Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Hangt van de legering af, die moet zoveel mogelijk temperatuur-ongevoelig zijn om niet te vervormen en liefst ook anti-magnetisch.
Overigens zijn de meeste Seiko-balansen zilverkleurig. Ander materiaal dus.

2 likes

Skiën met een Quartz horloge? Ga volgende week op wintersport en vind het toch wel fijn om een horloge om de pols te hebben. De mechanische laat ik allemaal thuis, mocht ik toch een keer een val maken. Maar kan een Quartz op de piste gedragen worden ivm de kou?

Is het verstandig om bij een quartz die je voor een (langere) tijd niet draagt de kroon uit te trekken zodat de batterij niet opgaat?

1 like

Ik weet niet hoe jouw ski-uitrusting eruit ziet, maar gewoonlijk ben je warm aangekleed, heb je handschoenen aan en dergelijke. Geen probleem dus.

Vandaag in NL zonder handschoenen naar buiten en je horloge heeft het waarschijnlijk kouder.

Vroeger niet, toen waren ze ook goudkleurig. Daar zijn ze rond 1990 volgens mij mee geswitcht, je hebt zelfs 1 uurwerk waar 2 verschillende kleuren balans in kan zitten.

3 likes
2 likes

Duo-penotti balans?

Veel zal het niet uitmaken.
De batterij is onderhevig aan zelfontlading.
Dus deze is na verloop van tijd sowieso leeg
of er nu een uurwerk op draait of niet.

Lege of bijna lege batterijen nooit voor lange tijd
in het horloge laten zitten.
Ze kunnen gaan lekken wat onherstelbare corrosie
schade aan het uurwerk kan veroorzaken.

Zover ik weet, klopt het verhaal niet voor alle quartz-uurwerken. Mijn Akerfalk heeft een Ronda uurwerk dat 70% energie bespaart bij uitgetrokken kroon. Dus, de batterij wordt niet geheel ontkoppeld van het circuit om batterijlekkage te voorkomen, neem ik aan.

Met uitgetrokken kroon wordt het hacking mechanisme in werking gezet, niet de stroom ontkoppeld. Vandaar een circuit om minder te gebruiken, een soort standby ahw.
Neemt niet weg dat ook dan zelfontlading van de batterij nog steeds een rol speelt met kans op lekkage uiteindelijk.

3 likes

Het is mij bij advertenties niet altijd duidelijk wanneer het gaat om de diameters van van een horloge. Wordt de kroon wel of niet meegerekend?

Nee, in het algemeen is het gebruikelijk om de kroon niet mee te rekenen. Regels voor opzet van verkooptopic op HF vermelden dat diameter exclusief kroon moet zijn. Voor de duidelijkheid zetten sommigen het er wel bij of het in- of exclusief kroon is.

1 like

Diameter zou altijd zonder kroon moeten zijn en dat gebeurt ook meestal. Maar helaas niet altijd.

3 likes

Wat betekend de uit drie lijnen bestaande pijl op (issued) militaire horloges?
En wat is evt. de functie hier van?

Astu.

http://www.wilkinsonfscollection.com/wilkinsonfscollection.com/The_Broad_Arrow_Including_Ministry_Of_Supply_Markings.html

2 likes

Hoe kun je het beste de kroon van een horloge uittrekken?
Soms is een kroon wat aan de kleine kant en met korte nagels lukt dat dan niet. Ik gebruik nu voorzichtig mijn tanden, maar dat is vermoedelijk niet de beste manier.

1 like

Ik draai ze al niet te vast, dus het los draaien gaat al wat makkelijker

Om een horloge gelijk te zetten?

Ja, of om op te winden

@captainslow en @Tonnieb, volgens mij bedoelen jullie niet hetzelfde? Gewoon een kroon die je kunt uittrekken versus een geschroefde kroon?

1 like