Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Het is na veel bloed zweet en tranen al gelukt :smile::+1:. Niet makkelijk zonder de juiste tools…

8 likes

Thx @koekoek! Weet jij ook wat gangbare getallen zijn of mogen zijn mbt rate, amplitude en beat error, bij een vintage? Of verschilt dat nog per type horloge bijvoorbeeld?

Dat verschilt inderdaad wel per type horloge. Zwitsers hebben bijvoorbeeld vaak een hogere amplitude. De amplitude verschilt ook wel per uurwerk wat en hangt ook af van de lift angle die je instelt op de timegrapher.

Gangbaar en wenselijk zijn natuurlijk twee andere dingen :wink: Maar qua beat error wil je het liefst op 0 of rond de 0 zitten. Rate natuurlijk ook het liefste op zo dicht mogelijk bij 0 of een kleine +. Bij rate ook het liefste weinig veranderingen tussen de posities. Bij een Japanner is een amplitude van 250 of zelfs nog wat lager prima maar bij een Zwitser wil je wel richting de 300 gaan.

Het liefst zie je dus 1 strakke lijn met puntjes die horizontaal staat. Een hele wolk aan puntjes, een zwabberende lijn, twee lijnen ver van elkaar of een stijle lijn met puntjes zijn dus allemaal niet echt optimaal.

12 likes

Jemig Daniel, ik kan bijna wel ophouden hier - je haalt me nog in qua know-how! :grinning: :+1:

5 likes

Je moet je geheimen natuurlijk niet allemaal verklappen, ik heb bij jou gezien hoe dat allemaal werkt. :face_with_monocle:

3 likes

Dat kan je wel zeggen over Daniël…man…man :ok_hand:
…volgens mij rond dezelfde tijd lid geworden van HF maar hij gaat als een sneltrein…Vraag hem al regelmatig advies over Seiko…Chapaeu @koekoek :+1::smiley:

3 likes

Hij heeft inmiddels ook al 3 pc’s versleten door oververhitting :joy:

3 likes

Prachtige Seiko.

1 like

Kan een horloge over 24 uur nauwkeurig lopen (bijvoorbeeld 1 seconde afwijking), maar dat dit over de dag kan variëren (dus bijvoorbeeld na 12 uur 3 seconden afwijking)? Ik dacht dit ooit gelezen te hebben. En hoeveel seconden kan dit zijn op een dag?

Kan, hangt af van onder andere in hoeverre de veer is opgewonden (automaat), temperatuur schommeling, beat error of amplitude. Of natuurlijk allemaal. Bij een lage amplitude is het uurwerk vatbaarder voor overige condities.
Bij een aantal Seiko uurwerken weet ik dat bij het opwinden het horloge ineens een aantal seconden voor kan lopen, waarna het weer iets langzamer gaat.

3 likes

Dus het kan zijn als hij nauwelijks is opgewonden dat hij slechter loopt,
maar dat hij perfect loopt als hij volledig is opgewonden?!

Een gespannen veer levert meer energie af dan een afgewonden, dus gaat het uurwerk sneller lopen. Er zijn echter ook merken in het hogere segment die daar technische oplossingen voor hebben bedacht.

1 like

Jij weet dat vast. In een echt Indische pasteitje hoort toch gewoon een gekookt eitje!

maximaal 24x60x60 = 86.400 seconden.

2 likes

:upside_down_face:

Dan loopt hij weer goed.

of staat helemaal stil :slight_smile:

maximaal 24x60x60 = 86.400 seconden -/- 1 sec.

(jij je zin :slight_smile: )

1 like

Ja, dat kan. Uurwerken zijn gevoelig voor positie (rechtop, plat, op de 9, op de 3 etc). Hoeveel verschilt per uurwerk. Daarmee kan je de afwijking die overdag ontstaat compenseren. Even experimenteren met je eigen horloge. Zie ook onderstaand topic.

1 like

Top!

Dit is interessant en wist ik niet;
Regulation

5 likes

Ja, die Rolex-jongens zijn zo gek nog niet… :+1: De aangegeven posities kunnen in de praktijk per horloge/merk verschillen trouwens.

1 like

Dit is een horlogeforum en geen recepten site. Daarvoor moet je bij een ander forum kijken.
Maar ik zal in dit geval op jouw vraag een antwoord geven.
Wel, niet in alle pasteitjes zit een ei, maar er zijn vele variaties, veel koks hebben hun eigen recept.
Het volgend recept is al oud en daar zitten wel de eitjes in die jij graag erin wilt hebben.
benodigdheden:
550 gram bloem
3 eieren
150 ml water
Soepgroenten AH ongeveer 250 gram
1 teentje knoflook
350 gram half-om-halfgehakt
50 gram diepvrieserwten
1 ui
3 eieren (gekookt)
2 el djinten, (komijn)
2 el ketoembar, (koriander)
Soe-oen 1 klein pakje (glasnoedels)
Zonnebloemolie
zout naar smaak
peper naar smaak

Deeg bereidingswijze;
Maak een kuil in de bloem en meng daarin de eieren en een gedeelte van het water
Kneed steeds een stukje bloem er door en kneed vervolgens tot het deeg soepel is
Verpak het deeg en laat het deeg ongeveer een uur rusten in de koelkast

Vulling bereidingswijze;
Kook 3 eitjes tot ze hard van binnen zijn en snij de ei in kleine stukjes
Kook een pan met ruim water ( voor de glasnoedles ) en haal het daarna van de kook af.
Wacht 1 minuut en voeg dan de glasnoedels toe en laat deze een kwartiertje in het water staan.
Doe een pan op middelmatig vuur met wat zonnebloemolie en braad het gehakt totdat het gaar is
snipper de ui, snij de knoflook fijn
Als de eitjes klaar zin in kleine stukjes snijden
Meng met het gehakt de ei, ui, soepgroenten, knoflook, erwten, djinten en ketoembar en breng op smaak met zout en peper
Verwarm de oven voor op 180 graden
Rol het deeg op een met bloem bestoven aanrecht dun uit en steek er met de steker rondjes uit
Schep een lepel vulling in het midden
Bestrijk de randen van het deeg met ei en vouw ze dicht. Druk ze (geheel) dicht met een vork
Veeg met een kwast over de bovenkant van het pasteitje zodat ze een mooie glans krijgen
Doe ze vervolgens in de oven (ongeveer 20/25 minuten)

Indische pasteitjes worden meestal warm gegeten.
Het is een aanrader om de pasteitjes met een klein beetje sambal badjak te eten!

Wel, misschien heb je hier iets aan.
Zelf ben ik beter thuis met knutselen aan horloges zoals o.a. le Coultre horloges.

7 likes