Het Grote incoming topic Deel IX

Kuch, niet met stalen band duiken, kuch kuch.

Bovendien, de kans dat de gemiddelde horlogeliefhebber met een horloge gaat duiken is zo microscopisch klein dat we voor 99,99 van alle dragers de sluiting zo vriendelijk mogelijk kunnen maken. :slight_smile:

3 likes

Prachtig horloge :wink:

1 like

Als je je afkomst niet wilt verloochenen doe je wat alle militaire duikers die in de jaren 50 en 60 ook deden: NATO of MN strap gebruiken. Die kun je doorsnijden in het geval je ergens aan vast komt te zitten, en ze zorgen dat je je horloge niet verliest als een spring bar het begeeft. A propos spring bars, dat is ook direct het enige wat ISO 6425 over de band zegt:

• Strap/band solidity. This is tested by applying a force of 200 N (45 lbf) to each spring bar (or attaching point) in opposite directions with no damage to the watch or attachment point.

Maar laten we eerlijk zijn: Duiken doen de meeste mensen met een Suunto of iets dergelijks, misschien nog eens met een ouderwets horloge als backup, als ze nostalgisch zijn. Ik heb overigens nog nooit een Suunto op hun website gezien met stalen band, maar laat me graag corrigeren. Je hoeft dus noch omwille van ISO 6425, noch omwille van het gebruik van de meeste duikhorloges zo’n lullig beschermclipje over die clasp te laten lopen.

Dit is natuurlijk ingegeven door de ISO standaard, en al het andere kunnen we afdoen als een niet ter zake doende persoonlijke mening. :slight_smile:

3 likes

Eigenlijk net laat voor een incoming te melden (gisteren gekocht en vandaag al binnen😳)

74 likes

Heel mooi

1 like

deze gekkerd.

dromen komen toch uit :grin:

en nu bandjes zoeken op 22mm :partying_face:

23 likes

Prachtig! Wanneer verwacht je hem?

1 like

Dan toch! Welkom bij de Zenith club.

1 like

Toevallig net vandaag de tracking code gekregen. Blijkbaar ben ik zaterdag thuis. :grinning::wink::shushing_face:

4 likes

Haha, thanks. Wel via een achterdeurtje binnen gekomen. Maar idd mijn eerste zenith.:slightly_smiling_face:

Ben zeer benieuwd naar de irl foto’s. :ok_hand:

Titanium is deze toch, niet?

Geen ervaring met vintage Zenith, maar zelf ben ik heel erg onder de indruk van mijn Zenith. Breitling, Omega, Rolex, TH, … komen niet in de buurt van de Zenith afwerking.

1 like

Klopt. High intensity titanium, wat een legering is die dicht tegen citizens super titanium aan ligt.

Zodra ik tijd heb maak ik uiteraard een NA topic.:+1::+1:

Zeer mooi :+1:

Incoming deze leuke oranje duiker

Seiko 6458 600A uit de jaren 80!

22 likes

Geen horloge (moet eerst wat uit de kist laten vertrekken), maar een boek…

9 likes

Toevallig, metoo:

23 likes

Erg mooi model en de wijzers kunnen mij ook bekoren. Geniet alvast van de voorpret😎

1 like

Dank! Voorpret gaat wel lukken.

1 like

Beslist niet, duikhorloges waren er al lang voordat ISO vond er iets over te moeten zeggen in 1986-88, en al die horloges voldeden prima. ZRC, Omega, Tissot, etc etc, en juist met stalen band al werden die pas vanaf de jaren 60 goed genoeg - zo een bamboe moet je niet aan denken toch ? - vandaar die enge stoffen straps of de betere rubberen banden. Ook 2 -zijdig draaibare bezels waren gemeengoed, daar ligt ISO nog wakker van.

Met andere woorden, een horloge met 70 meter WR, bi directional bezel en een smeedijzeren band kan een uitstekend duikhorloge zijn. Dus die ISO is maar een mening !

1 like