Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Wat is er mis om met je horlogehand iets uit de magenetron te halen (of erin te zetten natuurlijk ook)?
Lijkt me hetzelfde als met je horlogehand in de auto stappen.

Bij een nieuw horloge op staal, leg ik vaak een papiertje of tijdschrift voor mijn toetsenbord als ik op kantoor zit. Dan krast de sluiting niet zo snel.

3 likes

En vergeet de krassen op je bureau niet.

1 like

Als een horloge gemagnetiseerd wordt, gaat het te snel lopen. Een magnetron heeft een krachtig magnetisch veld, waardoor dit zou kunnen gebeuren wanneer je iets uit je magnetron pakt. Zie dit artikel op W&W. Een duidelijke uitleg over magnetisering en de invloed ervan op je horloge!

https://wornandwound.com/watches-and-magnetization/

1 like

Daar twijfel ik toch over hoor. Voor zover ik weet wordt het veld electromagnetisch opgewekt wanneer hij in bedrijf is en niet door permanente magneten. Dus geen veld wanneer de deur open is en alle veiligheidmechanismen in werking treden.
Mijn hand zit er zeker niet in als het ding mijn eten nuked.

5 likes

Daar heb je wel een puntje inderdaad !
Draag een Sinn 856 met bescherming en een Tudor met silicium veertje .
Heb trouwens nog nooit een gemagnetiseerd horloge gehad :thinking:

1 like

Ik vermoed dat je gelijk hebt, maar meten is weten. Dus wellicht dat iemand van de leden behoefte heeft om ons het verlossende antwoord te geven! :wink:

2 likes

Je kunt ook je horloge op de maaltijd in de microwave zetten en kijken wat er gebeurd.:rofl:

1 like

Kleine proef: stukje ijzer wordt aangetrokken door magneetjeā€¦
Eenzelfde stukje ijzer (dus niet gemagnetiseerd door voorgaand proefje) tegen alle binnen- en buitenwanden van de magnetron gehouden: nietsā€¦ Geen (noemenswaardig) veld dus.

3 likes

Pas maar op; waaghals! :grinning: :wink:

2 likes

Een wel heel domme vraag, maar ik weet heus waar het antwoord niet.
Wat is een chronometer en wat is een chronograaf? Dat is toch hetzelfde?

Edit: ik zag ergens ook nog: chronoscoop. Wat is dat dan weer?

1 like

Chronometer is een horloge waarvan het uurwerk volgens een bepaalde nauwkeurigheid loopt. Voor de Zwitserse en sommige Duitsers is dat SOCS.
Bij b.v. Seiko hebben ze een eigen standaard die nog iets strenger is.

Een chronograaf is een horloge met een stopwatch functie

Edit: chronoscoop zal wel chronoscope zijn. Enkele modellen van Junghans

SOCS moet COSC zijnā€¦

2 likes

COSC :wink:

2 likes

Ja die ja

ContrĆ“le Officiel Suisse des ChronomĆØtres, the Official Swiss Chronometer Testing Institute, which is the institute responsible for certifying the accuracy and precision of wristwatches in Switzerland.

1 like

Waarom veranderd iedereen zijn avatar?!?!11!

5 likes

Dat vroeg ik me nou ook af zie :thinking:

2 likes

Waarschijnlijk heeft het ā€˜Klaar met het forumā€™ topic geleid tot enige zelfreflectie.

4 likes

ik doe met links de magnetrondeur open en daar zit ook mijn horloge om en met rechts pak ik het eten er uit, gewoon omdat ik rechtshandig ben, EN die deur naar links open gaat.

3 likes

Heā€¦ klinkt als dezelfde setup als alhier :wink:
Tja, sommige dingen pak ik met 2 handen dus dan ontkom ik er ook niet aan. Maakt dan ook niet uit aan welke pols het horloge hangt.

Uitstekend voor de zakkenroller die je van achteren benaderd. :slight_smile: