Merci bien !
Waarom zegt men bij een NA nooit wat men ervoor betaald heeft?
Een hele domme vraag toch?
Ja
Domme vraag/vragen:
Bij de meeste automaten van mij beweegt de uurwijzer in een vloeiende beweging met het verstellen van de tijd. Maar ik heb een automaat waarbij de uurwijzer een beetje schokkerig beweegt of een beetje heen-en-weer wiebelt. Is er iets mis met het uurwerk ervan? Kan het kwaad? En wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ik weet niet of deze vraag al gesteld is en ook niet of het horloge relateerd genoeg is.
Ik zie op Chrono regelmatig horloges van handelaren uit Rusland, echter staat er bij die advertentie ook steevast iets van “Ivm strenge export regels word dit horloge niet verstuurd naar het buitenland”.
Wat is de meerwaarde dan van het plaatsen van de advertentie op Chrono?
Rusland is een redelijk groot land en Chrono is wereldwijd het bekendste platform om horloges te verkopen, dus lijkt mij om klanten te trekken.
Als ik binnen Nederland zoek doe ik dat ook via chrono, puur voor het gemak.
Zou het kunnen dat er heel weinig tanden op de overbrenging van minuten naar urenwijzer zit? Het tandwiel van de uren zal vaak 1/12 beweging van de minutenwijzer maken. Als dan bijvoorbeeld de overbreging van 2 tanden op het tandwiel van de minutenwijzer aanwezig zijn en 24 op die van de urenwijzer dan zal je maar twee keer in het uur een beweging zien. Die is dan ook abrupter en veel minder soepel ogend dan bij een hoger aantal tanden. Bijvoorbeeld van 60 naar 720 tanden. Weet verder niet of dit realistische getallen zijn. Maar het effect krijg je denk ik dan wel.
Maar kan ook zijn dat er iets niet goed zit waardoor de tanden soms slippen.
Ah, er is geen ‘eigen’ horloskibay. Ik snap m
Ik denk dat er iets anders aan de hand is, aangezien mijn andere horloges met hetzelfde uurwerk dat niet hebben.
Wat is het voordeel van een in-house uurwerk over een uurwerk dat is ingekocht bij ETA of Seiko? Is het een kwestie van smaak dat sommige HFers de voorkeur geven aan een ‘eigen’ uurwerk (net als dat sommige mensen de voorkeur geven aan automatisch over quarts)?
Dat tweede denk ik. Het voordeel van een ingekocht uurwerk boven inhouse is in iedergeval dat vaak het uurwerk makkelijker door derde te servicen is en onderdelen breder verkrijgbaar zijn. Maarja per geval kan er nog meer meespelen waarom iemand voor het inhous uurwerk kiest. Zo is de navitimer van een uurwerk met horizontale naar verticale koppeling gegaan en heeft het een altijd verzetbare datum gekregen. Dan is er dus een behoorlijke upgrade maar niet perse omdat zij het inhouse hebben geproduceerd.
Dat klinkt niet best maar ben ook geen horlogemaker. Ben benieuwd of hier nog iemand iets weet of wat de horlogemaker zegt.
Daar ben ik ook inderdaad erg benieuwd naar.
Of het is stiekem geen automaat……
Dank U
Best lastig als je een auto wil kopen die 25k limiet.
Nou, nee. Ik weet zeker dat het een automaat is.
Auto’s kopen is voor plebs.