Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Nou precies dit :joy::joy:
Zie nou wel je snapt het hartstikke goed.
Gewoon kijken waar die het goedkoopst op internet is en met die prijs aan de haal gaan. En wat heel belangrijk is… om voor jezelf een uiterste prijs te bepalen.
Anders gewoon wachten om een tweedehandse op de kop te tikken :wink:

1 like

Maar kan dat? Of wordt dat te zwaar drukken op de marge van de winkelier? Ik heb geen idee wat de marges zijn bijvoorbeeld. Vroeger zat op pc’s een marge van 20%, muziekinstrumenten 60%. Maar horloges? Geen idee.

1 like

Als het niet kan, zegt hij waarschijnlijk nee :wink:
Je kan altijd vragen of er iets met de prijs te doen is?
Vind je het nog steeds te duur? Dan koop je het niet :wink:

2 likes

Je moet niet verwachten dat een juwelier de prijs van een online verkoper gaat matchen.

1 like

Nee, je krijgt het horloge niet mee voor dezelfde prijs als de allergoedkoopste aanbieder op het internet. Maar het in de winkel laten zien van deze prijzen op m’n mobiel heeft mij in het verleden wel geholpen om wat van de prijs af te krijgen. @Sandy Succes!

2 likes

Winkelier heeft meer kosten, pand, meer personeel. Dus zal geen online prijs bieden meestal.

De winkelier heeft ook voordelen: makkelijker service in de buurt, etc.

2 likes

Maar het valt altijd te proberen, nooit geschoten is altijd mis :wink:

Soms bieden ze horloges zelfs nog goedkoper aan dan op internet. Denk maar eens aan de opheffingsuitverkoop, dan kan 30% in 1x wel :sweat_smile:

De marges weet ik ook niet.
Het belangrijkste is dat je de prijs betaalt waar je zelf tevreden mee bent.

1 like

Misschien is dit wel een hele domme vraag maar. Ik ga 'm toch stellen. Ik ben hoogstwaarschijnlijk van plan om deze te kopen als bandenswapper(of de seiko 5 met witte wijzerplaat want die is net wat kleiner) maar moet ik nog ergens op letten behalve de lug width? Of kunnen alle banden hier gewoon op?


(voornamelijk nato, perlon, leer)

2 likes

Soms is de ruimte tussen de kast bij de 12 en de 6 en de veerpen (rode streepjes op de foto) zo klein dat leren banden met een dikke omslag en nato’s niet echt passen. Gebogen veerpennen kunnen dan een optie zijn, maar daarvoor moet het materiaal van het bandje dan wel flexibel genoeg zijn. Ook bij een F-91W bijvoorbeeld is mijn ervaring dat je echt moet proppen om er een perlonnetje tussen te krijgen.

image

Maar die MTP-1370, daar ga je volgens mij alle banden die je maar wilt netjes aan kunnen bevestigen. :sunglasses: Als de bandaanzet inderdaad maar de juiste breedte heeft. :wink:

1 like

Bedankt voor je reactie! Goed om te horen :sunglasses:

1 like

Leuk horloge zeg! Ik heb mensen horen zeggen dat iedereen uiteindelijk toch een day-date wil.

4 likes

Tuurlijk! Maar dan niet de echte :sunglasses:

1 like

Wat is er mis met deze echte Day-Date?

Day-Date in kwestie

1 like

Veel te duur voor een daydate

1 like

Ik ben wel benieuwd naar dat horloge eigenlijk, ga je een mooi NA topic schrijven? :smiley:

Vraagje: maakt het voor een handwinder uit of je eerst het horloge opwindt en daarna de tijd goed zet, of dat je eerst de tijd goed zet en daarna het horloge opwindt? :nerd_face:

Bonus vraag: kan het kwaad om een automatisch horloge ‘achteruit’ goed te zetten (in plaats van de wijzers met de klok mee te draaien)?

2 likes

Alle beweging veroorzaakt slijtage, iedere beweging is tot op zekere hoogte ‘slecht’. Maar afgezien van die theoretische overweging durf ik het volgende te beweren.

Wat betreft de volgorde van opwinden en op tijd zetten: dat maakt volgens mij helemaal niets uit. Waar ik dat op baseer? Geen idee. Vooral op het feit dat horloges ook gewoon gebruiksvoorwerpen waren en zijn, die tot op zekere hoogte ‘hufterproof’ moesten en moeten zijn, en ik er technisch geen probleem in zie. Dus ik wacht de verbeteringen af van de mensen die wél echt weten hoe het zit. :innocent: Ik houd me er bij mijn horloges in ieder geval niet actief mee bezig en tot nu toe heeft dat me nog geen uurwerk gekost.

Wat betreft het achteruit op tijd zetten: ik heb van mijn vader geleerd dat dat niet kan, maar nu ik weet van horloges met een semisnelverzet voor de datum dat juist is gebaseerd op het steeds opnieuw een paar uur terugdraaien, durf ik wel te zeggen dat het geen probleem is. Maar als ik moet kiezen tussen acht uur vooruit of vier uur achteruit, kies ik toch voor vooruit. :v: :joy: Behalve bij mijn Seikomatic, maar die heeft dan ook echt een akelig klein kroontje. :grimacing:

image

Het enige ‘onverwachte’ aandachtspunt is volgens mij dat je de dag en datum niet moet verzetten als het normale verzet actief is. Dat weet bijna iedereen wel, en jij waarschijnlijk ook, maar het kan nooit kwaad het weer eens te herhalen. :smiley:

4 likes

In het geval van een non-hacking-mechanisme vermoed ik toch dat het net iets beter is om eerst de tijd goed te zetten en dan pas op te winden, want bij non-hacking blijft het uurwerk gewoon lopen wanneer je de tijd verzet. Ik neem aan dat dat vooral niet lekker is wanneer je de tijd achteruit zet. Maar dat is meer een gevoelskwestie in mijn geval dan dat ik het ergens op berust.

2 likes

Domme vraag, waarschijnlijk al vaak beantwoord, maar door domme ik niet gevonden:” waarom die IIII als Romeinse IV op de wijzerplaat!??”
Bij Rolex, veel te vaak hier, maar ook bij:

4 likes