Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Serienummer staat tussen de onderste lugs. Vervolgens even Google’n en dan zijn er tal van lijstjes te vinden op het web waarmee je meer info over het horloge kan krijgen aan de hand van het serienummer. Maar dat zijn wel allemaal “hobby” lijstjes, er zijn geen lijsten van Rolex zelf. Succes!

1 like

Ligt eraan waar je het bod doet. Op MP ofzo kun je dat m.i. wel doen. Hier op HF vind ik het nogal een karig bod. Maar da’s mijn persoonlijke mening.

1 like

Context.

Dit mag je Lowballen noemen. En door het bod zo te doen ook de advertentie dicht zetten.

al denk ik dat demensen dan toch eerder even gaan kijken wat er aan de hand is

1 like

20% is wmb wel de max. En dan eigenlijk alleen bij bedragen tot aan €250. 8000 bieden op een horloge van 10K lijkt mij vrij schofterig.

1 like

Afhankelijk van hoeveel het horloge waard is. Als iemand 19K voor een BLRO vraagt, durf ik wel 16K te bieden. Ga ik niet doen, maar kan best.

2 likes

Ja, ook eens.

100 euro incl verzenden had enorm lowballen geweest maar dit was 100 excl verzenden groot verschil, dat is een prima bod namelijk!

2 likes

Wel, dat is een leuke vraag, @koekoek gaf al aan dat het iets had te maken met een ijsje, maar dat zit echt niet in een horloge, althans ik ben nog nooit een ijsje tegen gekomen in een uurwerk.
Welnu, wat is het dan wel.
Een raquette, is een regulator, ook wel het kompas genoemd, het zit op de balanskloof.
Het is de regulator op de balanskloof om de spiraal te fixeren, d.w.z. de lengte te bepalen van de spiraal.
De lengte bepaalt de omloopsnelheid van de balans, een korte spiraal zal de snelheid vergroten, een langere spiraal zal de snelheid vertragen.
Er zijn manufacturen die de raquette niet meer toepassen, maar positioneren balansschroefjes op de rand van het balanswiel. Bij het uitdraaien van de schroefjes zal de balans zwaarder worden belast en dus trager gaan draaien. Rolex is een van de bedrijven die dit toepast. Voor een horlogemaker een bijna onmogelijke manier om de snelheid nauwkeurig af te stellen zonder de juiste afstel gereedschappen.

4 likes

Als je je niet schaamt voor je bod biedt je teveel. :wink:

1 like

@vinwat
Duidelijk, dank.
De bladveer kan dus op lengte in dat gleufje worden gepositioneerd.

MBT die schroefjes, ook duidelijk maar ik had verwacht dat dat juist makkelijker te af stellen is.

hihihi
Ik ben al 45 jaar lid van een schietvereniging en bij de eerste “schietlessen” (ahum) in miltaire dienst was er na die 5 schoten maar 1 gat te zien in de schijf :slight_smile:
1 raak, 4 mis zei zo’n figuur met bananenschillen op zijn mouwen.
5 in 1 gat zei ik :smile:
Dat geloofde ie niet en moest ik dus overdoen…

8 likes

Maar met wat proppen passen er prima 32 patronen in.
een beetje WD40 en 't liep soepeltjes

Hier ben je door de mand gevallen: veuls te bijdehand voor t leger.
Daar doe je gewoon wat je meerdere je opdraagt.
(Lichting ‘59) :joy:

En je buurman met 9 gaten ipv 5…

3 likes

Die waren natuurlijk al lang gesmolten eer dat ze op jouw werkbank terecht kwamen voor een service :sunglasses:

1 like

Niet goed als je buurman 9 gaten heeft als je op een doel probeerde te raken.

1 like

Nee, dat is niet zo, de balans moet aan elke kant uitgebalanceerd zijn.
Het uitdraaien resp. indraaien moet aan elke tegenovergestelde kant gelijkmatig worden gedaan, de balans gaat anders niet uitgebalanceerd ronddraaien dus zoiets als schommelen, onregelmatige draaibeweging maken.
En dat is iets wat we niet willen.

Logisch anders krijg je onbalans en slijt de as/lagerbus onnodig.
Desalniettemin had ik verwacht dat met gelijkmatige (gecontroleerde hoekverdraaiing) dit toch simpel zou zijn.
't Is natuurlijk allemaal **** op de mm² en veel minder.

Heb je Paul van Vliet zitten luisteren?

Uhm, nee.