Positie van horloge en acuratesse

Hallo allemaal,

Een tijd geleden (aantal maanden) ben ik op het forum ergens een post tegen gekomen waarin stond beschreven in welke positie verwacht kan worden dat een horloge langzamer/sneller loopt. Bijvoorbeeld het snelst vertikaal geplaatst, met de kroon omhoog (ik zeg maar wat).
Ik meen me et herinneren dat het in de post ging om een afbeelding uit een boekje van Rolex o.i.d.
Ben een tijdje aan het zoeken geweest met de zoekfunctie, maar ik vind de bedoelde post niet terug :frowning:
Is er iemand die deze informatie (hoe het horloge weg te leggen opdat het wat trager/sneller loopt) zo beschikbaar heeft?
En weet iemand of het reageren op de verschillende posities in grote lijnen voor verschillende kalibers overeenkomt?

Sam

mijn ervaring is dat wanneer ik de horloges 's nachts met de wijzerplaat omhoog neerleg, ze sneller gaat lopen.

Als ik ze met de wijzerplaat naar beneden leg, gaan ze langzamer lopen, of blijven negenoeg gelijk


Mijn oranje monster gaat langzamer lopen als ik de wijzerplaat ‘rechtop’ zet


Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Dat is het leuke van mechanische horloges 
het leeft van binnen
:smiley:

Dat betekent dat jullie horloges hebben die voor of achter lopen.
Ik doe na mijn werk mijn horlog altijd af, deze blijft gewoon gelijk lopen hoe dan ook in wel stand hij ligt hangt etc

Squall Schreef:

Dat betekent dat jullie horloges hebben die voor
of achter lopen.
Ik doe na mijn werk mijn horlog altijd af, deze
blijft gewoon gelijk lopen hoe dan ook in wel
stand hij ligt hangt etc

welk(e) merk(en) heb je dan? Waarschijnlijk uit het duurdere klasse
chronometer?

Ik heb nog niet echt verschillende standjes geprobeerd
:stuck_out_tongue:

Wat ik wel weet is dat ik geen verschil merk in sneller of langzamer lopen als ik ze draag of wanneer ze in de watchwinder liggen.

Liggend met de “buik” omhoog loopt hij ietsje sneller dan wanneer ik hem draag. Maar het scheelt sowieso maar weinig bij mijn huidige klokje. een of twwe seconden hier of daar.

Ik heb een Breitling, maar ook een hele oude Omega uit 70 wat een gewoon datum horloge is en dat blijft ook gewoon lopen.

bama67 Schreef:


Squall Schreef:


Dat betekent dat jullie horloges hebben die
voor
of achter lopen.
Ik doe na mijn werk mijn horlog altijd af, deze
blijft gewoon gelijk lopen hoe dan ook in wel
stand hij ligt hangt etc

welk(e) merk(en) heb je dan? Waarschijnlijk uit
het duurdere klasse
chronometer?

Ik kan me niet meer herinneren waar ik deze heb gezien, maar hier de tips van Rolex:

Groet
Mark

1 like

Ja, die bedoelde ik volgens mij :slight_smile: Bedankt!

Ook dank voor de andere reacties, altijd leuk om te horen wat de ervaringen zijn en hoe anderen hier mee omgaan.
Wat mij vaak opvalt in deze discussie (en in vergelijkbare discussies over nauwkeurigheid in andere posts), is dat de invloed van de temperatuur vaak onbesproken blijft.
Als een horloge op het nachtkastje of op de watchwinder sneller loopt dan om de pols bijvoorbeeld, zou hem dat heel goed kunnen zitten in een verschil in temperatuur. Mogelijk heeft de positie zelf minder invloed.
Ik merkte de invloed van temperatuur het eerst op bij mijn eerste Fortis. Dat varieerde dan echt van - een paar seconden overdag, tot wel + 12 seconden in de nacht als het koud was. Ik heb toen ook geëxperimenteerd met verschillende posities, beweging etc. (ik had eerst niet door dat het om temperatuur ging) en later ook met verschillende temperaturen bij dezelfde positie van het horloge.
Temperatuur had duidelijk de grootste invloed.
Bij mijn Oris merk ik dat ook, al is het daar wat minder dan bij mijn Fortis.
Ook mijn Seiko Monster blijkt sneller te lopen bij een lagere temperatuur. Overdag heeft hij de neiging een tikje achter te lopen, 's nachts haalt hij dat weer in. Al met al loopt hij op die manier steeds akelig op tijd, zonder dat ik hem hoef bij te stellen. Als ik hem een paar uur in de koelkast leg, bij 7 graden, “vliegt” hij vooruit (weet niet meer precies hoeveel, maar dacht ruim een seconde per uur). De Fortis legde ik ook wel eens 's nachts onder een warm lampje (niet tĂ© natuurlijk ;)) en dan liep hij een stuk trager.
Op zich logisch, in die zin dat de balansveer waarschijnlijk een klein beetje krimpt bij het kouder worden, daarmee iets ‘korter wordt’ waardoor het klokje wat sneller gaat lopen. Het eventuele dikker worden van de vetten compenseert dit blijkbaar niet.
Mijn laatste aanwinst (een Omega) lijkt redelijk ongevoelig voor invloeden van houding of temperatuur. Waarschijnlijk is de balansveer gemaakt van een materiaal dat niet noemenswaardig krimpt of uitzet bij temperatuursveranderingen. Maar erg veel heb ik er nog niet mee ‘geĂ«xperimenteerd’.
Misschien een leuk ideetje: een watchwinder met temperatuurregeling :smiley:

Maar waarschijnlijk bestaan die ook al wel


Volgens mij kan je polsslag ook nog invloed hebben op het horloge. Misschien geldt dit alleen voor opwind horloges.

Ik heb dat wel vaker gehoord, maar persoonlijk geloof ik niet dat de polsslag ook nog invloed kan hebben.
De pols is met name voelbaar aan de onderkant van de arm en ‘komt zodoende terecht op de band’. Bovendien denk ik niet dat een dergelijke, kleine energie invloed zal hebben op hoe een horloge loopt. Krachten die op het horloge werken door gewone bewegingen zijn waarschijnlijk (veel) groter.
De polsslag heeft te weinig in te brengen om een horloge te beĂŻnvloeden, is mijn mening. Mogelijk kan er wel een verband gevonden worden tussen hoe een horloge loopt en de polsslag van de drager, maar waarschijnlijk zijn storende variabelen als de mate waarin de drager beweegt dan de beĂŻnvloeder, en niet de plosslag zelf.