heel subjectief. :wink: De bouwers van de Farer hebben vast zo hun idee gehad bij een indeling in eenheden van zes minuten. Ik hoor graag jouw logica erachter. :hugs: Een en ander wordt natuurlijk wel weer veel lastiger als de GMT-schaal op de lunette staat, dan erken ik wel dat je je scheel zult kijken en dat de minutenwijzer gebruiken je enige optie is.

Mijn negatief gestemde stokerij is overigens geheel en alleen op de horloges gericht en niet op jou, ik vind jouw reacties juist ontzettend leuk. :smiley: Excuses als ik chagrijnig overkom. :wink: Oei, het is wel een lange lap tekst geworden. :sweat_smile: Neem mij maar niet te serieus. :wink:

Ik snap wat je zegt; je wilt een all-in-one gmt, een alleskunner. Iets waarmee je in principe in elk land/tijdzone terecht kunt. Zou ik op zich ook wel leuk vinden aangezien ik iets met GMTs en worldtimers heb. Ze zijn er echter (zo goed als) niet.
Zeker een mechanische versie vinden daarvan gaat moeilijk worden. Ik meen me te herinneren dat er mogelijk een horloge is waarbij de gmt wijzer ook in half uur intervallen te verstellen is, al moet ik je op dit moment het precieze type schuldig blijven. Mogelijk dat iemand anders dat weet?

Op dit moment voor een gmt met jouw wensen zou ik zeggen quartz, waarvan de 24/12 uur wijzers vaak traploos en onafhankelijk te verstellen zijn. Of, digitaal, een met meer dan Ă©Ă©n tijdzone. Of, voor mechanisch/automaat zou je aan de Tudor GMT kunnen denken omdat de bezel in 48 stappen draait (tegenover 24 bij bijvoorbeeld Rolex).

1 like

Leuk dat je zo diepgravend meedenkt. :slight_smile: Ik zou dan toch voor een kwarts gaan, al vind ik mechanisch wel veel leuker. Traploos instellen vind ik eigenlijk de enige logische optie, en ik had nooit bedacht dat al die GMT-horloges die hier langskwamen anders werkten. Ik vind het ook vreemd dat dat zo moeizaam zou zijn, gezien uren- en minutenwijzer ook onafhankelijk van de secondewijzer worden ingesteld terwijl ze met ingedrukte kroon in harmonie samen lopen. :thinking: Maar goed, ik word dan ook niet gehinderd door uitgebreide kennis van de werking van horloges. :man_shrugging:

Gelukkig zit ik helemaal niet dringend om een GMT-horloge verlegen en zijn dit allemaal toekomstdromen, en gewoon de lol die ik erin heb over ideale horloges te filosoferen. :stuck_out_tongue: Wie weet is, tegen de tijd dat ik er eentje moet hebben, precies wat ik zoek allang op de markt. :smiley:

Of je pakt gewoon een G-shock met multi 6 band

Altijd en overal de juiste tijd :wink:

Zoals deze bijvoorbeeld (niet van mij, maar van mijn zoon)

1 like

Gaaf! Maar de lol van een GMT-horloge zit er mijns inziens niet in dat je weet hoe laat het is waar je bent (daarvoor zet je immers toch je horloge goed, al erken ik dat een multiband RC je daar weer moeite mee bespaart) maar dat je altijd kan zien hoe laat het thuis is. Dat je met Ă©Ă©n blik op je pols kan zien of je je vrouw uit bed zult bellen of niet, ook al ben je zelf eigenlijk de draad kwijt met die tijdzones of niet zo goed in hoofdrekenen.

2 likes

Het was ook meer een beetje als een lolletje bedoeld, gewoon de discussie een beetje op gang houden :wink:
Neemt niet weg dat het (voor mijn zoon van 14) een super tof horloge is. Ik heb hem een paar jaar geleden al aangestoken met het horloge virus.

//eu1.dh-cdn.netM//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.net://eu1.dh-cdn.net///eu1.dh-cdn.net///eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netx//eu1.dh-cdn.netf//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netR//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netx//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netf//eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netW//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.net://eu1.dh-cdn.net///eu1.dh-cdn.net///eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netf//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.net?//eu1.dh-cdn.net