Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Nee is niet normaal. De rotor moet draaien en mag best wat lawaai maken, maar niet tegen het deksel rammelen. Geen tikkende geluiden van metaal op metaal dus. Lager kan versleten zijn, of, dat het liefste, schroefje van de rotor ff aan draaien :slight_smile:

2 likes

Als ik een Rolex heb die nog onder garantie is kan ik hem dan voor een service beurt weg brengen wanneer ik wil of alleen als er iets mis is?

Als er niks stuk is, gaan ze zeker geen gratis beurt weggeven, als je daarop hoopte… :wink:

Wegbrengen kan altijd. De service valt echter niet binnen de garantievoorwaarden en is dus niet gratis, als je daarop doelde.

Bedankt! Ik zal op zoek gaan naar een casebackopener. Of een balletje. Ik wilde het openmaken zo lang mogelijk uitstellen omdat ik de waterdichtheid niet wil aantasten. Als ik hem open heb gehad, is het dan nodig om het ringetje in te smeren met gasket grease? Dat kan zeker niet met vaseline oid?

Maar wel een goed idee om hem eens open te maken dan kan ik ook direct kijken of ik hem wat kan bijstellen, hij loopt bijna een minuut per dag achter.

En als ik het verkloot dan kan ik er een NH35 of 4R35 uurwerk in zetten toch?
De kans is aanwezig dat ik dat ook een keer verkloot natuurlijk maar dat is dan maar zo :slight_smile:

Ik zou wel het juiste vet gebruiken, ik heb mijn duikhorloge wel van een nieuwe batterij voorzien, pakking super schoon maken (geen stofjes) en een heel dun laagje siliconen vet.
Was in ieder geval tot 60 meter diepte waterdicht. (Zo diep geweest met duiken)
Snelheid afstellen zou ik goed over na denken en eigenlijk liefst met hulp van een “time grapher”. Gaat heel makkelijk fout.

Ik geloof niet dat je die zo één op één kunt uitwisselen. Moest je dacht ik wat overzetten van het ene naar het andere uurwerk.
Is vast wel iemand hier die je dat precies kan vertellen.

Garantie is op onderdelen die niet stuk horen te gaan. Een service is om onvermijdelijke slijtage en andere zaken te controleren en recht te zetten en dat valt niet onder garantie

Ja, de dag schijf las ik. Misschien dan ook maar direct een zwarte dag en datumschijf erop, als ik dan toch bezig ben :crazy_face:

1 like

Heel domme vraag: in de reparatie van auto s bestaat er zo iets als "vloeibare pakking "
Nu zijn er horlogemerken die geen onderdelen verstrekken aan derden, en m.n. pakkingen is dan een probleem.
Is dit te omzeilen met een vloeibare, dan wel zelf gemaakte pakking?

1 like

Dit zou kunnen op de manier die je omschrijft. Maar dat is meestal een beun oplossing. Zo’n meestal ronde pakking valt in een gemaakte uitsparing. Door deze plat te drukken dicht deze af. Als het rubber oud is krimpt het een beetje en dicht niet meer goed af. Met een kloddertje vloeibare siliconen pakking is het dan dicht te krijgen. Maar ik zou dat zelf nooit doen. Dat spul krijg je er ook moeilijk af.

1 like

Zelf gemaakt dan misschien?

1 like

Je kan voor oude motoren o-ringen zelf op maat maken door de juiste diameter te kiezen en daarna op lengte af te af te knippen. En daarna met speciale lijm weer aan elkaar te lijmen.

O-Ring_01

Maar of ze dat ook hebben voor die dunne horloge o-ringen betwijfel ik.

1 like

Of een Kanji schijf :ok_hand:t3:

1 like

Het kan zijn dat dit merkwaardig (andere betekenis) bewering al eens voorbij is gekomen.
Het schijnt dat (niet dat met de zon) een automaat niet tegen de trillingen van een motor kan, en motorrijders die graag een horloge dragen dragen dan een quartz horloge.

Vreemd blijf ik die bewering vinden, want dan kan je bijna in iedere motorij situatie nooit je Rolex submariner dragen. Er zijn ja ook motorfietsen die weinig trillen.

Mechanische uurwerken zijn nu eenmaal kwetsbaarder en kunnen minder goed tegen langdurige trillingen. Wanneer je snelle slijtage wilt voorkomen, is een kwartsuurwerk beter geschikt.

Eigen risico

Precies, je geeft zelf de oplossing al.

Of kort door de bocht, niet met je Rolex op een Harley.

Dan worden de trillingen toch juist heftiger? Helemaal als je de kerbstones raakt! :open_mouth:

4 likes

Volgens mij heb je het horloge aan je pols en niet direct aan je stuur gemonteerd. Dus met die schokken zal het wel meevallen. Ik rij al heel lang motor en heb nog nooit problemen met horloges gehad. Ook niet toen ik vintage motorfietsen had.

Van een doorgewinterde motorijder zoals u kan iedereen het aannemen.

Mijn Baume & Mercier heeft een doos waar het motormerk Indian op staat.
Baume & Mercier heeft voor Indian een horloge gemaakt.

Stiekem de echte Amerikaanse motor.

2 likes