Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Dat heeft te maken met de brandpuntsafstand (f) van de lens. Als je een krant leest, dan kun je de letters goed lezen. Breng je de krant dichter naar je ogen toe, dan worden de letters vager, omdat de brandpuntsafstand als het ware voorbij de krant ligt. Met een lens in een camera kun je inzoomen, waarbij de brandpuntsafstand wordt veranderd.

Edit: De quote is dus van Mark19100

3 likes

Kijk, dat is nog eens een Jip en Janneke uitleg! :+1:

Ik maak vaak een foto op iets verder dan de minimale afstand en snij dan bij inderdaad. Of met zo’n opzetlensje.

1 like

Is natuurkunde in mijn pakket op de havo toch ergens goed voor geweest :joy:

Ohja. Brandpuntsafstand. Dat was het. Thanks!

Brandpuntsafstand heeft hier weinig mee te maken, die is over het algemeen vast op telefoon lenzen. Je ziet wel soms meerdere lenzen met verschillende brandpuntsafstanden. Het is de scherptestelafstand waar het hier om gaat.

Denk aan een klassieke spiegelreflex; je hebt lenzen met een vaste brandpuntsafstand (bijv 50mm) en met een variable (zoomlenzen, bijv 24-70, 70-200). Dit zegt niet direct iets over de minimale scherptestelafstand, en met beide kun je op verschillende afstanden scherp stellen.

3 likes

Het is al een oud topic, maar volgens mij worden hier wel de meeste onderdelen in het Nederlands genoemd

2 likes

Ik had dus beter geschiedenis in mijn pakket kunnen nemen :thinking:

1 like

Misschien is het handig bij het fotograferen om jouw hand ook heel stil te houden dus niet bewegen bij het afdrukken. dat zal zeker ook goed werken.

1 like

Heren ik probeer ergens op te komen maar het lukt me niet. Hoe heet dat merk wat goede kwaliteit stalen horloge banden maakt, iets met mil? Ik heb echt geen idee

Miltat, en dan via strapcode :question:

2 likes

Ja verrek, miltat! Jij wint :grin:

2 likes

Wie weet het volgende (Niet gokken aub, speculaas heb ik zelf ook genoeg).

Op Chrono24 zijn veel handelaren en ik zie vaak handelaren die waren aanbieden uit Rusland. Telkens als ik zo een advertentie aanklik staat er ook steevast bij dat de handelaar ivm de strenge export eisen van Rusland niet verstuurt naar het buitenland.
Dot komt bij mij wat vreemd over, adverteren zij dan alleen voor de eigen binnenlandse klant? En zo ja: waarom Chrono?

Weet iemand het verlossende antwoord.
P.s: Ik ben overigens niet van plan om ooit voor een horloge naar Rusland te reizen.

Kan iemand mij vertellen is dit nou een 011 of een 013 SKX?

4 likes

Is hij 38 of 41mm?

41mm

Dan is het waarschijnlijk een 011. Als het origineel is en niet “gemod”.

1 like

Alleen de bezelinleg is niet (meer) origineel.

Dankjewel!

Om nog even in te haken op de foto vraag, van’t weekend even in de stad geweest voor 'n setje opzetlenzen.
Helaas in de winkel niks kunnen vinden, iemand iets via internet dat hij/zij zou aanraden?

@lasteraar voor al uw brillen en lenzen :innocent:

1 like

Geen idee maar bij HEMA en Action verkopen ze vaak van die meuk.