Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

:joy:

Heerlijk lijkt me dat! Echt een baan voor mij!

Is inderdaad wel opvallend. Ik ben toch niet echt een heel actieve persoon (o.k., ik ben gewoon liever lui dan moe :wink:), maar heb nog nooit een probleem gehad met automatische horloges die geen gangreserve opbouwden/hielden. :thinking:

Gelukkig nog min 99 min tot deco :ok_hand:

1 like

CitaatWat doe jij tijdens je stops dan dat je per ongeluk je bezel kan verdraaien?
Dan je bezel op nieuw naar nul draaien en je deco stop starten. Je maakt dan alleen een langere stop ,maar dat is in principe niet verkeert.

Omdat het qua schaal niet roterend is aangezien het gewoon de opgebouwde spanning weergeeft vinden veel mensen dat het snel onbalans op de wijzerplaat geeft.

Daarnaast ervaren de meeste dragers niet het ‘probleem’ wat jij ervaart bij afwezigheid.

1 like

Volgens mij miepen juist veel mensen dat ze van die dunne polsjes hebben. Kijk naar de beide HFLE voorstellen. Beiden gericht op de dunne polsjes, mede door veel aandringen van reageerders. 40 mm voor de Crucial, toch een stoere duiker, is bepaald niet groot. Zo ook bij de Brunmontagne, hele volksstammen die een kleiner variant wilden dan het reguliere model.

Domme vraag en wellicht al eens beantwoord, maar ik kan het niet vinden.

Waarom zijn de stiksels van dit soort banden altijd dik, contrasterend/lichtgekleurd en niet gewoon in dezelfde kleur als de band of helemaal niet aanwezig? Is dat een modedingetje ‘vintage vibe’ of is er ook nog een praktisch nut …

Ik vind het zelf overigens vooral afleiden en eigenlijk helemaal niet mooi. Reden zelfs om deze band gelijk weg te leggen en nooit te gaan gebruiken. Zonde eigenlijk, want verder is de band wel mooi!

Goedkoper/makkelijker te maken?
Geen idee, maar kan me voorstellen dat het bij bepaalde horloges erg mooi is en bij andere juist het tegenovergestelde.

1 like

Makkelijker misschien, goedkoper lijkt me sterk. Het lijkt me extra werk. Je hebt ook banden met aan het einde ook nog twee stikkies.

Maar vrijwel altijd in een andere kleur en dus opvallend tov. de band zelf. Vooral dat vind ik vreemd (en niet mooi, maar da’s persoonlijk). Ik zie het ook niet terug bij echte antieke horlogebanden, dus vintage vibe:thinking:

1 like

Ik denk dat je met de vintage vibe best goed zit, het oogt wel vintage inderdaad. Op het juiste horloge vast mooi, maar bij de meeste zal het mijn voorkeur niet hebben.

1 like

Uiteraard.

Klopt. Aangezien ik op de boerderij geboren ben en vanaf mijn vroege jeugd mij al “wurgde” met veel te zware dingen te tillen (zakken kunstmest, (volle) aardappelbakken, enz, enz, heb ik toch maar dunne polsjes. :slight_smile:

1 like

Contrasterende stiksels maken het design interessanter. Zelfde geldt voor alles op je horloge. Een stalen horloge op een stalen band met een zilveren wijzerplaat en wijzers is niet alleen moeilijk leesbaar, het is ook ongelooflijk saai.
Er zijn zat bandjes zonder stiksels of met stiksels in dezelfde kleur in de lengterichting als je dat mooier vindt.

Zeker! Toch valt het me op dat het een dingetje van deze tijd is en ik vroeg me af waar het vandaan komt omdat er ook telkens bijgezet wordt “vintage band”. Hoezo dat dan? In mijn opa’s tijd hadden ze geen dikke leren banden met die rare stiksels … :wink:

Dit is eerlijk gezegd niet een hele domme vraag (meer een domme actie), maar ben benieuwd naar jullie mening hierover. Ik heb een paar dagen geleden een nieuw horloge aangeschaft met een brushed stalen band en heb hem net flink over de tegels heen laten schaatsen toen ik iets wilde pakken wat onder de bank lag… :neutral_face: Wat zeggen jullie, zo houden of kijken of je het weg kan halen? Ik vind het aan de ene kant ook wel iets hebben.

Heb hem zo slecht mogelijk proberen te fotograferen, als het licht er niet zo duidelijk op schijnt valt het wel mee namelijk.

Dan nog wel een vraag: als ik het zou willen, hoe zou ik deze krassen zelf weg kunnen halen? Ik zag op internet een bepaald soort schuurspons staan, iemand hier ervaring mee?

Lekker lang poetsen. Zonde om zo te laten. Loop je altijd aan de ergeren. :+1:

Scotch en brite. En daarna fijn met Cape Cod. :ok_hand:

Op een geborstelde sluiting? :hear_no_evil:

2 likes

Daar hebben we toch de fije dreumel borstel voor. :eyes:

:woman_facepalming:t2:
Het is hier niet het domme vragen topic, maar het domme antwoorden topic soms.

6 likes

Dat is een vraag hoe authentiek ze zijn. En in mijn ervaring is dat een overduidelijke nee. Ik heb nog nooit een bandje, horloge of reclame uit de jaren zestig of eerder gezien met de stiksels die jij toont. Misschien wel niet tot de jaren tachtig. Geen idee waarom ze die bandjes vintage noemen, buiten het feit dat het goed verkoopt.